Ja maar volgens mij staan niet alle kern reactoren op deze kaart.
Want ik weet dat je bij Dorderecht (moerdijk) er ook 1 heb zitten.
Of vormt deze geen gevaar als deze ontploft omdat dit weer een andere soort reactor is?
@Ray
Ik heb hier thuis een aantal van die fpp3 maskertjes liggen.
Maar radiatie gaat toch ook via kleren?
Dat betekent dat ik dan ook nog een aantal van die pakken moet gaan aanschaffen
.
En je zegt dat ik thuis wat filter materiaal moet hebben liggen.
Bedoel je hiermee de FPP maskertjes?
Straling (gamma) gaat idd door van alles heen, maar sterke straling heb je alleen mee te maken in zicht van de stralingsbron.
Het stof wat verspreid, dat is radioactief en straalt ook, maar in veel mindere mate. Het grootste gevaar is het inademen en in contact komen met dat stof.
Ventilatie afsluiten en bv materiaal voor afzuigkappen voor je bovenraampjes naar buiten tapen. Dat houdt het stof buiten, maar komt genoeg zuurstof door voor jezelf. Een overdruk filtersysteem zou ideaal zijn, maar he, wie investeert een paar duizend euro alleen om mogelijk radioactief stof buiten te houden, voor chemische, bacteriologische of virale gevaren wordt het systeem nog een paar keer zo duur.
Tja, met koken moet je uitkijken, zodra er te weinig zuurstof is loop je de kans dat er koolstofmono-oxide vormt ipv koolstofdioxide. Beiden wil je niet teveel van, maar van koolstofmono-oxide (CO) ga je rap dood, want het bindt zich aan je rode bloedcellen die dan geen zuurstof meer kunnen transporteren door je lijf. Een CO-meter met een display met de waarden ipv alleen alarm als het te erg wordt is zeer aan te raden als je ook maar iets van open vlam binnenshuis gebruikt. Dit was voor mij zelfs de allereerste echte prep gerelateerde aanschaf jaren geleden.
Een ander onderwerp bij preppen voor een nucleaire ramp is het inslaan van kaliumjodide, in pilvorm (duur) of goedkope poedervorm die je zelf afweegt. De reden is dat je schildklier graag jodium bindt en bij een radioactieve ramp komt vaak radioactief jodium vrij en raakt jodium in voedingsmiddelen radioactief besmet. Een beetje radioactiviteit kan je lijf prima aan, maar geconcentreerd in je schildklier geeft het problemen. Het slikken van kaliumjodide, een overdaad aan jodium, zorgt dat je schildklier verzadigd raakt met jodium en geen radioactief jodium wat je onvermijdelijk binnen krijgt zal opnemen.
Nu ben ik geen medicus, maar veel informatie lijkt erop te wijzen dat bij mensen van boven de veertig de schildklier al verzadigd is met jodium en dit voor hun dus van minder belang is. Het teveel slikken van kaliumjodide kan ook hele vervelende bijverschijnselen opleveren, dus teveel is zeker niet goed. Sterker nog, die bijverschijnselen lijken nog verdomd veel op stralingsziekte ook voor de leek zoals ik. Stiekem heb ik wel voor de hele straat geprept.
Meer over kaliumjodide preppen lees je hier:
https://www.preppers-shelter.nl/for...reventie-van-schildklier-radioactiviteit.241/