https://www.ad.nl/binnenland/corona...-voorkomt-spaart-mogelijk-een-leven~acc3c94e/Corona-app vanaf vannacht te downloaden
Vanaf morgen (maandag) is CoronaMelder te downloaden in de appstores van Google en Apple
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
https://www.ad.nl/binnenland/corona...-voorkomt-spaart-mogelijk-een-leven~acc3c94e/Corona-app vanaf vannacht te downloaden
Vanaf morgen (maandag) is CoronaMelder te downloaden in de appstores van Google en Apple
Die privacy neem ik toch echt met een vleugje pff .
Wij houden geen locatie gerelateerde gegevens bij
Nope I don't trust the government .
Ik vertrouw ze ook niet maar ik vertrouw die app best wel.
Apple (IOS) en Google (Android) hebben een prima API gemaakt zodat je zonder de noodzaak van je locatie alsnog een zeer betrouwbare functie kunt toepassen of je voor een bepaald tijd bij een besmet persoon in de buurt ben geweest.
Het werkt best wel eenvoudig. Stel jij zit naast iemand in de trein voor 60 minuten. Als jij die app op je telefoon heb staan en die persoon naast je ook dan weet de app dat er een "contactmoment" is geweest.
Het maakt voor die app totaal niet uit of dat contact op locatie Vlissingen of locatie Groningen is geweest.
Die app registreert wel (flink versleuteld) het startmoment en eindmoment van het contact per "persoon" (oftewel telefoon)
En stel dat die persoon naast jouw na een test positief blijkt te zijn dan kan deze persoon "op de knop" drukken en iedereen die "contact" heeft gehad bij deze persoon in de periode dat hij anderen zou kunnen besmetten die zullen een bericht krijgen (iets in de trant van "laat je testen indien je klachten krijgt want je bent in de buurt van een besmet persoon geweest")
Het mooie van deze app is dat je dus echt helemaal geen locatiegegevens nodig heb. (want die zijn niet relevant)
En wat helemaal mooi is, dat er ook mensen worden gecontacteerd die je anders nooit zou hebben gecontacteerd bij een handmatig contactonderzoek. (want ik neem aan dat jij niet aan iedereen hun adres/telefoonnummer gaat vragen als je met het openbaar vervoer reist)
Het is jammer dat de meeste mensen te wantrouwig zullen zijn om te begrijpen dat deze app juist het verschil zou kunnen maken en helemaal niet "evil" is. Nu is dat eigenlijk ook niet gek want ICT en overheid is nooit een goede mix geweest. Dus helaas zal deze app geen succes worden ondanks dat het een prima hulpmiddel had kunnen zijn.
Maar ! Hoe zit het nu met covid-19 software die is meegekomen tijdens laatste update, een App en Privacy ?
Een app (applicatie) is een stukje software wat door iedere programmeur kan worden gemaakt.
Deze app is wel afhankelijk van bepaalde functies die het OS (besturingssysteem) kan doorgeven.
Stel jij wil een app ontwikkelen dat je een markering kan maken zodra je een auto parkeert. En dan kan je op een kaartje terugvinden waar je auto staat.
Dat klinkt heel complex maar dankzij de functies die in het OS aanwezig zijn is het relatief eenvoudig want je kunt gebruik maken van de functie "geef mij de locatie" en je krijgt keurig de locatie vanuit het OS zonder dat jij daar iets voor moet gaan programmeren.
Die communicatie tussen app en OS gebeurd via een API
Nu zou een applicatieontwikkelaar een programma kunnen maken wat zou bijhouden op welke locatie iemand zich bevind. En dan zou je enigszins kunnen achterhalen of iemand in een risicogebied zou zijn geweest. Het nadeel van deze methode is dat het niet de locatie is waar een gevaar is. Het is de besmettelijke persoon. Een ander punt is dat indien je de locatie zou bijhouden van een besmette bron (bijvoorbeeld een treincoupé) het redelijk lastig zal zijn want deze locatie verplaats zich. (en een besmette persoon verplaats zich ook) En dan heb ik het nog niet eens over het privacyaspect als je locatiegegevens gaat koppelen aan personen.
Dus...
Zowel de mensen van Apple (IOS) als google (Android) hebben samen gewerkt aan een nieuwe functie in het OS wat je sinds kort aan kan zetten. Met deze functie kan een programmeur door middel van een API een functie aanroepen en die kan opvragen wie er bij jouw in de buurt zit. Dit gebeurd NIET via locatie maar via een bluetooth signaal.
Ieder object (telefoon) krijgt een nummer en dat nummer is voor iedere telefoon uniek (klinkt onmogelijk maar is het niet. is iets te technisch om uit te leggen maar via deze link kan je het nakijken)
Die API en de functies die zitten echt wel goed in elkaar dus daar zit het probleem niet. En zolang de data niet centraal word opgeslagen (en dat is afhankelijk van de APP bouwer en niet van de functies in het OS) is er eigenlijk geen gevaar. Dat er mogelijk straks alsnog een of andere domme bug in de APP zou zitten waardoor je de gegevens zou kunnen manipuleren zie ik zeker als een mogelijkheid. En dat er "per ongeluk" een tellertje zal worden bijgehouden hoe vaak er vanuit die app een besmettingssignaal zal worden afgegeven naar een x aantal andere toestellen zou me ook niks verbazen. Maar dat is nog steeds geen privacyprobleem.
Je kan deze app dus naar mijn idee echt wel veilig gebruiken en het zou zoveel efficiënter zijn als iedereen dit zou doen. Dan zou je dus die briefjes niet meer moeten invullen als je nu een restaurant/cafe ga bezoeken (over privacy gesproken!). Maar het is ook wel heel begrijpelijk dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking wantrouwig is. Het had in ieder geval iets moois kunnen toevoegen in het onderdrukken van de verspreiding.
Mensen zijn banger voor de "nieuwe wereldorde" dan voor hun gezondheid.
Er zal nog veel nette informatie gegeven moeten worden,
voordat de echte aluhoedjes mee gaan doen.
Maar is er nu wel of geen complot?hoe meer het aluhoedje overtuigd is van een complot
Volgens de AP moeten er drie dingen gebeuren voordat CoronaMelder landelijk in gebruik kan worden genomen.
1 - Ten eerste moet er een tijdelijke wet komen die de app een juridische grondslag geeft
2- Volgens de AP moet worden uitgesloten dat gegevens uit de corona-app bij Google en Apple belanden.
3- Ten derde benadrukt de AP dat De Jonge zeker moet stellen dat de server die wordt gebruikt voor de app aan alle privacystandaarden voldoet.
1 betekend in feite dat de privacy wetgeving omzeild moet worden. Maar waarvoor? de app zou de privacy niet schenden
2 Ook al staat de data op de telefoon zelf, er is nog altijd een mogelijkheid dat google of apple de data toch in handen krijgt. Al is het maar via de backup functie van bv android.
Dat staat naar mijn idee compleet los van de inhoud want ook dat geldt voor iedere andere applicatie.3 Ik neem aan dat het om de server gaat waar de app vanaf gedownload word. Dat is dus een server van Google of Apple neem ik aan?
Op Android vanaf versie 6 dat is netjes. Mijn oudere J5 uit 2016 draait op 7.1Hier een koppeling ,naar een krantenbericht, waarom de nieuwe APP nu al een gedeeltelijke fiasco wordt.
https://www.ad.nl/tech/ouderen-boos...e-mobieltjes-een-foutje-een-blunder~abe76f9c/
De gedachte die ik hier van krijg, een 14 jarige kan dat beter.
De gedachte die ik hier van krijg, een 14 jarige kan dat beter.
Dat de wat oudere generatie de afgedankte iphones van hun kinderen hebben gekregen en blijkbaar verwachten dat zo'n afgedankt toestel na 6 jaar nog volledig mee kan is op zich wel begrijpelijk maar niet realistisch.
https://www.nu.nl/tech/6071407/kabi...f-jaar-cel-voor-wie-corona-app-misbruikt.htmlKabinet wil 8.000 euro boete of half jaar cel voor wie corona-app misbruikt
Daaronder valt bijvoorbeeld een restaurant of café dat gasten aan de deur vraagt om de app te laten zien voordat zij naar binnen mogen.