Ik heb geen containerwoning gebouwd maar ik heb me er wel serieus in verdiept en ik heb ook wel eens zelf een camper gebouwd. Containerwoningen hebben naar mijn idee 3 grote voordelen;
- Ze zijn makkelijk te verplaatsen
- Ze zijn erg stevig en redelijk waterdicht wat een voordeel kan zijn bij aardbevingen, overstromingen of stormen
- Ze zijn relatief goedkoop in aanschaf, voor een paar duizend euro koop je een gebruikte Reefer container en voor nog eens een paar duizend euro zet je er eenvoudige camper ramen in, een deur en eenvoudige verlichting.
Het probleem is dat deze 3 voordelen in Nederland niet goed tot hun recht komen. Zoals je zelf al aangeeft is de Nederlandse regelgeving voor het bouwen of plaatsen van woningen erg streng dus je zult die woning niet zomaar verplaatsen. Ook hebben we in Nederland relatief rustig weer en de meeste mensen willen toch een wat luxere of praktischere inrichting dan een langwerpige stalen doos. Toch kan een containerwoning wel interessant zijn als bijvoorbeeld bijgebouw met het idee om de woning eventueel te verplaatsen naar een land met minder strenge bouwregels als dat nodig is. Ook is het wel degelijk zo dat de regels in Nederland voor Tiny houses soepeler worden maar het is een moeizaam proces en bouwgrond is bovendien schaars.
Het is naief om te denken dat de zeespiegel niet sneller gaat stijgen. Momenteel lees je in het nieuws over veel temperatuurrecords en er zijn voldoende signalen dat zelfs het meest negatieve IPCC rapport te optimistisch is. Klimaatverandering gaat exponentieel sneller door kantelpunten, een goed voorbeeld daarvan is deze grafiek met de gemiddelde temperatuur van de Noord-Atlantische oceaan. Waar de afgelopen jaren warm waren maar nog binnen de marge beleven van eerdere jaren zie je nu in 2023 dat er echt een groot verschil zit tussen 2023 en de andere jaren. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld het zee-ijs in Antartica wat onbreekt en zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden.
https://nos.nl/collectie/13871/arti...p-dieptepunt-ruim-45-keer-nederland-ontbreekt
Bekijk bijlage 24801
Het is natuurlijk lastig te voorspellen hoe snel de zeespiegel precies zal stijgen maar het is niet ondenkbaar dat Nederland binnen 10-20 jaar een stukje Noordzee is als bepaalde trends zich doorzetten. Dan komt zo'n verplaatsbare containerwoning misschien toch wel van pas.