• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

eindelijk. Zonnepanelen.

Flos

SHTF Expert
Het is een beetje bekent onder de preppers dat Flos het eigelijk al goed voor elkaar op preppers vlak.
Maar zonnepanelen had ik nog niet. Tot gisteren dan.
Ik heb 24 panelen laten plaatsen op mijn schuur. ( loods ) Goed voor 7500kwu per jaar.
Aan gesloten op het net naar 3 fasen stoom.
Gisteren avond laat in dienst genomen. Te laat om optebrengen. Vandaag is mijn meter al 46kw achteruit gedraaid en de dag duurt nog een paar uur.
Later wil ik daar nog een accu bank tussen plaatsen voor een back-up als de stroom uit valt.
Dus dat hebben we ook al weer.

Zo dat zijn er aardig wat.
Zou ik ook nog wel willen.
Heb je al een idee hoe je er een accu bank tussen zou willen zetten.
Zeker op 3 fase is dat een leuk klusje.

Gefeliciteerd @Flos, volgens mij is een accubank nog het enige wat jij niet hebt.:oops:

F150 van het oude forum had een 48v accubank tussen de panelen en de meter. Eerst wordt de accu gevoed en zodra deze vol is gaat zijn systeem aan het net terugleveren. Hiervoor heeft Victron een speciale bus die met wat software parameters kan worden ingesteld.

Ik denk dat jij eerder denkt aan een accubank gevoed vanuit het net en de opgewekte stroom, zodat je bij uitval een periode kan overbruggen. Als extra back-up kun je dan een acculader in combinatie met een generator gebruiken om de bank vol te houden.

Na hoeveel jaar denk je de investering eruit te hebben? Energie wordt steeds duurder en de panelen gaan wel tot 30 jaar mee. Al denk ik dat er dan al weer betere efficientere systemen zullen zijn.

@Arie met een mono accu systeem zou ik al tevreden zijn. Hier en daar een lampje in huis dat brand en mijn CV dat het doet. Dan heb ik gelijk ook warm water voor de douche .
@Harry Nack ik ben eens bij de bank langs geweest. Allee mevrouw Flos dan om wat centen met een intrest van 0.75% zij moeten hun geld met vier jaar terug hebben ( of er zwaait wat ) dan zijn ze afbetaald. Reken ik er nog een 6 tal maanden bij. Dan heb ik in theorie graties stroom. Moet ik enkel een bijdrage leveren om het net te gebruiken.

Nu de duisternis is gevallen hebben de panelen 51kw op gebracht. Maar ik heb ook stroom verbruikt vandaag. Dan moet ik een rekensommetje maken en hebben mijn panelen op deze warme dag mij 39kw opgebracht. ( warm is niet een voordeel zon daar in tegen wel.)

Wat goed, dat wil ik ook wel, heb nu 4 panelen puur voor de Goal Zero Yeti 400.

Helaas is mijn dakopstelling niet geschikt voor de grote panelen.

Morgen zal ik eens een foto maken en plaatsen. Nu te donker om bij mijn buurman in de tuin te staan.

@petroman Ja, meneer @Flos maakt er bijna een sport van om het maximale eruit te halen ;)

Maar dat gaat nooit lukken.
Alleen als je een volledig draaiend systeem hebt kan je altijd de juiste stand van je panelen hebben.
Statische systemen halen (volgens mij) nooit het max. vermogen, simpleweg om dat de zon rond draait om je setje panelen en daarbij zich ook nog eens in hoogte verplaatst.
Tenzij je panelen meer opleveren dan het theoretisch vermogen.

Laatst bewerkt:
@petroman ik merk in de tuin dat de zon nu best hoog staat, dus nu is het veel zonlicht opvangen. Maar is t zo slecht na dag 1? :cool:

Om met het laatste te beginnen alles is beter dan niets.
Het ging mij om "het maximale". Velen verwachten dat als de zon volop schijnt zoals deze dagen dat je dan je maximale, lees totaal vermogen, van je installatie gaat krijgen. Maar dat kan dus niet.

Wij hebben een 1,9 kW installatie en dat haal ik maar 2x per jaar als de zon haaks en loodrecht op de panelen schijnt. En dan nog alleen maar rond 12:00 uur. En dan alleen maar omdat de orientatie ideaal is : pal zuid.
Voor Flos is het heel mooi dat hij met deze zonnige dagen meteen de volle mep krijgt en ziet wat z'n installatie doet met goed weer.

Edit:
Plaatje bij het praatje, met een dakhoek van 45 graden haal ik alleen in september en april theoretisch het maximale (installatie) vermogen, rond 12uur. Nu is dat vandaag dus 1,6 ipv 1,92kW :

pv_24aug16.jpg

Ik heb de foto genomen van uit de tuin van mijn over buurman. Omdat mijn buurman niet thuis was. Ja sommige moeten wel eens werken.
De boom staat bij mijn buurman daar gaan mijn panelen nooit last van hebben. Dus het boomje mag blijven staan.

Mijn installateur zij ( maar die spreekt dan ook voor zijn rekening ) dat de Belgische regering de mensen die op jaar basis te veel aan stroom produceren een vergoeding gaan geven voor de geleverde Kwh.
Als dat zo is leg ik er nog een rijtje bij.

In de krant stond dat al wat je teveel produceert gaat moeten voor betalen. Maar je moet ook niet al geloven wat in de krant staat.

@Flos, nou hier in Hollanda is er ook zo'n soort regeling maar kort gezegd betekent dat dat als je veel gaat leveren (dus boerenschuren die vol liggen) je een energieleverancier gaat worden met alle gevolgen van dien. Allerlei apparte (lees minder gunstige) regelingen.

Terug
Bovenaan