dat je altijd het verband van de gewonde moet gebruiken omdat als jij de klos bent je mis grijpt.
ja en nee
elke situatie vereist een individuele overweging. en
die vorm van triage is het moeilijkste wat je ooit zal doen in je leven
en het ongewisse is doorslaggevend voor wat je denkt mee te moeten nemen
en natuurlijk komt er dan een volgorde van belang en of betrokkenheid en wat mogelijk is kijken
Liggen er 100 gewonden, dan heeft geen enkele hulp zin, want je hebt nooit genoeg bij je voor iedereen
is het je kind of partner, dan geeft je alles wat je hebt
is het een lid van je groep, dan heb je geen keuze, want doe je het niet ( het morele deel even buiten beschouwing gelaten ) en ze komen er later achter dat pietje is doodgebloed terwijl jij je zak vol hebt met verband en zo, wat denk je dat ze dan collectief met jou gaan doen ?
uitgaande van je stelling :
- ik heb een goede kennis of mogelijk zelfs familie lid, die geen verband heeft, dan zou je die moeten laten bloeden. ?
- Ik kom in een groep omdat mij op dat moment goed uitkomt, een van die reizigers is gewond en zal daardoor snel slechter worden en zo dus de overleving kans van de hele groep minimaliseren, maar ik ga mijn verband middelen niet inzetten voor een vreemde ?
- Ik zie iemand die gewond is en met de middelen die ik bij heb, eenvoudig is te helpen. ik heb verder niets met die persoon, dus ik laat de slagaderlijk bloeding bij hem voor wat het is en loop door ,
rijst alleen de vraag, kan ik dan de rest van mijn leven normaal slapen.
Bij het lezen over de inhoud van een bob valt mij op dat sommige een halve dokterspraktijk mee sjouwen
je zal een BOB zo moeten aanpassen
dat het voor JOU passend is, ik voor mijzelf, ik gooi liever de reserve schoenen uit de uitrusting dan een deel van de med kit. De ruimte van de doesch zak, vul ik liever met extra med zaken
En een BOB is voor hoelang ??? ik weet het niet
maar als je mij kan vertellen wat er kan gebeuren en welke verwondingen
ik of mijn partner kunnen / zullen oplopen en welke beslist niet, zou ik je dankbaar zijn
want dan kan ik mijn BOB's med uitrusting overal halveren
voorbeeldje, ik heb overal 2 chestseals in zitten, dure grap. de kans dat ik of mijn partner worden neergestoken of geschoten is in eerste instantie niet zo groot, de kans op een open brost wond door rondvliegend puin en debry is niet zo groot.
is die chestseal overbodig of niet. mja voor mij niet.
Ik hen meerdere hecht tangen bij me. want hoeveel moet ik hechten over de periode van een bv week ?? ik hoop 0x , maar murpy leert dat je juist dan de ene snee na de andere oploopt en dan je partner. zijn die tangen overbodig ???
Ik heb een behoorlijk brandwonden bende bij me. ik weet niet van tevoren welke brandwonden ik of mijn partner zullen oplopen en hoeveel behandeling daar voor nodig is.
Ik heb op meerdere locaties lijkzakken ( en ook 1 in de bob's ). stel dat ik vast zit door bv overstroming en mijn partner of iemand die toevallig komt binnen drijven (letterlijk in dit geval ) is het dan goed dat ik mijn partner netjes in een zak kan stoppen, of is het handig om er een week tegen het rottende lijk aan te kijken .. is de zak overbodig ??? want juist in SHTF situaties is een overleiden zeer wel mogelijk.
Dus ieder zijn eigen rol verband, pleisters en pillen. en alle onbekende hebben pech als ze zelf niets hebben.
Als ieder
alleen genoeg heeft voor zichzelf
en zoals je wel kunt indenken dat zou kunnen gebeuren
iemand raakt een deel of zijn hele set kwijt ??
dus als jij geen redundantie hebt, is je partner het haasje ??
ik zelf geloof in redundantie voor bepaalde zaken, voor de ander maar zeker ook voor mezelf
want sommige dingen kun je missen, andere zaken zijn van levens belang
en de stelling "en alle onbekende hebben pech als ze zelf niets hebben. "
( dit is niet persoonlijk bedoeld maar meer
een algemene overweging naar aanleiding van de stelling )
klinkt leuk, klinkt stoer
maar ...
ben je in staat om dat uit te voeren en zo ja
ben je het soort persoon wat ik in mijn buurt zou willen hebben of zelfs maar vertrouwen
Ik hou het beeld van invloedscircels wat iemand mij ooit vertelde in het oog.
een heeeeeeel belangrijk/zwaarwegend deel voor overwegingen van dien aard .
eigenbelang speelt zeker een rol
Hoe iemand zijn EDC en/of BOB indeelt lijkt mij een persoonlijke zaak.
Yap
Met deze handelswijze voorkom je niet alleen dat je zelf zonder zit, maar je ontlast daarmee ook een ander
dat je er van uit gaat dat ieder zooi bij zich heeft, spreekt voor zich
maar ................ zie bovenstaande