• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

CV-ketel thuis omstellen op propaan.

Niels

Mankinds only hope
Hallo mensen,

Gisteren op de chat (Shoutbox) ging het over het omstellen van een CV-ketel op propaan.

Oke, wat bedoel ik nou eigenlijk...

De CV-ketel die de meesten thuis hebben hangen is een CV-combi ketel die warmte maakt voor je huis (convectoren, radiatoren, vloerverwarming, noem maar op), en warm water wat uit de kraan/douche komt.
De ketel doet dit (meestal) met aardgas die je via het nutsbedrijf en je gasmeter binnen krijgt.

Nu is het zo dat het maarzo eens kan gebeuren dat het gas er eens af gaat omdat iemand door een leiding heeft gegraven, noem maar op.
Kijk naar Apeldoorn een paar jaar terug.

In de winter is dit natuurlijk niet handig! Ook heb je geen warm water meer om te douchen.
Heb je toch altijd een fles of 2 propaan staan, dan kan je voor een kleine investering een propaan ombouwsetje maken als je ketel op propaan kan branden.

Dat brengt ons bij de tweede vraag...
Kan elke ketel op propaan branden?
Antwoord: Geen idee! Ik kan op verzoek wel e.e.a. nakijken.
De ketelfabrikant moet aangegeven hebben dat de ketel op propaan kan branden, dan mag het dus, mits deze ketel is omgesteld natuurlijk, en mogelijk omgebouwd met andere onderdelen.
De meeste recente ketels van Remeha kunnen direct op propaan nadat je anders zijn afgesteld.
Het kan ook best zijn dat bij andere merken dit kan, geen idee nog.
We kunnen een lijst maken...

Waarom anders afstellen, hij brand toch goed?
Nou, propaan heeft een andere calorische waarde dan het Nederlandse aardgas (laag calorisch aardgas).
Wat houd dit in?
De hoeveelheid warmte die je uit 1 hoeveelheid gas (of ander materiaal) kan halen.

Om de afstelling van je ketel te controleren heb je een rookgasanalyseapparaat nodig.
Dit apparaat meet de overgebleven CO2 en O2 in de rookgassen na verbranding,
hierop stel je de ketel af.
Ik het boekje van je ketel staan de waarden waarop het afgesteld moet worden.



Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
De instellingen van de toerentallen van de ventilator. De ventilator bepaald hoe hard de ketel brand, en neemt als het ware het gas mee de brander in. Propaan heeft vaak een hoger minimum toerental.
Ook de gasvoordruk. Je huidige aardgas leiding zit zonder dat de ketel aan is rond de 30 milibar, en in bedrijf (ketel aan) mag deze niet onder de 20 komen. Met propaan kan je ook zo'n regelaar pakken, maar fijner is er 1 van 50 milibar. Ik geloof zelfs dat Remeha dat ook adviseert. Dit is dus ook weer afhankelijk van welke ketel, en wat de fabrikant hiervoor voorschrijft. Als je de regelaar met 1 meter slang hebt aangesloten met een fatsoenlijke regelaar hoef je wat mij betreft niet te controleren wat de voordruk is wanneer de ketel aan is. Die zal zo ver niet zakken. (er vanuit gaande dat je een "normale" ketel voor in een woonhuis hebt).

Hier wat foto's die ik vanavond gemaakt heb.

Kanttekening, gebruik altijd een stop om de bestaande gasleiding af te doppen just in case!!!

Kanttekening:
Ik raad NIEMAND aan hier zelf aan te beginnen zonder dat je weet waar je mee bezit bent!!!
Je werkt met gas. Gas en lucht samen kan super explosief worden, en voordat je het weet heb je geen huis meer.

Mogen mensen interesse hebben, als ik iets kan betekenen hoor ik het graag.
 
Moet je idere keer na een het omzetten die meting doen of kan je 1x meten en daana de instel waardes aanhouden en dan altijd goed.
 
Ik ben natuurlijk gediplomeerd service monteur, en ik hoor te zeggen dat je altijd moet afstellen.

Ik ben van mening dat als je goed opschrijft hoeveel slagen alles open staat je een heel eind in de buurt zit van een goede afstelling.
In geval van nood moet dat kunnen vind ik.
Maar goed, iedereen is in mijn ogen "leek", dus ik adviseer het niemand officieel gezien.

Het kan dus wel.

Schrijf niet alleen de instellingen voor propaan op, maar ook voor aardgas.
Als je niet redelijk in de buurt zit krijg je het toestel amper aan het branden nog vaak.


Wat je kan doen is een servicemonteur je ketel op propaan laten afstellen (moet je hem natuurlijk wel van propaan voorzien), en alles op laten schrijven, en voor aardgas ook.
Is er dan stront aan de ventilator, dan kan je je gasleiding wisselen, aan de schroeven draaien, in het menu de toerentallen aanpassen, en stoken maar.
 
Mooie post @Niels. :)

Soms is een ander branderplaatje nodig voor een CV op propaan.
Twee jaar lang in een caravan gewoond met omgebouwde CV (Niet zelf omgebouwd) en gestookt op flessen LPG en propaan.
Eén tip, laat dat LPG maar zitten.
 
Ik vind het idee wel super.
Maar met kans op een slechte verbranding en me dochter in de kamer er naast.
 
@ Ray, LPG hoor ik van alles over. Het is geen propaan iig.
Een CV ketel luistert vrij nou.

@ Arie, het is een gesloten toestel he... De rookgassen kunnen alleen naar buiten, en de verbrandingslucht komt alleen van buiten (95 van de 100 keer).
Als je bang bent voor je dochter, dan een CO melder ophangen (koolstofmonoxide).
 
@Niels
Die melder hangt er al.
En ik weet dat het een gesloten toestel is maar toch.
Hier geld voor mij dus, ik ken het niet dus laat het wel over aan de specialist.
Met elektriciteit is niets me te gek.
Ieder zijn ding
 
@Niels Tip, voordat je heel hard roept dat een CV-ketel alleen gesloten is, als servicemonteur zal je ook wel weten hoe belabberd het helaas vaak gesteld is met de rookgasafvoeren. Want, weet jij wanneer je de rubbers van een rookgasafvoersysteem dient te vervangen? ;)

Helaas vallen er ook met de nieuwere cv-ketels die gesloten zouden moeten zijn nog steeds regelmatig doden door CO vergiftiging.
Niet voor niets pleiten veel Installateurs voor een betere controle op CV-systemen en vooral op het "keurmerk" erkende installateur.
Daar komt bij, (ik zit zelf aan de groothandel-kant) dat de gemiddelde kennis van de installateur nou niet bepaald hoog is.
(Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van RVS en Aluminium RGA-buizen door elkaar, niet goed beugelen waardoor er extra spanning op de rubbers komt te staan, wat lekkage van rookgassen tot gevolg kan hebben)

Daarom begrijp ik het standpunt van @Arie meer dan goed!
 
Mooi en nuttig topic

Nu nog een mogelijkheid om de pomp van de ketel zonder 230v te laten draaien en je hebt een standalone opstelling.
Als ik me niet vergis hebben de pompen van grundfos (die vroeger het meest gebruikt werden ) geen aanloopcondensator maar een hulpwikkeling in het veld ,dus het zou mogelijk moeten zijn met een accu en een schakeling, maar ik kan er naast zitten......
 
Mooi en nuttig topic

Nu nog een mogelijkheid om de pomp van de ketel zonder 230v te laten draaien en je hebt een standalone opstelling.
Als ik me niet vergis hebben de pompen van grundfos (die vroeger het meest gebruikt werden ) geen aanloopcondensator maar een hulpwikkeling in het veld ,dus het zou mogelijk moeten zijn met een accu en een schakeling, maar ik kan er naast zitten......

Je kan beter in mijn ogen beter zorgen voor gewoon 230v thuis heb je ook profijt van met koelkast en vriezer.
 
@Richard434, Je hebt volkomen gelijk! Ik zelf pleit ook voor een verplichte keuring door een erkend installateur.
Dit topic gaat over een HR-combi ketel die is aangesloten met toe en afvoer naar buiten.

@ Neoclyps, De besturing heeft ook spanning nodig, maar hier zit meestal een voeding op de print, en uiteindelijk draait alles op een lagere DC spanning.
Is wel wat op te verzinnen. Voor de pomp... Das een leuke... Is zo'n pomp een "universeelmotor", dan kan deze waarschijnlijk ook op een lagere DC spanning.
ik denk eigenlijk van niet...
 
@Richard434, Je hebt volkomen gelijk! Ik zelf pleit ook voor een verplichte keuring door een erkend installateur.
Dit topic gaat over een HR-combi ketel die is aangesloten met toe en afvoer naar buiten.

Ik roep daarom ook, hoeveel HR-ketels zijn er niet aangesloten met toe en afvoer naar buiten, maar waarbij er door de materiaal keuze en wijze van installatie toch risico's op rookgassen binnenshuis ontstaan.
Je wilt echt niet weten hoe veel en hoe vaak ik situatie's heb gezien en meegemaakt die echt niet konden. :(
Ook in installatie's die door "erkende" installateurs aangelegd zijn.

Vandaar ik roep in dit topic dat de risico's als je niet precies weet wat je doet, erg groot zijn.
Eigenlijk kan je dit namelijk alleen goed inregelen indien je een rookgasanalyse maakt.
En dat zijn geen goedkope apparaatjes. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Allemaal veel te hoog gegrepen voor mij, los van dat ik in een huurhuis woon.
Daarom heb ik gewoon een petroleum kacheltje voor geval van nood, daarop kan ik ook water verwarmen om mij mee te wassen. Tja da's dan wel met een washandje maar jammer dan, in geval van nood moet je niet zeuren ;)
 
Ik denk dat professionele CV-monteurs als geen ander het nieuws over koolmonoxide vergiftiging door moderne CV installaties volgen.
Zeldzamer dan vroeger met onze turf/kolen/petroleum/diesel kachels maar nog steeds en feit.

Mensen willen een knopje aan de muur, een appje, en dan wordt het warmer in huis, ze willen nergens meer aan denken.
Met primitievere stookmethodes kan het ook veilig, maar je moet wel even opletten, zelfs als gebruiker.
 
Ik ben het met jullie eens dat dit niet voor jan en alleman een handige oplossing is.
Toevallig kan ik het hier zelf makkelijk omstellen.
Topic is aangemaakt op verzoek. Als er geïnteresseerden zijn, verschaf ik graag info.
Uiteindelijk wil ik mij hele huis "back-up" hebben. Eigen generator voor elektra, eigen bron met hydrofoor en filtering, voorraad gas, en that's it.

De NUTS voorzieningen in dit land lijken me niet super betrouwbaar, en qua terrorisme een makkelijk doelwit.
 
Ik zou gaan voor genoeg zonnepanelen...en een "passiefhuis" ofwel nul-op-de-meter huis. Met gas blijf je afhankelijk.
Verwarming op elektriciteit is volgens mij niet heel effectief, en anders zit je met hout, wat ook problemen kan geven als de afvoer niet goed zit.
 
Men zou zich eens in kunnen lezen wat passiefhuizen zijn...beetje wat F150 aan het (ver)bouwen is(oja, dát, ja dan is iedereen wel enthousiast)

Eis passiefhuis wat betreft verwarming: Voor het verwarmen van het gebouw tot 20 graden Celsius mag niet meer energie verbruikt worden dan 15 kWh/m² per jaar. Dit betekent dat een haardroger een passiefhuis van 100 m² zou kunnen verwarmen. (citaat uit Wikipedia)
 
Laatst bewerkt:
@ Neoclyps, De besturing heeft ook spanning nodig, maar hier zit meestal een voeding op de print, en uiteindelijk draait alles op een lagere DC spanning.
Is wel wat op te verzinnen. Voor de pomp... Das een leuke... Is zo'n pomp een "universeelmotor", dan kan deze waarschijnlijk ook op een lagere DC spanning.
ik denk eigenlijk van niet...

Ik heb "gewoon" een flinke UPS staan in de kelder, en die heb ik via een tijdsschakeling 4 uur per week aan, en de rest staat hij uit (want dat ding gebruikt flink wat sluipstroom in stand-by)

Ondanks dat ik het een mooi topic vind ben ik te onhandig/lui om in geval van een SHTF mijn ketel te gaan ombouwen.
Ik zie verwarming als een luxe product, en met in totaal 2 zibro's ,80 liter petroleum en ook nog een houtkachel denk ik op dat punt wel voldoende voorzieningen te hebben.

Maar toen hier in de regio ooit eens een flinke stroomstoring was, en het flink koud was, toen heb ik toch maar de UPS op de CV aangesloten, en de 2e dag de diepvries ook maar aangesloten.
(ja, ik weet dat een moderne diepvrieskist makkelijk 48 uren (oeps, 48 dagen is iets te optimistisch) zonder stroom kan, maar soms heb ik geen zin in een discussie met mijn vrouw :) )

In ieder geval was het wel grappig dat ik (zover ik dat kan inschatten) de enige persoon was met een werkende CV tijdens de stroomstoring, en dat iedereen verbaasd was dat hun CV uit was gevallen "want die werkt toch op gas?"
 
Terug
Bovenaan