Ray
SHTF Expert
Overheden over de hele wereld willen een smartphone app om het contactonderzoek bij besmette personen te automatiseren. Onze overheid dringt aan op de privacy, ipv naam of BSN nummer wordt er alleen een anonieme, unieke code gedeeld.
Allemaal heel mooi en aardig, maar misbruik ligt nogal snel op de loer lijkt mij.
Helemaal omdat bedrijven die dergelijke apps willen bouwen, zich nu massaal kunnen inschrijven bij de overheid voor deze job. Iedere cowboy die dat wil, kan zich aanmelden:
Apple en Google melden dat ze ook graag 'helpen', om dit technisch mogelijk te maken, maar ook om zelf met dergelijke functionaliteit te komen als alternatief, meteen ingebakken in het operating systeem van je telefoon.
Over een tijdje heeft iedereen die software dus sowieso al op z'n telefoon staan, iig de Apple en Google variant, die andere kun je simpelweg niet installeren mocht je bezwaren zien.
Ik vind dit een vrij kwalijke ontwikkeling, want hoewel je die inbakken software wel eerst toestemming moet geven met een vinkje is dat natuurlijk een zeer laag drempelige kwetsbaarheid die eenvoudig misbruikt kan worden.
Allemaal heel mooi en aardig, maar misbruik ligt nogal snel op de loer lijkt mij.
Helemaal omdat bedrijven die dergelijke apps willen bouwen, zich nu massaal kunnen inschrijven bij de overheid voor deze job. Iedere cowboy die dat wil, kan zich aanmelden:
Bron: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/192421Reactie: COVID19-App@minvws.nl Doe dit uiterlijk op dinsdag 14 april 2020, voor 12.00 uur. Het doel van deze uitnodiging is om voorstellen te krijgen voor: • Slimme digitale oplossingen, zoals bijvoorbeeld apps, die kunnen bijdragen aan bron- en contactopsporing, waarbij stringente eisen worden gesteld aan onder meer snelle beschikbaarheid, privacy en informatiebeveiliging...
Apple en Google melden dat ze ook graag 'helpen', om dit technisch mogelijk te maken, maar ook om zelf met dergelijke functionaliteit te komen als alternatief, meteen ingebakken in het operating systeem van je telefoon.
Bron:https://nos.nl/artikel/2330078-google-en-apple-bouwen-corona-tracking-in-op-smartphones.htmlIn tweede instantie wordt contactonderzoek volledig in beide mobiele besturingssystemen geïmplementeerd. Het werkt alleen als gebruikers het bewust inschakelen. Als overheden dan nog steeds liever een eigen app gebruiken, kan dat ook.
Over een tijdje heeft iedereen die software dus sowieso al op z'n telefoon staan, iig de Apple en Google variant, die andere kun je simpelweg niet installeren mocht je bezwaren zien.
Ik vind dit een vrij kwalijke ontwikkeling, want hoewel je die inbakken software wel eerst toestemming moet geven met een vinkje is dat natuurlijk een zeer laag drempelige kwetsbaarheid die eenvoudig misbruikt kan worden.