Ray
SHTF Expert
@Ray het gebruik is niet normaal voor wat er gevraagd word.
Waarop baseer je dat? Jouw ervaring met je vorige huis of t.o.v. vergelijkbare woningen in de straat?
Anders eens vragen wat je buren per jaar verbruiken.
Helaas zit je vast aan de woningbouw en als die ouwe ketel het binnen de marges doet gaan ze niets doen. Hier is de levensduur van een CV 20 jaar (kan per woningbouw verschillen) dus ook die ketel laten ze waarschijnlijk lekker zitten. Het is gelukkig ook niet zo dat een nieuwe ketel ineens 50% minder gaat gebruiken. Op papier bespaart zo'n HR-ketel misschien wel 30% in het meest ideale geval, in de praktijk maar de helft.
Je kunt wel heel sneaky wat kortsluitinkjes veroorzaken op de printplaat, als die stuk is vervangen ze waarschijnlijk de hele ketel. Maar ja, ik denk dat je meer last heb van je oude huis.
In mijn huis was 130 euro per maand op een gegeven moment niet meer genoeg, zou 150 moeten worden. Ook ik stookte nooit boven de 20 graden, alleen de woonkamer en met twee keer douchen en drie keer afwassen in de week ben ik wel klaar. Dus hier drastisch minder gaan stoken.
Alleen al je thermostaat van 20 op 18 zetten scheelt ongeveer 33% in je gaskosten. De reden is simpel, bij warmteoverdracht neemt kwadratisch toe met het temperatuursverschil.
Even grof, om de verhoudingen duidelijk te maken:
Stel het is 5 graden buiten.
Binnen 15 graden, verschil 10, in 't kwadraat = 100
Binnen 20 graden, verschil 15, in 't kwadraat = 225
Het kost dus 125% meer gas om het binnen op 20 graden te houden vergeleken met 15 graden.
Ook moet je rekening houden dat je vier maanden per jaar flink stookt, de rest van 't jaar amper. Wat je nu verstookt is niet wat je 12 x per jaar gaat betalen. In de zomer gebruik je misschien maar 20 euro per maand, in de winter misschien wel 200.