• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ellendige cv

Lai

Prepper goeroe
Mijn nieuwe stek is voorzien van CV. Nou ben ik daar sowieso geen fan van, maar dat daargelaten merk ik weinig van efficiëntie, duurzaamheid, of hoog rendement. Het ding slurp aardig gas. :eek:

Ik hou een gasdagboek bij en merk dat het gas verbruik verre van constant is. Het ene uur verbruikt ie 0,16 m3 het uur er op kan het 0,36 m3 per uur zijn. Al met al heb ik nu een gas verbruik van een 4 á 5 m3 per dag (24 uur) :eek: Wat word het verbruik met aardige vorst wel niet?
Monteur vind het niet schokkend, verbruikte zelf ook een 24 m3 per week. (ik zit met 4 m3/dag op 28 m3) Maar hij heeft wel een gezin van 4, kookt op gas, word dagelijks gedoucht door 4 personen en thermostaat staat op 22.

Situatie: Huurhuis, 2 onder 1 kap, noordkant van het blokje, gebouwd ergens in 1950, wel gerenoveerd door de jaren, maar isolatie is steeds vergeten o_O Dus geen muur, dak of vloer isolatie. Wel dubbel glas op voor/achterdeur bijkeuken en wc na. :lips: Cv ketel is van 2004.

Zelf al vloerisolatie aangebracht (blijk dat tot een 0,5 cm als niet geïsoleerd gekwalificeerd word :confused:) Op zolder ook de vloer geïsoleerd met laminaat er over. Merk verschil, zeker met tocht.
Buizen van de cv op zolder goed ingepakt met radiatorfolie, 1/3 isolatie miste gewoon of was zodanig stuk dat het geen zin had, ook de koppelstukken/bochten en T stukken meegenomen, die waren kaal, en daar nu zeer weinig warmte verlies. Nou moet ik zeggen dat hoe de hele cv installatie erg veel lange lijnen heeft voor er een radiator zit en verschillende maten buis. Naar mijn idee kan het allemaal veel efficiënter waardoor er veel warmte verlies voorkomen kan worden, zeker op zolder. Maar oké, huurhuis.

Ik heb 9 radiatoren, 7 dezelfde maat 2 groter, waar ik zelf dat radiatorfolie achter geplaatst heb (alle beetjes helpen). Van de 9 staan er 2 (de grootste) vol open in de woonkamers (vond de originele woonkamer te groot en heb er een wand in geplaatst) Elke radiator is ook het eindpunt van de leiding. De grootste woonkamer is 3 x 3,5 m en hier hangt de thermostaat. Deze staat overdag 12 uur op 15 graden en avond/nacht 12 uur op 10 graden. 'S morgens is het daar nog tussen de 11 en 13 graden.
Ik douche om de dag een 3 tot 5 minuten met lauw water (via de cv ketel) Koken op gas doe ik niet. CV ketel is de enige verbruiker. Je zou zeggen dat het verbruik veel lager zou moeten zijn dan het werkelijk is.

Ik heb al wel wat aan knopjes zitten draaien :fluit: knop met een radiator tekentje stond op 9 nu op 5, de tapwater stond al op 1 en de knop met vlam stond ook op 9 en nu ook op 5. Temperatuur is nu geleidelijker, ook gedurende de dag. Gas verbruik is iets lager geworden, maar temperatuur buiten is ook hoger de afgelopen dagen.

Ik ben heeeeeeel erg geneigd om de gaskraan dicht te draaien :cool: Ik doe mijn best om zo zuinig en milieubewust te leven, liefst gas vrij (ook met oog op shtf), zit ik met een zuipschuit opgescheept :mad:
Iemand nog tips om dit kreng zuiniger te laten werken? Gaskraan dicht kan, ding heeft anti bevries stand. Ben ik april toch wel van plan, douchen gaat dan via elektrische keuken boiler. In oktober bekijk het wel weer of ie als gas verbruiker of als elektra verbruiker aangaat. Of misschien helemaal niet meer :fluit:

Tot ik dit bericht lees en denk "waarom hier de gaskraan dicht?" Maar is het niet voor het milieu dan maar voor mijn portemetniks. ;)

https://www.utilities.nl/wereldwijd-gasverbruik-groeit-gestaag/
Waar Nederland afscheid denkt te nemen van aardgas, groeit het gasverbruik in de rest van de wereld. De gasanalisten van de IEA zien een sterke groei van de gasvraag in China en een grotere vraag vanuit de industrie. Stijgende leveringen van schaliegas vanuit de Verenigde Staten zullen bovendien de gasmarkt de komende jaren domineren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Ik zou me of er in verdiepen hoe het werkt, en dan actie ondernemen of iemand inschakelen die het weet... Heel eerlijk gezegd.
Isolatie van 0,5 mm... tja, radiatorfolie om CV buizen...

Ik denk dat je installatie zo werkt als wat je verhuurder bedacht heeft, prima dus naar hoe het bedacht is.

Maar... ik weet niet welke ketel je hebt, maar je zou je maximum CV vermogen kunnen begrenzen om met opstartten de pieken (waarin je ketel om niet zo'n best rendement draait) te begrenzen, en je aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houden, maar wel hoog genoeg dat het warm blijft.
 
Het ding slurp aardig gas.

Wat is het merk/type?

Monteur vind het niet schokkend, verbruikte zelf ook een 24 m3 per week.

Ik zit rond de 70m3 per week en dan zijn we nog redelijk zuinig en hebben 2 zibro kachels als bij-verwarming.
(Het huis is nogal groot en vrijstaand maar we verwarmen alleen de keuken/woonkamer/badkamer en zijn met 3 personen, koken elektrisch maar bad/douche is ook via de CV)

Iemand nog tips om dit kreng zuiniger te laten werken?
In verhouding verbruik jij meer gas dan in mijn situatie.
Een ketel uit 2004 is dus bijna 15 jaar oud. Een moderne ketel zal een stuk efficiënter zijn.

Je geeft aan dat het een huurhuis betreft.
Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar ik zou 3 keer per week bellen dat je CV ketel problemen geeft.
Na een paar weken zullen ze het wel beu zijn en een ketel van 15 jaar oud zal men (neem ik aan) gelijk vervangen.
Een moderne ketel zal iets van 33% minder gas verbruiken.
 
Sorry, het gaat om een Nefit Economy HR ketel. Vergeten. :confused:
Er zijn inmiddels 2 monteurs bij geweest, die zien het probleem niet. Ding verwarmt toch? :eek: Ik vraag die gasten gelijk het hemd van het lijf hoe en wat. :fluit: Enige antwoord is huis goed isoleren.

@Niels
Ik ben enigszins op de hoogte hoe een cv werk. Vandaar dat ik mijn bedenkingen heb bij hoe het aangelegd is. Maar het fijne weet ik er niet van. Vandaar mijn vraag.
Isolatie is wat er onder laminaatvloeren gelegd word. Meer zit er bij mij financieel niet in, is geen eigen huis. Dan zou ik het anders aanpakken met meer kosten. Desnoods een hogere lening. Die kosten krijg ik met dit huis niet terug van de verhuurder.
Om de cv buizen heen, wederom, ik kan meer niet doen. En ja, warmte verlies is aanzienlijk minder. Alle beetjes helpen.

@martin
Ik verwarm dus nu 2 kleine woonkamers. (1= 3x3,5 // 2= 3x2,5) Huis is totaal woonoppervlak 70 m2. En ik zit midden in een dorpje. Energielabel D.

Heb al weer gebeld, maar ze komen niet snel. Voor verwarming moet ik feenstra bellen, woningbouw blijft buiten schot. Het ding maakt ook al van tijd tot tijd een bromtoon, kort en krachtig. Expansievat pruttelt wat (lek?) en dan slaat hij aan op tapwatervoorziening. Code =. Verder geen codes. Is 1 monteur bij geweest, toen deed dat ding het dus niet :mad: Nu wel weer. Ik zit ook al sinds 4 oktober te wachten op een nieuwe radiator voor de badkamer. Oude is doorgeroest en afgekoppeld. Daar kwam de andere monteur voor. Vaak achteraan gebeld, sorry sorry o_O maar nog geen nieuwe. :mad:

Woningbouw bepaald wanneer de ketel vervangen word. Aangezien ze huizen niet meer 100 jaar willen laten staan, maar met 70 jaar al willen slopen, :confused: en de huizen van het gas af moeten vrees ik dat hier alleen nog aan "gerepareerd" word tot het ding uit elkaar valt. Monteur was op dit gebied niet positief over de verhuurder. Voor hun is het ook dweilen met de kraan open.
 
Je hebt al 2 keer gebeld terwijl er geen probleem is? Het bedrijf waarvoor ik werk bedient ook een tak voor een woningbouwstichting...
Ik waarschuw je maar, als je voor zulke dingen gaat bellen sturen ze de factuur naar jou door.
(Edit: Dat is tenminste bij de woningbouwstichting waarvoor wij werken wel).
Als ik het zo lees is er technisch helemaal geen probleem.

Het rendement van de CV ketel word middels een meting tijdens het onderhoud, en ook door Feenstra gecontroleerd.
Als dit niet goed is word er wel actie ondernomen.

Conclusie is dan al snel dat de warmte die de CV ketel opwekt ook word gebruikt met een rendement wat juist is voor dat type ketel.

Wat overblijft is natuurlijk, je kan ook een gaslek hebben!
En je warmte kan ook afgegeven worden op plekken waar jij het niet wilt... (isolatie om leidingen).
 
Er zijn wel degelijk problemen o_O Ik bel niet voor jan met de korte achternaam! Eerst een lekkende radiator en daarna zware bromtoon van tijd tot tijd wat hij eerst niet deed. Heb even terug gezocht in dagboek, maar na constatering van die bromtoon is het verbruik wel omhoog gegaan. o_O
Dit vond ik op het net daarover:
CV-ketel maakt brommend geluid
De drieweg schoon maken of de toevoer van gas beter afstellen lost dit meestal op.

Er is wel gemeten, maar niet op het moment dat de verwarming aansloeg. Hoe accuraat is zo'n meting dan?
Gaslek is uitgesloten. Ook door feenstra. CV is de "boosdoener" is de enige gas verbruiker.
Deze ketel is bekend met mankementen, zeker de afgelopen 5 jaar is er regelmatig iemand bij geweest volgens het log.

Laatste monteur keurde de nieuwe isolatie om de buizen goed. Was beter dan er omheen zat. Zolder isoleren was nog beter. Ik wil geen warmte hebben op zolder, daar zit ik niet ;) En daar heb ik nu weinig warmte verlies.
 
Gaslek is uitgesloten.

Ik zou zoiets altijd zelf controleren.
Wat je kunt doen is de stand opnemen van je gas (alle cijfers achter de komma meenemen) en dan stekker uit de cv trekken en geen overig ges gebruiken (maar dat doe je niet volgens je post)
En dan na 48 uur nogmaals kijken
Zie je een verschil dan is er een lek.

Dit type ketel staat volgens mij niet bekend als een probleemketel. Nog wel een paar tips:
Handleiding is hier te downloaden

- Controleer de drukmeter (minimaal 1, maar liefst 2 bar)
- Controleer of er lucht zit in de hoogst geplaatste radiator (is de bovenkant koud?), zo ja dan ontluchten want een radiator met lucht is erg nadelig in het gasverbruik.

Elektrisch verwarmen is in ieder geval veel duurder dan met gas.
Als ik naar mijn verbruiksgrafieken kijk dan is het duidelijk dat ik de maanden november/december/januari/februari niet als referentie kan gebruiken.
Op dit moment verbruik ik dus 10m3 per dag.
Mijn jaarlijks gemiddelde zit op 5m3 per dag.
(want in de warme maanden gaat de CV alleen aan voor tapwater)

Volgens wat vergelijkingssites zijn dit de gemiddelde verbruikskosten

1-persoons huishouden (1800 kWh / 1100 m3)
2-persoons huishouden (2700 kWh / 1200 m3)
3-persoons huishouden (3500 kWh / 1500 m3)
4-persoons huishouden (4500 kWh / 1700 m3)

Dan zit ik met mijn 5m3 * 365 = 1825 er wel overheen maar dat is niet gek want er zit flink wat verschil tussen een vrijstaande woning versus een rijtjeswoning.
Als je echt zuinig wil stoken moet je een flat nemen en dan met aan alle kanten buren die de kachel flink hoog stoken.

Wat ik nog ga doen is zowel de vloeren als de plafonds isoleren. De bovenverdieping wordt alleen gebruik voor opslag en het is nogal zonde om je isolatielaag pas onder het dakbeschot aan te brengen.

Als je twijfel of je expansievat lek is dan doen je onderstaande test:

Hoe kan je controleren dat je expansievat lek is?
Een vat wat gevuld is met gas of met water maakt een ander geluid als je er tegen aan tikt. Tik met een sleutel of een ander hard voorwerp tegen de bovenkant en daarna tegen de onderkant van het expansievat. Je moet dan een duidelijk ander geluid horen. Zo niet, dan weet je dat het expansievat lek is en vervangen moet worden.


Maar als ik eerlijk ben denk ik dat je verwachtingspatroon m.b.t. gasverbruik moet bijstellen i.p.v. je CV ketel.
 
Radiatorfolie of spul dat onder laminaat hoort te zitten als isolatie gebruiken is bull.

Radiatorfolie is gebaseerd op stralingswarmte en geen contactwarmte en die folie onder laminaat moet juist de warmte geleiden zodat bv een zonnetje op de vloer er niet voor zorgt dat je laminaat lokaal plotseling uit gaat zetten door de warmte.
Volgens mij is dat grijze schuimspul bedoeld om buizen en leidingen te isoleren, dat kost haast niets.
Als alternatief zou je misschien nog een yogamatje van de aldi/action/lidl kunnen proberen.
 
Ik vind dat je belachelijk veel gas verbruikt.

Wij wonen met 4 pers in een jaren 70 hoekhuis. Vloer en muren zijn geïsoleerd. Dubbelglas is al ruim 25 jaar oud dus niet zo isolerend. We hebben wel een houtkachel maar stoken niet iedere dag. De cv staat van 22:00 tot 15:00 op 17 graden en daarbuiten op 18 graden. De woonkamer en twee slaapkamers worden verwarmd. We koken op gas. Tap en douch water op gas. En pubers douchen veel en lang. Toch gebruiken we maar 900 m3 gas per jaar. De buitendeur zit in de woonkamer. Dus als die even open staat vliegt de warmte naar buiten.
De ketel is een Nefit turbo van ongeveer 24 jaar oud.
 
Gas lek elders heb ik zelf gecheckt, monteur heeft het bij de ketel gecheckt.

Om zuinig te stoken hoef je helemaal niet op een flatje te zitten. Ik heb de afgelopen 3 jaar 1 liter spiritus per dag gestookt in de winter maanden, op langdurige koude regenachtige dagen ging daar wel een liter petroleum bij als bij verwarming. 1 liter spiritus brand een 4 uur, kacheltje waar deze in verstookt werd hield het nog een 3 uur daarna behaaglijk. In mijn geval dan met 15 graden. Dat huisje was nog ouder dan deze steensmuur en 0 isolatie. Het word bij mij geen 20 graden in huis, behalve in de zomer.

Controleer of er lucht zit in de hoogst geplaatste radiator (is de bovenkant koud?), zo ja dan ontluchten want een radiator met lucht is erg nadelig in het gasverbruik.
Die is koud :p Staat uit! Is de kleinste slaapkamer (2x2) waar leidingen doorlopen naar keuken en achter woonkamer. Die is zo al warm zat. Maar was wel warm na het loskoppelen van roest ding warm. CV is toen door monteur bijgevuld. Niet ontlucht, was niet nodig o_O
Ontlucht en bijvul controle moet toch weer gebeuren als de nieuwe radiator in de badkamer zit. En daar wacht ik al sinds 4 oktober op. :mad:

Wat ik nog ga doen is zowel de vloeren als de plafonds isoleren. De bovenverdieping wordt alleen gebruik voor opslag en het is nogal zonde om je isolatielaag pas onder het dakbeschot aan te brengen.
Daarom heb ik op zolder isolatie op de vloer gelegd. Er zit ruimte zat tussen plafon en vloer er boven, maar dat word hak en breek werk. Ga ik niet doen. Woningbouw vond met plaatsen van gipsplaat tegen het plafon het niet nodig isolatie er tussen te steken.

Expansievat heeft monteur alleen op het bovenste gedeelte getikt. Zal die test na doen. Ding pruttelt niet voor niets. Deed ie eerst niet.

Radiatorfolie of spul dat onder laminaat hoort te zitten als isolatie gebruiken is bull.

Radiatorfolie is gebaseerd op stralingswarmte en geen contactwarmte en die folie onder laminaat moet juist de warmte geleiden zodat bv een zonnetje op de vloer er niet voor zorgt dat je laminaat lokaal plotseling uit gaat zetten door de warmte.
Volgens mij is dat grijze schuimspul bedoeld om buizen en leidingen te isoleren, dat kost haast niets.
Als alternatief zou je misschien nog een yogamatje van de aldi/action/lidl kunnen proberen.

En toch heeft het effect. :confused:
En dat grijze schuimspul laat dus veel meer warmte door dan radiator folie ben ik al achter. :oops: Heb het getest. Plus de grootste maat past niet eens om de koppelingen/bochten en T stukken door dikke buizen. Veel warmte verlies heb je dan op die plekken. En die waren er genoeg. Komt ook nog bij dat door de warmte en tijd de lijm om die dingen te sluiten niet meer plakt. Liet overal los. Behalve de koudwater aanvoer.
Yogamatjes isoleren ook minder doordat er geen zilverfolie op zit. En veel duurder.

Laminaat uitzetten door zon warmte? Nooit last van gehad, wel door vocht in de winter. En ik had er geen laminaatfolie onder, maar die groene papier dingen. Isolatie .... amper.
De folie uit mijn post ligt nu gewoon onder laminaat en houten vloer. Dit zit niet om buizen ;)

Vandaag de kachel 8 uur aangehad op 15 graden, nu een gasverbruik van 2,7 m3 met een buiten temperatuur van 9 graden.

En nee, ik ga mijn verwachtingspatroon niet aanpassen :D Zo koppig ben ik wel, het gasverbruik hier voor wat er van de verwarming gevraagd word is gewoon te hoog. Met een gaskachel en slimme geiser verbruik je bij lange na niet zoveel gas.
Ben me ook aan het verdiepen in warmtepanelen.

He, da's andere koek :eek: Dan verbruik ik zeker te veel. o_O
 
Yogamatjes isoleren ook minder doordat er geen zilverfolie op zit.

Zoals @petroman ook al heeft aangegeven heeft zilverfolie geen effect op isoleren maar op het gerichter "plaatsen" van stralingswarmte.
De reden dat je buizen zou willen isoleren is indien er (bijvoorbeeld) een kruipruimte aanwezig is je hierdoor minder verlieswarmte hebt in je kruipruimte aangezien er daar geen warmtebehoefte is.
Maar het isoleren van buizen heeft geen zin
En dat grijze schuimspul laat dus veel meer warmte door dan radiator folie ben ik al achter. :oops: Heb het getest.
Dan heb je het niet goed getest want dat grijze spul houd de warmt vast en radiatorfolie voorkomt dat je muren gaan opwarmen door de stralingswarmte te weerkaatsen.

Er bestaat een wet van behoud van energie.
Het is onmogelijk dat een gaskachel minder energie verbruikt in verhouding met de warmte die geproduceerd wordt t.o.v. een CV ketel.
Het is wel mogelijk dat je met een gaskachel veel selectiever verwarmd en er is geen verlies van warmte door het leidingwerk.

Ik denk niet dat jij teveel verbruikt (kijk nog een keer naar het landelijk gemiddeld verbruik) maar dat @Tanfana uitzonderlijk laag gasverbruik heeft.
Het is knap om op 900m3 jaarverbruik uit te komen ipv de 1700m3 wat het landelijk gemiddelde is.
(maar het is zeker niet onmogelijk)

p.s. Vergis je niet dat gemiddelde cijfers gebaseerd zijn op een tijdsspanne van 10 jaar. Zodra het weer eens een strenge winter is zullen er flink wat mensen schrikken wat dat voor impact gaat hebben op het gasverbruik.
 
Verwarming dat is de grootste verbruiker van gas. Gaat wel wat meer aan op dan het warm water. Koken kost niks, dat hoef je geeneens te tellen, dat gaat eerder per liter dan per kuub zoals je verwarming.

In de zomer zijn de verwarmingslasten erg laag, maar nu het kouder is gaat het flink omhoog, zeker als het weer naar het vriespunt gaat want nu valt het nog erg mee.

Hele jaar door betaal je hetzelfde bedrag, bv. 100 euro. 's Zomer maak je daar misschien maar 20 euro van op, maar 's winter gaat het idd al snel naar een paar honderd euro gas per maand. Als je in de winter gaat kijken en meten, dan schrik je wel even!

Je huis is vrij ruim als ik het zo lees en oud en slecht geïsoleerd. Hier is het niet veel anders, mijn rekening ging in dit huis ook naar de 150 per maand en dat trekt mijn inkomen nu eenmaal ook niet, 'k wil persé een autootje houden.

Als je alle ruimtes in je huis op min 15 graden wil houden en al die radiatoren gaat gebruiken, tja, dan trek de buidel maar los.

Volgens mij is er zo ook niet veel mis met je installatie, behalve dat hij al behoorlijk gedateerd is en je huis dus gewoon slecht geïsoleerd.

Omdat ik alleen de woonkamer stook en dan alleen 's avonds een keer naar de 16 graden, zeer spartaans, met twee dunne sweaters en nog een extra jasje echter prima te doen. Ben ik de laatste twee jaar met goed 400 kuub per jaar wel klaar. 'k Sta ook vaker voor de wasbak met een washandje, dan onder de douche.

Mijn huurhuis wordt binnenkort verbouwd tot Nul Op de Meter woning. Informeer eens bij je woningbouw of daar al iets over bekend is. Ipv energiekosten betaal je dan een equivalent voor de verbouwing, zodat je nooit meer gaat betalen dan in de oude situatie. Nu, omdat ik de laatste drie jaar weinig verbruikt heb, is die bijdrage voor mij in de toekomst ook laag!

Iets om rekening mee te houden voor huurders, die landelijke EPV (Energie Prestatie Vergoeding die ipv je energierekening komt), wordt gebaseerd over het verbruik van de afgelopen drie jaar. Drie jaar vooraf bikkelen of alternatief verwarmen en je zit tot lengte van dagen met een lekkere lage EPV en een huis wat wel overal 20 graden is. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Water bijvullen en niet ontluchten NA plaatsen nieuwe radiator lijkt bijna een sprookje.
Ja er zit een automatische ontluchter op de ketel maar lucht dat vastzit in een hoger geplaatste radiator of leiding komt er niet 123 uit. Afhankelijk van hoe je leidingwerk loopt is het dichtdraaien van een radator niet altijd handig voor de doorstroming van het water.

Als je ketel al dat gas verbruikt blijft over dat de verbranding van dat gas er niet toe leid dat je CV heter wordt.
Dan blijft er maar 1 ding over en dat is dat je warmte wisselaar kaduuk is of verstopt of beide. Theoretisch kan je dat zelf bekijken maar ik zou gaan voor een onafhankelijk adviseur. Dus vraag eens rond of iemand een CV monteur kent die eea eens wil uitzoeken.

Ik zou eens alle radiatorren open zetten en de thermostaat op 30. Hoe snel wordt het warm ? Wordt de verste radiator ook snel warm ?
Dan alle radiatorren nog eens ontluchten. Controleer ook wat de druk doet op display ketel.

En wat betreft isoleren: theoretisch werkt alles wat je om een leiding heen doet als isolator. Het is alleen de vraag hoe goed en voor hoe lang.
Inderdaad past de leidingmaat niet over de koppelingen, daarvoor koop je een maat groter die er wel overheen past. Ik had hier de variant met een soort ziplock sluiting. Werkt prima nog hier en daar extra tape of tierap er om heen. Gewoon 1 is geen.
 
vond de originele woonkamer te groot en heb er een wand in geplaatst
Kijk eens goed of de locatie van je thermostaat na deze aanpassing nog correct is.

Controleer of alle radiatoren correct zijn aangesloten, radiatoren kennen een warme en koude kant vwb cv water aan- en afvoer.
Dat zat bij mij fout ,waardoor mijn belangrijkste radiator niet optimaal functioneerde.

Controleer of de temperatuursensor in je cv (van het cv water) nog correct functioneert.
De CV geeft bij fouten geen storing aan maar hij blijft op vreemde momenten stoken.

Je CV verbruik is afhankelijk van veel meer factoren dan alleen het aantal mensen wat doucht en je temperatuurinstelling.
Ik vind een term als "gemiddeld verbruik" daarom ook lastig te duiden.
bv ook de ligging van je huis speelt mee (koude muren/vloeren).
Aangezien dit een huurhuis is kun je aan de vloeren en muren zelf meestal niets doen. Maar je kunt soms wel voorkomen dat de wind er direct op staat.
In ons oude huis had ik daarom onze houtvoorraad tegen de oostgevel geplaatst. Hierdoor werd die muur minder koud, dat was voor mij belangrijk want hij kreeg de volle wind.

Laatste (of eigenlijk de eerste) optie: vraag je buren wat harder te stoken :)
 
Mijn ketel (Remeha Quinta) heeft een warm water reservoir van circa 3 liter die warm gehouden wordt om direct warm water te kunnen leveren. Volkomen bullshit wat mij betreft want dat water is toch niet meer heet genoeg tegen de tijd dat het door de buizen bij de kraan aankomt en 3 liter is te weinig om echt iets mee te kunnen. Maar mijn ketel sloeg wel iedere 20 minuten of zoiets aan om dat reservoir weer op temperatuur te brengen, dus ook als ik 12 uur van huis ben. Dus heb ik de maximale interval ingesteld, ik kan mij niet meer goed herinneren hoe lang dat precies is maar het zijn nu uren (helemaal uit kan helaas niet) maar ik had wel de indruk dat het scheelt in gasverbruik. Nadeel is dat je dan wat langer op warm water moet wachten maar die behoefte heb ik gemiddeld maar twee keer per dag, als ik ga douchen en 's avonds even de vaat doe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
Laatst bewerkt:
Heb ook een tijd gewoond in een huis met een verouderde verwarmingsketel omdat de woningbouw de vervanging ook uitstelde omdat er jaren later een renovatie gepland stond. Levensduur werd nog een paar jaar verlengd door een expansievat toe te voegen.
Mijn verbruik in die woning was erg hoog, geen dubbel glas, was behoorlijk vochtig daar dus schimmel achter de kast en stinkende kleding in de kast. Moesten maar goed ventileren zei de WBV als we klaagden. Tsss... kan toch niet de hele dag de boel openhouden... grrr alsof het onze schuld was... grrrr....
Ketel maakte ook enorm veel lawaai als ie aansloeg, alsof er een vliegtuig opsteeg.

Dus... na de renovatie doorverhuisd naar een iets ruimere woning van het zelfde type. Nu wel dubbel glas en een nieuwe ketel etc... Ondanks dat mijn te verwarmen oppervlakte groter is geworden is mijn verbruik een stuk gedaald. Verschil was opvallend groot.
Helaas dus jarenlang veel te veel betaald omdat de WBV tijd aan het rekken was... op mijn kosten dus. :mad:

Jammer voor je dat je in zo'n situatie zit terwijl je juist ook bewust en zuinig met je verbruik wilt omgaan. Hoop dat het je lukt het omlaag te krijgen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
Laatst bewerkt:
@Lai , kun je dat geluid opnemen en hier plaatsen?
Brommend geluid kan meerdere dingen zijn waaronder ook een verkeerde afstelling van je ketel. Als je een goede opname hebt weet ik het snel genoeg.
Als de afstelling niet goed is en de monteur heeft hem wel goed achtergelaten kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn.
Weerstand in kanalen, of verstopping, of een gasblok wat niet lekker meer is, en nog wel meer dingen die niet direct voor de hand liggen.

Als het de afstelling betreft lijkt het vaak net een brullend geluid.

Edit:
Jammer dat je zo'n eind weg woont, anders was ik graag langs gekomen, en had ik ook je ketel kunnen meten, gasleiding afperssen, enz.
Ik heb er hier thuis ook hobby aan om zo efficient mogelijk te stoken.

Edit 2:
Je kunt al besparen door je warmwater (wisselaar voor voorraadvaatje) niet continue warm te houden,
en ook de uitstroomtemperatuur van je water te beperken zodat de ketel op een hoger rendement voor warmwaterbedrijf brand:
bewaartemperatuur.png
(Bron: Installatieinstructies van Nefit).
Helaas kan je blijkbaar niet de bewaartemperatuur uit zetten en 40 graden uitstroom hebben bij dit type ketel.

Ook de gas/lucht afstelling is dus belangrijk, deze waarden schrijft Nefit dan ook netjes voor.
Bij dit type ketel stel je dus je verbranding af o.b.v. drukverschillen.
Met een rookgasanalyseapparaat kun je daarna meten of je verbranding ook echt wel oke is, en wat het rendement is.
Met een Excel rekenblad en wat ingeven van temperaturen kun je dan aardig wat zeggen over of je ketel oke brand of toch niet zo.
gaslucht.png
(Bron: Installatieinstructies van Nefit).

Het brullende geluid KAN komen door een verbranding die niet goed is...
Verbranding die niet goed is kan komen door verstopte kanalen of te veel weerstand, of iets met kanalen... gasblok die niet lekker is... enz enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
Bijna iedereen gaat er vanuit dat er wat met de CV ketel aan de hand moet zijn, ik denk dat het verbruik vrij normaal is voor een dergelijk oud huis.

Toen eind jaren zestig en begin zeventig heel Nederland op gas over ging, kostte dat spul bijna niets. Pas na de oliecrisis eind jaren zeventig begon men bij nieuwbouw na te denken over isolatie. Daarvoor was enkel glas en zo'n beetje nergens isolatie behalve een laagje tempex op 't dak de standaard en een gasverbruik van 5000 kuub doodnormaal.

Inmiddels zit er dan wel dubbelglas in, hier en daar wat extra isolatie in de voorgevel en wat spouwmuur isolatie maar het blijft lapwerk. Zo'n huis trek je niet meteen van 5000 naar 500 kuub verbruik, 2000 kuub per jaar is niet abnormaal.

Het is klote, maar juist mensen met weinig geld, in de sociale huurwoningen wonen in dergelijke slecht geïsoleerde huizen. :(
 
Bijna iedereen gaat er vanuit dat er wat met de CV ketel aan de hand moet zijn, ik denk dat het verbruik vrij normaal is voor een dergelijk oud huis.

Toen eind jaren zestig en begin zeventig heel Nederland op gas over ging, kostte dat spul bijna niets. Pas na de oliecrisis eind jaren zeventig begon men bij nieuwbouw na te denken over isolatie. Daarvoor was enkel glas en zo'n beetje nergens isolatie behalve een laagje tempex op 't dak de standaard en een gasverbruik van 5000 kuub doodnormaal.

Inmiddels zit er dan wel dubbelglas in, hier en daar wat extra isolatie in de voorgevel en wat spouwmuur isolatie maar het blijft lapwerk. Zo'n huis trek je niet meteen van 5000 naar 500 kuub verbruik, 2000 kuub per jaar is niet abnormaal.

Het is klote, maar juist mensen met weinig geld, in de sociale huurwoningen wonen in dergelijke slecht geïsoleerde huizen. :(
Dat denk ik ook, en al is de afstelling niet helemaal optimaal dan zal het rendement nog maar minimaal afwijken.

je kunt altijd je warme leidingen (bij verwarmen van je huis op de punten die je wilt verwarmen) isoleren die in ruimten lopen die je niet verwarmen wil.
Ook je ketel zo efficient mogelijk laten branden zal helpen, dus met een zo hoog mogelijk rendement.

Maar goed, verwacht niet dat je verbruik ineens enorm gaat afnemen.
 
Expansievat klinkt bovenhelft bijna net zo dof als onder helft. o_O

Zoals @petroman ook al heeft aangegeven heeft zilverfolie geen effect op isoleren maar op het gerichter "plaatsen" van stralingswarmte.
De reden dat je buizen zou willen isoleren is indien er (bijvoorbeeld) een kruipruimte aanwezig is je hierdoor minder verlieswarmte hebt in je kruipruimte aangezien er daar geen warmtebehoefte is.
Maar het isoleren van buizen heeft geen zin

Dan heb je het niet goed getest want dat grijze spul houd de warmt vast en radiatorfolie voorkomt dat je muren gaan opwarmen door de stralingswarmte te weerkaatsen.

Er bestaat een wet van behoud van energie.
Het is onmogelijk dat een gaskachel minder energie verbruikt in verhouding met de warmte die geproduceerd wordt t.o.v. een CV ketel.
Het is wel mogelijk dat je met een gaskachel veel selectiever verwarmd en er is geen verlies van warmte door het leidingwerk.

p.s. Vergis je niet dat gemiddelde cijfers gebaseerd zijn op een tijdsspanne van 10 jaar. Zodra het weer eens een strenge winter is zullen er flink wat mensen schrikken wat dat voor impact gaat hebben op het gasverbruik.

:confused:Isoleren van buizen heeft geen zin??? Overal word het aangeraden (ook door feenstra) om zo onnodig warmte verlies tegen te gaan.
https://tonzon.nl/radiatorfolie/buizen/
Met foto's door warmte camera.
Zelfs als de CV-buizen zijn geïsoleerd met buisisolatie is er nog veel verlies. Niet alleen ontsnapt er nog veel warmte door de buisisolatie. Ook is buisisolatie moeilijk aan te brengen bij de bochten en de koppelingen.

Het zilverfolie is naar de buizen geplaatst, want daar wil ik de warmte houden. Andersom heeft geen effect. Wat je zegt: het geleid stralingswarmte.
Dat grijze spul voelde goed warm aan, nu met zilverfolie voel ik haast geen warmte, de leidingen voelen nu lauw aan. Niemand kan mij dan niet wijs maken dat de zilverfolie niet/slechter werkt dan het grijze spul.

Als zelfs cv monteurs en kachel specialisten zeggen dat je beter een gaskachel en geiser kan hebben omdat dat veel minder verbruikt voor de zelfde warmte/warm water dan een combi cv installatie en uit eigen ervaring met gaskachel en geiser ook blijkt dat het verbruik vele malen minder is. Wie ben jij om het tegendeel te beweren?

Ik val ruim buiten het landelijke gemiddelde. Ben derhalve ook niet van plan mij er bij neer te leggen dat ik een "gemiddeld" verbruik heb. Is net zo iets als "staken tegen verlaging van ....... heeft toch geen zin. overheid doet toch wat die wil" Op deze manier kom je nergens!

Je huis is vrij ruim als ik het zo lees en oud en slecht geïsoleerd.

Als je alle ruimtes in je huis op min 15 graden wil houden en al die radiatoren gaat gebruiken, tja, dan trek de buidel maar los.

Mijn huurhuis wordt binnenkort verbouwd tot Nul Op de Meter woning. Informeer eens bij je woningbouw of daar al iets over bekend is.

Iets om rekening mee te houden voor huurders, die landelijke EPV (Energie Prestatie Vergoeding die ipv je energierekening komt), wordt gebaseerd over het verbruik van de afgelopen drie jaar. Drie jaar vooraf bikkelen of alternatief verwarmen en je zit tot lengte van dagen met een lekkere lage EPV en een huis wat wel overal 20 graden is. :thumbsup:

Huisje is midden maat bij deze woningbouw :confused: En nee, ik wil niet alle kamers op 15 graden hebben o_O Alleen de woonkamertjes.
Dit huisje blijkt al half op de slooplijst te staan. Woningbouw wil geen huizen meer die ouder dan 70 jaar zijn. We krijgen waarschijnlijk zonnepanelen ergens in 2019 2020. Eerst zien dan geloven. En dat is alles.

Kijk eens goed of de locatie van je thermostaat na deze aanpassing nog correct is.

Controleer of alle radiatoren correct zijn aangesloten, radiatoren kennen een warme en koude kant vwb cv water aan- en afvoer.
Dat zat bij mij fout ,waardoor mijn belangrijkste radiator niet optimaal functioneerde.

Controleer of de temperatuursensor in je cv (van het cv water) nog correct functioneert.
De CV geeft bij fouten geen storing aan maar hij blijft op vreemde momenten stoken.

Laatste (of eigenlijk de eerste) optie: vraag je buren wat harder te stoken :)

Thermostaat hangt in een hoek van de kamer. Niet heel vrij. Maar thermometers in de woonkamer geven het zelfde temperatuur aan als thermostaat.
Aansluiting is aanvoer boven en afvoer zelfde kant onder. Geen een radiator staat in verbinding met een ander. Elke radiator is een eindpunt.
Thermometertje in het paneel van ketel is sinds kort stuk, geeft geen temperatuur meer aan. Monteur zegt dat dit niet geeft. Volgens hem gaan die dingen vaker stuk zonder effect op ketel. Dat ketel om de 9 minuten aanslaat en 4 minuten verwarmt was vreemd, maar geen reden voor paniek.
Moet buuf goed hard stoken :fluit: Tussen onze woonkamer zit de trap/hal en keuken.

@Niels kan het geluid niet opnemen, zeker hier niet plaatsen. Heb geen "slimme" telefoon. Geluid duurt ook te kort. Het is niet constant. Hoed met een paar seconden op. Dan ratelt/pruttelt er wat en slaat de tapwaterdeel aan.
Warm water knop staat al op 1.
Gas/lucht verhouding is gemeten en goed bevonden. Heb de waarden niet gezien.
De leidingen in de ruimtes die ik niet warm hoef te hebben worden ook voorzien van isolatie, na inspectie van de leidingen. Er komt roest druipertjes door de verf heen. Verf wat er pas 5 maanden opzit. (leidingen waren rood geverfd, vorige bewoners moesten dit in een neutrale kleur verven) Zijn oude stalen leidingen met witte coat laag.

@Ray het gebruik is niet normaal voor wat er gevraagd word.

Water bijvullen en niet ontluchten NA plaatsen nieuwe radiator lijkt bijna een sprookje.
Lieve schat, de nieuwe radiator moet nog geplaatst worden. Daar is het wachten op. Er is nog geen sprake van bij vullen. Dus dat sprookje bestaat ook niet.

Ik zou eens alle radiatorren open zetten en de thermostaat op 30. Hoe snel wordt het warm ? Wordt de verste radiator ook snel warm ?
Dan alle radiatorren nog eens ontluchten. Controleer ook wat de druk doet op display ketel.
Is gecontroleerd door de monteur die de lekkende radiator afgekoppeld heeft. Zo worden allemaal warm binnen redelijke tijd.
 
Terug
Bovenaan