• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DIY cursus] Hoe ga je off-grid?

Wp wattpiek vaak gebruikt bij zonnepanelen en windgeneratoren.
Waarom Wp om aan te geven dat ze een max vermogen kunnen afgeven maar niet met een constante factor.

Wh watthour het opgenomen of afgeven vermogen over een tijds bestek van 1 uur.
 
In het stukje over strippen, schrif je alsof de spanning er op staat, dus eea al aangesloten. Lijkt me niet veilig. let ook op dat zonnepanelen altijd spanning afgeven zodra er licht op valt.
Ik zou geen isolatietape gebruiken maar krimpkous de variant die ook lijm afgeeft/heeft.
Let ook op het vastzetten ivm wind. Even neerzetten kan je al letterlijk opbreken.
 
In het stukje over strippen, schrif je alsof de spanning er op staat, dus eea al aangesloten. Lijkt me niet veilig. let ook op dat zonnepanelen altijd spanning afgeven zodra er licht op valt.
Ik zou geen isolatietape gebruiken maar krimpkous de variant die ook lijm afgeeft/heeft.
Let ook op het vastzetten ivm wind. Even neerzetten kan je al letterlijk opbreken.
Natuurlijk altijd voorzichtig zijn en het strippen vooraf doen, voordat je alles aansluit. Ik gebruik het isolatietape om bij de gestripte puntjes net de basis van het blootgemaakte koper weer te isoleren, hierdoor past het draad nog wel in de laadregelaar maar heb je niet meer dat er een klein los draadje tegen een ander draadje aan kan komen. Ik ga straks even wat foto's maken. Voor de connecties buiten heb ik gewoon gesloten draden die aan elkaar vast zitten dmv MC4 connectoren.
 
Vandaag trouwens off grid aan het proberen, vannacht telefoons geladen van de overdag opgeladen powerbanks. Ik gebruik nu alleen nog netstroom voor de laptop en de koel/vries combi.
 
Cc= charge controller of wel laadregelaar

Mppt, maximum power point tracking is de beste. Dat is een lader die kijkt naar hoeveel volt er in je accu's zit en wat je panelen leveren en berekend dan het beste laadvoltage/amperage.

De normale lader, laadt gewoon de standaard lading waar die voor gemaakt is, bijv 10A bij 12V.
 
Cc= charge controller of wel laadregelaar

Mppt, maximum power point tracking is de beste. Dat is een lader die kijkt naar hoeveel volt er in je accu's zit en wat je panelen leveren en berekend dan het beste laadvoltage/amperage.

De normale lader, laadt gewoon de standaard lading waar die voor gemaakt is, bijv 10A bij 12V.
Dank, ik had geen tijd om te reageren vanmiddag. Ben weer wezen klussen.

Nu een spotje opgehangen die op de accu werkt. Van de week bij de autosloop maar even een zekeringskastje halen. Wil namelijk geen brand in mijn appartement.
 
Even een update over vandaag. Ik heb vandaag geen netstroom gebruikt, behalve 1 x de laptop opladen en 1x de stofzuiger omdat het moet. Daarnaast staan de koelkast en de boiler natuurlijk aan.

Eigenlijk was ik vannacht al begonnen, door mijn telefoon via de accu op te laden, samen met wat powerbanks. Omdat de accu maar 6,6 A/h is kan ik met de powerbanks net de andere USB apparaten opladen zoals een kampeerlampje, een bluetooth boxje enz.
De zon staat maar tot 11 uur op mijn balkon, maar vanwege bewolking was de accu om 11 uur maar voor de helft opgeladen. Wel gebruik ik de oplader voor mijn telefoon via de accu, aangezien dat de WIFI hotspot is hier in huis.

Rond een uurtje of 2 was de accu ondanks de slechte oriëntatie volledig opgeladen en heb ik de powerbanks weer aangesloten, zodat ik alles deze nacht weer op kan laden.

Nu hebben wij het afgelopen jaar rond de 1000 KWh gebruikt, dit opladen van de telefoons en kleine USB apparaten is te verwaarlozen.
Maar nu ik verlichting heb aangesloten gaat het wel een stuk harder. Ik heb nu 30 W spot hangen boven het bureau. Deze geeft genoeg licht om te werken, lezen, studeren enz enz. Als ik deze gebruik in plaats van de woonkamer verlichting scheelt dat zo 120W net stroom per uur. Als ik nu ook de sfeer verlichting op 12 V kan laten werken, scheelt dat nog meer. Dan gaat het echt lopen want dan gaan we zelfs naar de 300 watt als ik het niet mis heb. Op die manier kan ik de energie rekening een stuk verder naar beneden brengen zonder dat ik in een donkere ongezellige kamer hoef te zitten. Als dat zo ver is gebruik ik alleen nog maar net stroom voor de koelkast, de boiler, magnetron en de wasmachine.

Om dit voor elkaar te krijgen zijn de volgende stappen:
Grotere Accu zodat ik langer zonder zon kan, en de verlichting 's avonds ook aan kan blijven staan.
Een 2e zonnepaneel plaatsen zodat de grotere accu niet 12 uur nodig heeft om vol te geraken.
Andere lampen + fittingen. Zodat ik ook daadwerkelijk gebruik kan maken van het vergrootte vermogen.

Dat was hem even voor vandaag, ik zit te klooien met de foto's maar het wil nog niet helemaal lukken. Ik ga daar morgen avond verder naar kijken.

Grtz,
Zoom :)
 
De foto’s:
Het paneel
3af3f1b7db935f2507206dd62e9c621b.jpg


De laadcontroller

7b273d6873d2da31e0d86d5e15d883de.jpg


En de accu met twee powerbanks.
8777dcf500e01896720acde10fec46de.jpg


Ik ga alles van de week wat proffesioneler aansluiten met wat kroonsteentjes en wat zekeringen.

Foto’s van het spotje:
0898077c8c410e2152b43aca1af77b54.jpg
 
Heey, leuk topic :).

Leuk om te zien hoe een ander er mee bezig is.
Dingen vaar @Arie al mee bezig is zoals netspanning nodig hebben om je controller te laten werken enz. zijn heel belangrijk voor ons als preppers.
Zelf ben ik ook al een tijd aan het oriënteren voor een systeem, en wil ook klein beginnen, en een systeem hebben wat nergens is verbonden met het lichtnet.
Ik wil net als jou beginnen met telefoons opladen, laptop opladen, batterijen voor zaklampen opladen, een paar USB apparaten voorzien van 5V DC,
zodat ik bij een SHTF een tijdje door kan. Ik gebruik er nu een kleine aggregaat voor, maar al die benzine opslag vind ik niet super geweldig.
Dus eigenlijk in 1e instantie wil ik DC apparatuur voeden met lage spanningen. Net een 12V of 24V systeem kan dat makkelijk met een buckconverter.
Als het systeem groter word wil ik ook mijn CV ketel er mee kunnen voeden. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies, maar dat zal echt tot in
detail uitgezocht gaan worden (printplaat niveau).
De koelkast en diepvries komen in 1e instantie niet aan bod.

Je begrijpt, ik wil eigenlijk helemaal geen 230V~.
Persoonlijk vind ik de verliezen te groot, en andere storende factoren die wisselspanning met zich meebrengen zoals blindstromen enz...
Mensen rekenen vaak met de wet van ohm, maar hoe reëel ben je dan aan het rekenen als je vervolgens allemaal inductieve belastingen aan gaat sluiten,
en apparatuur met een lage cosφ? Een gloeilamp is natuurlijk niet energiezuinig, maar heeft wel een cosφ van 1 (factor getal).
Je gloeilamp neemt dus 100% van het door de inverter gemaakte energie op.
Nu sluiten we een ander soort lichtbron aan van laten we zeggen cosφ 0,8. Nu neemt de lichtbron 80% van de gemaakte energie op en reflecteert 20% terug,
ongebruikt, dit verdwijnt gewoon, maar de energie heeft de inverter wel gemaakt!
Normaal gesproken betaal je die energie die je terug het net in stuurt niet aan je energieleverancier, maar nu je zelf je energie maakt heb je er wel last van!
Het is gewoon een puntje van wisselstroom waar je rekening mee moet houden. Overigens, de meeste apparatuur heeft een cosφ die niet 1 is.
Apparaten met een cosφ van 1 zijn bijvoorbeeld een gloeilamp, straalkachel, elektrische oven. (Dat wat je toch niet gaat gebruiken bij SHTF).

Dus wat luid eigenlijk mijn advies?
Denk na over je afnemers, en hoe je deze kan voeden.
Koop je een oplader om batterijen op te laden? Kop er dan 1 die je met USB (= 5V DC) kan voeden, of iig met een lage spanning i.p.v. een 230V snoer.
Je zult veel minder verliezen hebben op die manier.

Zoals je op de schemaatjes ook kan zien heb je al snel te maken met een aantal apparaten in je installatie, en overal zitten verliezen in.
Alles zo efficiënt mogelijk maken is een goed plan mijn inziens.

Nu wil ik niet zeggen voor mensen die wat minder technisch zijn om volledig van 230V~ af te stappen, maar voor mij zelf wel :p.
 
@zoompro Kroonsteentjes of Wago steekklemmen? Bij de laatste is de veiligheid gegarandeerd.
Deze worden tegenwoordig ook aangeraden bij electronische (keuken)apparaten.
Veiligheid voor alles en snel aan /af te koppelen. En al tot 5 draden tegelijk te verkrijgen.
Of meteen een grote verdeler. :cool:(Drie niveau klem 2.50 mm² Aantal polen 9 WAGO Oranje 64 stuks)
image.jpg
Boys and Toys:fluit:
 
@wiliam , dat is een print connector voor op een printplaat te solderen.
Elk poortje heeft onderaan een pinnetje, en er zijn geen verbindingen onderling.
 
Heey, leuk topic :).
Thanks! :D

Zelf ben ik ook al een tijd aan het oriënteren voor een systeem, en wil ook klein beginnen, en een systeem hebben wat nergens is verbonden met het lichtnet.
Ik wil net als jou beginnen met telefoons opladen, laptop opladen, batterijen voor zaklampen opladen, een paar USB apparaten voorzien van 5V DC,
zodat ik bij een SHTF een tijdje door kan. Ik gebruik er nu een kleine aggregaat voor, maar al die benzine opslag vind ik niet super geweldig.

Dus eigenlijk in 1e instantie wil ik DC apparatuur voeden met lage spanningen. Net een 12V of 24V systeem kan dat makkelijk met een buckconverter.
Als het systeem groter word wil ik ook mijn CV ketel er mee kunnen voeden. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies, maar dat zal echt tot in
detail uitgezocht gaan worden (printplaat niveau).
De koelkast en diepvries komen in 1e instantie niet aan bod.

Precies :) voor tijdens een SHTF of een stroomuitval is een koelbox misschien ook al genoeg. Het is in ieder geval een hele luxe.

Mijn systeem blijft ook stand alone. Geen link aan het net. Dat betekent ook geen afhankelijkheid :D

Dus wat luid eigenlijk mijn advies?
Denk na over je afnemers, en hoe je deze kan voeden.
Koop je een oplader om batterijen op te laden? Kop er dan 1 die je met USB (= 5V DC) kan voeden, of iig met een lage spanning i.p.v. een 230V snoer.
Je zult veel minder verliezen hebben op die manier.

Zoals je op de schemaatjes ook kan zien heb je al snel te maken met een aantal apparaten in je installatie, en overal zitten verliezen in.
Alles zo efficiënt mogelijk maken is een goed plan mijn inziens.

Nu wil ik niet zeggen voor mensen die wat minder technisch zijn om volledig van 230V~ af te stappen, maar voor mij zelf wel :p.

Denk inderdaad dat het belangrijk is dat ik nu na ga denken wat ik koop. Het liefst 12 volt natuurlijk. Dat scheelt een hoop moeite haha en daarnaast zijn er genoeg 12 volt dingen te koop. Zelfs huishoudelijke apparaten, dat is natuurlijk allemaal voor in de camper.

Grtz zoom
 
230v apparaten en lampen en dergelijke zijn veel goedkoper in aanschaf, stabieler, makkelijk verkrijgbaar en gaan langer mee.

Voor dat geld wat je bespaart, koop je een prima zuivere sinusomvormertje.

Het zgn. verlies vind ik niet relevant als je toch voldoende in je accu's laadt.
 
Binnenkort deze zekeringen doos halen bij Conrad voor het zekeren van de huidige en toekomstige aansluitingen. Ik zit alleen met 1 probleem, en dat is hoe ik de bedrading naar binnen ga laten lopen. Momenteel laat ik een dun draad via het raam lopen, en doe ik het raam gewoon dicht. Dit klemt de draad wel, maar het is maar voor even. Ik wil het liefste de hele laadcontroller, en accu binnen hebben,zodat ik met dikke draden naar de zekeringen kan, en vanaf daar alles kan verdelen. Dit vergt dus nog even wat denkwerk... Tips? Laat effe weten! Want ik zit er mee haha

Morgen deze lasklemmetjes bij Gamma halen, dan kan ik het wat professioneler aansluiten. Net zoals dit setje kabelschoenen zodat ik via deze dingen draden op de zekeringen aan kan sluiten.

Grtz,
Zoom
 
Laatst bewerkt:
Die las klemmen zijn voor masive 230v kabel.
Wago lasklemmen (oranje lipje) kan je wel voor soepele kabel gebruiken.

Gaatje boren in het raam/deur kozijn.

En pas je op dat je geen bruggetjes maak op je zekering houder.
Maar iedere aansluiting op de zekeringhouder naar de voedings bron.
Waarom de ader het die op de eerste klem zit krijgt de som van het totale verbruik voor zijn kiezen.
Met 5 USB poorten van 2A valt het nog te overzien.
Bij 5 aansluitingen van 15A word het plaatje al anders.
 
Die las klemmen zijn voor masive 230v kabel.
Wago lasklemmen (oranje lipje) kan je wel voor soepele kabel gebruiken.

Gaatje boren in het raam/deur kozijn.

En pas je op dat je geen bruggetjes maak op je zekering houder.
Maar iedere aansluiting op de zekeringhouder naar de voedings bron.
Waarom de ader het die op de eerste klem zit krijgt de som van het totale verbruik voor zijn kiezen.
Met 5 USB poorten van 2A valt het nog te overzien.
Bij 5 aansluitingen van 15A word het plaatje al anders.
Wago Las klemmen kopen dus.

Gaatje boren gaat moeilijk, is namelijk een huurhuis...

Wat bedoel je precies met bruggetjes maken en wat bedoel je met de zekeringhouder en die ader?

Ik ben van plan om 1 zekering in de “hoofdkabel” te plaatsen van 20 A. Vanaf daar ga ik aftakken naar de kleine zekeringen en op die manier mijn eigen groepen maken.
 
Wago Las klemmen kopen dus.

Gaatje boren gaat moeilijk, is namelijk een huurhuis...

Wat bedoel je precies met bruggetjes maken en wat bedoel je met de zekeringhouder en die ader?

Ik ben van plan om 1 zekering in de “hoofdkabel” te plaatsen van 20 A. Vanaf daar ga ik aftakken naar de kleine zekeringen en op die manier mijn eigen groepen maken.
En hoe ga je van groep naar groep? ;)
 
Wago is een merknaam, niet een bepaalde klem. Wago maakt tal van lasklemmen verbinders etc.
Het handigst is om ze te nemen die geschikt zijn voor soepele aders.

Bij het zekeren, gewoon nagaan wat je eigenlijk af wilt zekeren.
Een hoofdzekering zou ik idd ook plaatsen om niet een enorme kortsluitstroom over je accu te kunnen hebben,
zoor de rest de afgaande "groepen" afzekeren naar verbruik en draaddikte en lengte.
 
Terug
Bovenaan