• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Elektriciteit als er geen power meer is

10 Ampere is toch goed voor 120Watt - Een koelkast of een 90W laptop bijvoorbeeld.

[MOD] quote haken even op de goede plek gezet [MOD]
Hou even rekening met het feit dat apparaten met een motor vaak een veel hogere aanloopstroom nodig hebben. Dit kan zomaar 8 keer de nominale stroom zijn.

Verder zijn dit soort dingen wel handig voor oplaadbare apparaten, maar ook veel lampen hebben tegenwoordig een ingebouwde trafo. Haal die er uit en ze kunnen sirect op 12 volt.

Stiekem veel benzine preppen, grasmaaier voorwenden of zoiets, cash betalen en klaar.
Accu is de oplossing
Alles op de 12 volt, camping spanning en je hoeft zelf niet te prutsen, licht is er minimaal
10 uur per dag, kaarsen, petroleumlamp, doen de rest.
Radio, zender ontvanger, zoek eens op "boatancher" Collins R390A, en als je echt van klasse houdt,
neem je die paar gram extra voor lief. (+/- 40KG :lol:):fluit::fluit::fluit:
24 v voor een ontvanger.
Persoonlijk is de Siemens Elk 639 mijn speelgoed.
Maar als je geen nerd op radiogebied bent zijn er adressen genoeg met goed legerspul.
Antenne slecht met geweldige radio, is waardeloos.
Goede antenne met middelmaat radio geeft toch een goed resultaat.
Koken kan op een metalen plaat op stenen, boven een vuur, of op campinggasstel, en grote gasfles.
Je "problemen" zijn ineens een voordeel.

@PlanDoPrep Elektronica als ruilmiddel? Je leven of je radio, ben ik bang voor.
We hebben het wel over ruilhandel, maar wie gaan we vertrouwen, een stiel, beroep, geleerde kennis,
kun je als handel gebruiken, spullen worden je te snel afhandig gemaakt, want als het er echt toe doet?
Quote: Als het gaat om geld
Als het gaat om vrouwen
Als het gaat om alles wat je lief hebt
Wie kun je dan vertrouwen?

@Roel, voor mij is preppen niet het voorbereiden op een totale ineenstorting en heropbouw van de samenleving.
Ik wil tegenslagen kunnen overleven, een paar dagen lang.
Mocht de hele samenleving ineenstorten, dan heb ik in elk geval een leuke start.

Daarom zou ik er fiks van balen als ik zeer handige apparatuur heb liggen die ik niet kan gebruiken omdat het stopcontact het niet doet.
Ik ben het met je eens dat ik Facebook niet zal missen, maar licht, koken, radio-ontvangen en zenden, zouden wel fijn zijn.
Ook verwacht ik dat electriciteit iets waardevols kan zijn om mee te handelen. Daar houden preppers toch ook rekening mee.

Uiteraard kun je op dat moment gaan prutsen met zonnepanelen, maar ik doe dat liever van tevoren.
Dan kan ik in-geval-van mijn spullen in elkaar klikken en mijn facebook status weer updaten naar 'Surviving'. :D
@PlanDoPrep @petroman @Sun Beh Nim @Richard434 @Flos @Harry Nack @Arie @Niels @wiliam @Roel Ik zie dat jullie energievoorziening/elektriciteit ook belangrijk vinden, net zoals ik. Een noodvoorziening lijkt me zeker zinvol, en begint al bij wat goede batterijen, maar zonnepanelen en een generator zijn zeker niet slecht voor wie zover kan en wil gaan.

Ik heb zelf een hele trits oplaadbare batterijen (18650 Li-ion, en AA+AAA Eneloop) en een paar opvouwbare zonnepaneeltjes (voor 5V USB opladen), een 100W zonnepaneel (nog niet aangesloten), een klein windmolentje (nog niet aangesloten) en een generatortje op benzine.

Maar iets waar ik zelf nog onvoldoende in heb voorzien, is in "back-up en bescherming" van de meest kwetsbare en essentiele onderdelen. Een laadstroomregelaar voor een loodaccu bijvoorbeeld, is electronica, en kan door bliksem-spanningspieken of EMP defect raken. Hetzelfde geldt voor de ontsteking en inverter van een moderne generator, en de stroomregelaar van een zonnepaneel. Het zou dan niet slecht zijn om dergelijke zaken (of zo mogelijk om van elk een extra) zoals radio+portofoon+E-reader+omvormer/gelijkrichter+zonnepaneeltje e.d. in een "kooi van Faraday" opgeslagen te houden. Alle zaken dus, waar micro-electronica in zit. Want mocht de bliksem eens inslaan, of er een flinke EMP optreden, dan zouden we ondanks alle voorbereidingen nog zonder werkende apparatuur zitten.

Laatst bewerkt:
Hier een opsomming van m'n stroom back up

1 x Goal Zero Yeti 400
4 x Goal Zero Boulder 30 zonnepaneel
1 x Goal Zero Statief (voor montage 4 x Boulder 30)
1 x Goal Zero Guide 10 Plus (batterijlader, AA + AAA)
1 x Goal Zero Guardian 12 volt Accu lader

1 x 60 ampere 12 volt auto accu
1 x 700 ampere profesionele starthulp 12 volt (zit ook een 12 volt sigaretten stekker op)
2 x Xtorm powerbank 5000mah
2 x Xtorm Lava powerbank/zonnepaneel 6000mah
1 x Xtorm Zonnepaneel 24 watt
2 x Nitecore batterij lader AA,AAA, 18650, etc. (laad ook op 12 volt)
Een grote hoeveelheid aan oplaadbare batterijen van Eneloop en Goal Zero

Deze back up is hoofdzakelijk voor belangrijke electronica zoals: 27 mc bakkie, wereldontvanger, zaklampen, porto/walkies, GSM, enz.

Voor verlichting in huis zou ik hoofdzakelijk gebruik maken van kaarsen en stormlampen.

Goal Zero Yeti 400.jpg Goal Zero Boulder 30 tripod.jpg Goal Zero Guide 10 plus.jpg Goal Zero Guardian.jpg Xtorm Lava AM114.jpg

Even een opmerking over generatoren.
Ik heb er ook één, maar kan deze voor beperkte doelen inzetten :cool:

Veel (de meeste) generatoren leveren geen sinus, veel electronica kan hier niet tegen.
Bedenk dus wel waar je de generator voor wil gebruiken ;)

Net een week gekampeerders zonder stroom uit de kabel. Wel gas om te koken en voor de koelkast. En een zonnepaneeltje van Philips om de telefoon op te laden en de tent te verlichten.

Terug
Bovenaan