Hoe denken jullie na over je eerste reactie na plotseling SHTF.
Zoals ook al door anderen geopperd zal het afhankelijk zijn van het soort SHTF
Een atoom/kern/waterstof bom zal iets anders verlopen dan een overstroming.
En een economische crash zal anders verlopen dan een ebola uitbraak.
Maar als ik eerlijk ben dan zal ik met iedere stap die ik doe nadenken over "plan b"
Dat zit gewoon in mijn genen, en heeft niks te maken met dit forum.
Of ik nu een bioscoop bezoek, en automatisch een strategisch plaats zal innemen met zicht op de alternatieve uitgangswegen.
Of dat ik bij de aankoop van een huis toch even de site
http://www.ahn.nl/pagina/apps-en-tools/postcodetool.html raadpleeg, dat lijkt me logisch
Net zo logisch als een voedsel voorraad van 3 maanden, wat ook weer net zo logisch is als het reservewiel wat standaard in mijn auto aanwezig is. (en wat ik toch minimaal 1 keer per jaar controleer of deze niet lek is)
Sommige mensen vragen of ik niet compleet gek word van angst, maar het is net andersom. Het geeft me een enorme rust om in geval van iets "onverwachts" te kunnen terugvallen op "plan b"
2 dagen geleden was er hier nog een stroomstoring, en dan is het redelijk relaxed om zonder versnelde hartslag een complete stroomgroep om te gooien naar een ups, en dat ik niet eens op zoek moet gaan naar kaarsen.
(wel irritant dat 2 buren bij mij aanklopten met de vraag waarom ik wel gewoon stroom had, en zij niet) Ik vond het best wel jammer dat de storing na 1,5 uur was opgelost.
6 weken geleden was er een pinstoring, en dan blijkt vrijwel niemand nog contant geld in zijn portemonnee te hebben. (ik heb altijd 50 euro aan contant, en ook 50 euro "verstopt" in mijn auto)
Dit is niet bijzonder, dit is in mijn ogen normaal. Het is pas bizar dat je niet heb nagedacht over een "plan b"
Maar er is naar mijn idee geen standaard plan.
Het is eigenlijk zoals
"Survival of the fittest" en NEE, dit betekent niet het overleven van de meest fitte persoon, maar het overleven van de persoon die zich het makkelijkste kan aanpassen aan de omstandigheden.