Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Natuurlijk altijd voorzichtig zijn en het strippen vooraf doen, voordat je alles aansluit. Ik gebruik het isolatietape om bij de gestripte puntjes net de basis van het blootgemaakte koper weer te isoleren, hierdoor past het draad nog wel in de laadregelaar maar heb je niet meer dat er een klein los draadje tegen een ander draadje aan kan komen. Ik ga straks even wat foto's maken. Voor de connecties buiten heb ik gewoon gesloten draden die aan elkaar vast zitten dmv MC4 connectoren.In het stukje over strippen, schrif je alsof de spanning er op staat, dus eea al aangesloten. Lijkt me niet veilig. let ook op dat zonnepanelen altijd spanning afgeven zodra er licht op valt.
Ik zou geen isolatietape gebruiken maar krimpkous de variant die ook lijm afgeeft/heeft.
Let ook op het vastzetten ivm wind. Even neerzetten kan je al letterlijk opbreken.
Dank, ik had geen tijd om te reageren vanmiddag. Ben weer wezen klussen.Cc= charge controller of wel laadregelaar
Mppt, maximum power point tracking is de beste. Dat is een lader die kijkt naar hoeveel volt er in je accu's zit en wat je panelen leveren en berekend dan het beste laadvoltage/amperage.
De normale lader, laadt gewoon de standaard lading waar die voor gemaakt is, bijv 10A bij 12V.
Thanks!Heey, leuk topic .
Zelf ben ik ook al een tijd aan het oriënteren voor een systeem, en wil ook klein beginnen, en een systeem hebben wat nergens is verbonden met het lichtnet.
Ik wil net als jou beginnen met telefoons opladen, laptop opladen, batterijen voor zaklampen opladen, een paar USB apparaten voorzien van 5V DC,
zodat ik bij een SHTF een tijdje door kan. Ik gebruik er nu een kleine aggregaat voor, maar al die benzine opslag vind ik niet super geweldig.
Dus eigenlijk in 1e instantie wil ik DC apparatuur voeden met lage spanningen. Net een 12V of 24V systeem kan dat makkelijk met een buckconverter.
Als het systeem groter word wil ik ook mijn CV ketel er mee kunnen voeden. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies, maar dat zal echt tot in
detail uitgezocht gaan worden (printplaat niveau).
De koelkast en diepvries komen in 1e instantie niet aan bod.
Dus wat luid eigenlijk mijn advies?
Denk na over je afnemers, en hoe je deze kan voeden.
Koop je een oplader om batterijen op te laden? Kop er dan 1 die je met USB (= 5V DC) kan voeden, of iig met een lage spanning i.p.v. een 230V snoer.
Je zult veel minder verliezen hebben op die manier.
Zoals je op de schemaatjes ook kan zien heb je al snel te maken met een aantal apparaten in je installatie, en overal zitten verliezen in.
Alles zo efficiënt mogelijk maken is een goed plan mijn inziens.
Nu wil ik niet zeggen voor mensen die wat minder technisch zijn om volledig van 230V~ af te stappen, maar voor mij zelf wel .
Wago Las klemmen kopen dus.Die las klemmen zijn voor masive 230v kabel.
Wago lasklemmen (oranje lipje) kan je wel voor soepele kabel gebruiken.
Gaatje boren in het raam/deur kozijn.
En pas je op dat je geen bruggetjes maak op je zekering houder.
Maar iedere aansluiting op de zekeringhouder naar de voedings bron.
Waarom de ader het die op de eerste klem zit krijgt de som van het totale verbruik voor zijn kiezen.
Met 5 USB poorten van 2A valt het nog te overzien.
Bij 5 aansluitingen van 15A word het plaatje al anders.
En hoe ga je van groep naar groep?Wago Las klemmen kopen dus.
Gaatje boren gaat moeilijk, is namelijk een huurhuis...
Wat bedoel je precies met bruggetjes maken en wat bedoel je met de zekeringhouder en die ader?
Ik ben van plan om 1 zekering in de “hoofdkabel” te plaatsen van 20 A. Vanaf daar ga ik aftakken naar de kleine zekeringen en op die manier mijn eigen groepen maken.
En hoe ga je van groep naar groep?