Kanina
Diehard Prepper
Het is ook nooit goed! Wil je een handje helpen op een groene verantwoorde manier, wordt je op je vingers getikt.. tssssss...In de krant stond dat al wat je teveel produceert gaat moeten voor betalen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het is ook nooit goed! Wil je een handje helpen op een groene verantwoorde manier, wordt je op je vingers getikt.. tssssss...In de krant stond dat al wat je teveel produceert gaat moeten voor betalen.
Nu de duisternis is gevallen hebben de panelen 51kw op gebracht. Maar ik heb ook stroom verbruikt vandaag. Dan moet ik een rekensommetje maken en hebben mijn panelen op deze warme dag mij 39kw opgebracht. ( warm is niet een voordeel zon daar in tegen wel.)
@Flos, nou hier in Hollanda is er ook zo'n soort regeling maar kort gezegd betekent dat dat als je veel gaat leveren (dus boerenschuren die vol liggen) je een energieleverancier gaat worden met alle gevolgen van dien. Allerlei apparte (lees minder gunstige) regelingen.
Weet je dat zeker 51Kw op een dag? Dat is wel heel veel. Die 15 panelen van mij in Spanje hebben dat nog nooit gehaald.
Ze liggen er in ieder geval mooi bij Flos. Ik kom ze snel een keer van dichtbij bekijken.:thumbsup:
51 Kw lijkt inderdaad op het eerste oog heel veel.
51Kw op 24 panelen = 2125 w / paneel / dag.
Gister waren er in Westdorpe (Zeeland, volgens mij enigszins in de buurt van @Flos ) 12,7 zonuren waarvan er 5,7 volle zonuren waren.
Laten we voor het gemak suggereren dat de "gewone" zonuren de helft van de volle zonuren aan energie gaven, dan kunnen we uitgaan van 5,7 + ((12,7-5,7)/2) = 5,7+3,5 = 9,2 zonuren.
2125watt/ 9 = 236 Watt gemiddeld / paneel.
Nu weet ik niet wat voor een panelen @Flos heeft liggen, maar aangezien de opbrengst gemiddeld 0,85 * wattpiek is, zouden dit om panelen van zo'n 277 Wattpiek gaan. Wat vrij "standaard" panelen zouden zijn. Veel panelen zitten namelijk tussen de 250 en 300 wp, sommige daar flink onder/boven.
Vergeet ook niet dat in Spanje, en op dagen als gisteren en vandaag, de temperatuur te hoog oploopt voor de panelen om goed te functioneren.
Dit aangezien de meeste (hier) verkochte panelen vanaf ongeveer 25°C meer moeite krijgen met het afdoende afvoeren van de warmte in de geleiders.
Nu is dat hier niet zo erg, aangezien de dagen dat de temperatuur erboven komt niet heel veelvuldig voorkomen,
maar in Spanje komt dit beduidend vaker voor.
Derhalve zullen panelen die voor een gematigder klimaat ontworpen zijn in een warmer klimaat minder goed functioneren. Dit de geleidbaarheid van halfgeleiders bij toenemende temperatuur toeneemt (de elektronen worden mobieler), wordt het makkelijker voor elektronen om gaten elders in het materiaal weer op te vullen. Omdat dit de elektrische balans in de cel verbetert, valt het elektrische veld bij de grenslaag weg, waardoor de lading niet meer goed gescheiden kan blijven. Het resultaat is een dalende spanning tussen de twee lagen.
Voor elke graad boven de 25°C neemt het rendement met ongeveer 0,5% af.
Dus naast het verschil van 9 panelen (wat 1/3 van de potentiële opbrengst is) moet je in Spanje ook nog eens meestal tegen een minder goed rendement aankijken. Daardoor zal je die verminderde opbrengst van die 9 panelen in de praktijk nooit goedmaken.
Er zijn momenteel panelen in ontwikkeling die de afname per graad terugbrengen tot "maar" 0,2%.En met dat het rendement afneemt met de temperatuur, wordt meer opgenomen energie omgezet in nog meer warmte. Nu ja, geef het nog een paar decennia en we lachen om de getalletjes van nu.
Ik heb al eens zitten mijmeren: als je nu die overtolligewarmte direct achterop het paneel kan gebruiken om water te verwarmen, dan heb je een mooi duo paneel.En met dat het rendement afneemt met de temperatuur, wordt meer opgenomen energie omgezet in nog meer warmte. Nu ja, geef het nog een paar decennia en we lachen om de getalletjes van nu.
Ik heb al eens zitten mijmeren: als je nu die overtolligewarmte direct achterop het paneel kan gebruiken om water te verwarmen, dan heb je een mooi duo paneel.
@Flos klinkt goed maar wat heb je nu echt met dit weeer om 12:00uur ?
Ik neem aan dat je bedoeld wat de maximale opbrengst is in de praktijk en dat hangt weer af van het jaargetijde, locatie en hoek waaronder je panelen zijn gemonteerd.
Dat de hoek niet gaat wijzigen klopt.Klopt dat heb ik een pagina hiervoor al gezegd. 12uur was ook als in : als de zon op z'n hoogst staat.
De locatie en hoek vd panelen gaan niet meer wijzigen dus die kun je vergeten.