• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ellendige cv

@Ray het gebruik is niet normaal voor wat er gevraagd word.

Waarop baseer je dat? Jouw ervaring met je vorige huis of t.o.v. vergelijkbare woningen in de straat?
Anders eens vragen wat je buren per jaar verbruiken.

Helaas zit je vast aan de woningbouw en als die ouwe ketel het binnen de marges doet gaan ze niets doen. Hier is de levensduur van een CV 20 jaar (kan per woningbouw verschillen) dus ook die ketel laten ze waarschijnlijk lekker zitten. Het is gelukkig ook niet zo dat een nieuwe ketel ineens 50% minder gaat gebruiken. Op papier bespaart zo'n HR-ketel misschien wel 30% in het meest ideale geval, in de praktijk maar de helft.

Je kunt wel heel sneaky wat kortsluitinkjes veroorzaken op de printplaat, als die stuk is vervangen ze waarschijnlijk de hele ketel. Maar ja, ik denk dat je meer last heb van je oude huis.

In mijn huis was 130 euro per maand op een gegeven moment niet meer genoeg, zou 150 moeten worden. Ook ik stookte nooit boven de 20 graden, alleen de woonkamer en met twee keer douchen en drie keer afwassen in de week ben ik wel klaar. Dus hier drastisch minder gaan stoken.

Alleen al je thermostaat van 20 op 18 zetten scheelt ongeveer 33% in je gaskosten. De reden is simpel, bij warmteoverdracht neemt kwadratisch toe met het temperatuursverschil.

Even grof, om de verhoudingen duidelijk te maken:

Stel het is 5 graden buiten.
Binnen 15 graden, verschil 10, in 't kwadraat = 100
Binnen 20 graden, verschil 15, in 't kwadraat = 225

Het kost dus 125% meer gas om het binnen op 20 graden te houden vergeleken met 15 graden.

Ook moet je rekening houden dat je vier maanden per jaar flink stookt, de rest van 't jaar amper. Wat je nu verstookt is niet wat je 12 x per jaar gaat betalen. In de zomer gebruik je misschien maar 20 euro per maand, in de winter misschien wel 200.
 
Ik herinner me nu weer het nut van de negeermodes onder een gebruiker.
Diverse mensen nemen de moeite om je te adviseren inclusief een onderbouwing en diverse links.
Maar blijkbaar heb je een reeds ingenomen mening dat er "iets niet klopt" waardoor je totaal niet ontvankelijk ben voor reacties die niet overeen komen met je reeds ingenomen conclusie.

Isoleren van buizen heeft geen zin als ze in de ruimte zitten waar er warmtebehoefte is. (dan kan je ook je radiatoren wel gaan isoleren) uiteraard wel als ze in een ruimte zitten waar geen warmtebehoefte is zoals een kruipruimte maar ik val in herhaling.

Het hele principe van een CV installatie is juist dat er een warmteoverdracht is tussen de vloeistof en de radiators.

Maar ik neem aan dat het niet verboden is om een gaskachel te plaatsen en je CV ketel uit te zetten.


Het standaard regeltje wat je overal kunt teruglezen als het gaat om CV versus gaskachel is:

Als je slechts één ruimte hoeft te verwarmen is een gaskachel vaak ook zuiniger dan een centrale verwarming. In de gevallen dat je meerdere ruimten tegelijk gaat verwarmen in een huis dan is de bekende cv installatie vaak zuiniger en zeker veiliger.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat alle bronnen die ik raadpleeg onjuist zijn, en alle uitspraken die jij doet juist zijn. Enige tip die ik je nog kan geven is dat je wat warmere kleren aan kan doen en de kachel op 10.
Alle andere tips zijn reeds gegeven.
 
@martin, een stukje emotie vermoed ik. Zit je lekker in je nieuwe huisje in de winter, kijk je op je gasmeter en zie je die dagelijks wel heel erg snel oplopen. Gelukkig stook je een half jaar nauwelijks, maar als je het verbruik van nu extrapoleert naar 12 maanden schrik je wel even, maar dat is dan ook niet terecht.

Vergeet het maar dat je een losse gaskachel mag plaatsen. Heeft met de opstalverzekering van de woningbouw te maken. Bovendien kost het best geld om je gasleiding door te trekken naar de woonkamer. Kun jezelf wel hobby-en, maar ja, ook dat vind de woningbouw niet tof, igv schade dekt de verzekering niet en ben je zelf het haasje.
 
Thermometertje in het paneel van ketel is sinds kort stuk, geeft geen temperatuur meer aan. Monteur zegt dat dit niet geeft. Volgens hem gaan die dingen vaker stuk zonder effect op ketel. Dat ketel om de 9 minuten aanslaat en 4 minuten verwarmt was vreemd, maar geen reden voor paniek.

Alles wat je beschrijft herken ik.
- Geen storingsmelding
- Alleen temp op display werkt niet
- Aparte momenten aan- en afslaan van CV.

Dat die display geen temperatuur meer aangeeft heeft een reden.
Een sensor stuurt die display (en de CV) via een schakelpaneeltje aan.
Ergens in dat circuit zit iets niet goed. Anders geeft hij de temperatuur wel weer, daar is hij immers op ontworpen.
Bij mij was dus de sensor de oorzaak (die zit met schroefdraad in je cv), die stond te klapperen.
Maar dat kan ook het paneeltje zijn of inderdaad alleen de display (wat ik niet waarschijnlijk acht als de rest van de display het wel doet).
upload_2018-12-4_21-51-12.jpeg
Dat een monteur niet dat issue verhelpt maar simpelweg zegt "ah das geen probleem he" vind ik trouwens vreemd.
Bij mij was hij daar niet mee weggekomen. Die display moet het gewoon doen ongeacht of dat invloed heeft op je verbruik, zo niet dan is het incident niet afgesloten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai
Wacht even, ik krijg het vermoeden dat je niet helemaal snapt waarover je praat.
Een sensor stuurt die display (en de CV) via een schakelpaneeltje aan.
Een sensor stuurt nooit iets aan. De branderautomaar leest de lensor en doet daar wat mee in de regeling, en wellicht word de waarde ook weergegeven op een display.
Ergens in dat circuit zit iets niet goed. Anders geeft hij de temperatuur wel weer, daar is hij immers op ontworpen.
Ik denk het niet. Als een sensor niet of niet goed gelezen (of eigenlijk moet ik "gemeten) zeggen dan zal de regeling ook problemen geven.
Maar dat kan ook het paneeltje zijn of inderdaad alleen de display (wat ik niet waarschijnlijk acht als de rest van de display het wel doet).
Display... He ketel die genoemd word heeft het display vast op de branderautomaat (Of hoe nefit hem noemt de "UBA") zitten.
De UBA kan kapot, maar dit ding is omdat het een gastoestel is zeer goed beveiligd.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat deze kapot is, ook zal het toestel hierdoor niet meer gas gaan verbruiken (tenzij het ook te warm word in de woning).

Maar goed, even een paar feiten, en aannames op een rij:

De ketel brand met een acceptabel rendement (dit is gecontroleerd door Feenstra).
Er is geen gaslek.
De woning word zo warm als ingesteld op de thermostaat (om en nabij).

Dan is het heel simpel.
Er is warmtevraag van de thermostaat, de ketel gaat aan met een X rendement (welke goed bevolden is), de warmte word afgegeven aan de woning.

Klaar, en is niks aan de hand, je hebt zulke hoge stookkosten.

Ik heb je wat adviezen aan de hand gedaan, ik ga nu een laatste doen.
Ik weet niet zeker of je een modulerende thermostaat hebt, dit zou je kunnen uitzoeken, en een goede klokthermostaat is zuiniger dan een normale (tenzei je het altijd de zelfe temperatuur hebt).
Ik ga niet uitleggen waarom dit zo is, het is niet heel moeilijk om even door te denken en er achter te komen. Houd in je achterhoofd, ook een CV ketel heeft een "gaspedaal".
Zelfde als met een auto, als je met piepende benden weg rijd kost dat veel meer energie dan dat je normaal wegrijd, dat is met je ketel ook zo.


Dus, tips:
Leidingen isoleren in ruimten waar de leidingen wel warm worden maar niet warm hoeven te worden.
Aanvoertemperatuur zo ver laten zakken dat je het nog wel warm kunt krijgen, maar net genoeg hebt.
Maximum benodigd vermogen uitrekenen in instellen op je ketel (als deze dat kan, ik geloof er niks van).
Klokprogramma op je thermostaat instellen.
Accepteren dat je er dan alles aan gedaan hebt, en dat de situatie zo is.
 
@Niels, maar als je zeer zuinig wilt doen en alle radiatorren in huis dicht draait en alleen die in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) open houd: krijg je dan geen flipperkast ?
CV kan de warmte niet kwijt in de rest van het huis dus is woonkamer floep snel warm, ketel weer uit, maar slecht geisoleerd oud huis, warmte is snel weer vertrokken, floep ketel weer aan, snel warm beneden, floep weer uit, koelt snel af, floep etc. etc.
 
Dat geld wel als je een super energie zuinig klein woningetje hebt met een super grote CV-ketel (qua vermogen).
Een ketel is niet alleen aan of uit, maar heeftook een gaspedaal.
Mijn ketel brand vaak op de aller laagste stand, dan heeft deze juist een hoger rendement.
Bij mij staan doorgaans 2 radiatoren en een ventilatorconcector open, en dat is voor de CV geen probleem, en in een antipendel programma komt hij bij lange na niet.
Ik heb een 28 kW toestel welke tot max. 20% terug kan muduleren (gaspedaal).

Als je een ketel hebt met veel meer vermogen kan het zijn dat je echt wel 3 of 4 niet al te kleine radiatoren open moet hebben ja.

P.s. dit is gebaseerd op de huidige ketels die nu overal gemonteerd zitten.
 
Ik herinner me nu weer het nut van de negeermodes onder een gebruiker.
Diverse mensen nemen de moeite om je te adviseren inclusief een onderbouwing en diverse links.
Maar blijkbaar heb je een reeds ingenomen mening dat er "iets niet klopt" waardoor je totaal niet ontvankelijk ben voor reacties die niet overeen komen met je reeds ingenomen conclusie.

Isoleren van buizen heeft geen zin als ze in de ruimte zitten waar er warmtebehoefte is. (dan kan je ook je radiatoren wel gaan isoleren) uiteraard wel als ze in een ruimte zitten waar geen warmtebehoefte is zoals een kruipruimte maar ik val in herhaling.

Het hele principe van een CV installatie is juist dat er een warmteoverdracht is tussen de vloeistof en de radiators.

Maar ik neem aan dat het niet verboden is om een gaskachel te plaatsen en je CV ketel uit te zetten.

Het standaard regeltje wat je overal kunt teruglezen als het gaat om CV versus gaskachel is:

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat alle bronnen die ik raadpleeg onjuist zijn, en alle uitspraken die jij doet juist zijn. Enige tip die ik je nog kan geven is dat je wat warmere kleren aan kan doen en de kachel op 10.
Alle andere tips zijn reeds gegeven.

Lekker aannames. Waar op gebaseerd? Er zijn helaas ook diverse mensen die niet lezen wat er staat, met opmerkingen/adviezen komen waar ik weinig aan heb/zelf al uitgevoerd en of uitgezocht heb/waar ik geen hand in heb en mijn vraag niet beantwoorden. Namelijk hoe kan ik de cv ketel zuiniger afstellen.

Waar lees jij dat ik buizen wil isoleren in ruimtes waar ik warmte wil hebben? Als de radiator dicht staat word deze niet warm, is eindpunt van de leiding. Waarom dan ook de radiator inpakken? Er lopen geen leidingen door de kruipruimte, die lopen door de zolder en zijn nu goed ingepakt.

En ja, het gas verbruik staat niet gelijk aan wat er gevraagd word. Ik ben niet de enige die zich er over verbaasd. Ook Feenstra en woningbouw geven toe dat het wel een behoorlijk verbruik voor wat ik er van vraag.

Het zal je verbazen, maar ik mag geen gaskachel plaatsen. En die warme kleren heb ik al aan ;) Kachel staat al groot gedeelte van de dag op 10.

Maar goed, even een paar feiten, en aannames op een rij:

De ketel brand met een acceptabel rendement (dit is gecontroleerd door Feenstra).
Er is geen gaslek.
De woning word zo warm als ingesteld op de thermostaat (om en nabij).

Dan is het heel simpel.
Er is warmtevraag van de thermostaat, de ketel gaat aan met een X rendement (welke goed bevolden is), de warmte word afgegeven aan de woning.

Klaar, en is niks aan de hand, je hebt zulke hoge stookkosten.

Ik heb je wat adviezen aan de hand gedaan, ik ga nu een laatste doen.
Ik weet niet zeker of je een modulerende thermostaat hebt, dit zou je kunnen uitzoeken, en een goede klokthermostaat is zuiniger dan een normale (tenzei je het altijd de zelfe temperatuur hebt).
Ik ga niet uitleggen waarom dit zo is, het is niet heel moeilijk om even door te denken en er achter te komen. Houd in je achterhoofd, ook een CV ketel heeft een "gaspedaal".
Zelfde als met een auto, als je met piepende benden weg rijd kost dat veel meer energie dan dat je normaal wegrijd, dat is met je ketel ook zo.


Dus, tips:
Leidingen isoleren in ruimten waar de leidingen wel warm worden maar niet warm hoeven te worden.
Aanvoertemperatuur zo ver laten zakken dat je het nog wel warm kunt krijgen, maar net genoeg hebt.
Maximum benodigd vermogen uitrekenen in instellen op je ketel (als deze dat kan, ik geloof er niks van).
Klokprogramma op je thermostaat instellen.
Accepteren dat je er dan alles aan gedaan hebt, en dat de situatie zo is.

Ik heb modulerende thermostaat van Honeywell. De rond draai ding. Schijnt ook via wifi of app in te stellen zijn. Ziet er nog vrij nieuw uit.

Het "gaspendaal" van de cv ketel stond op standje turbo. Binnen korte tijd bloed heet in huis voor ingestelde temperatuur. Daarna matigde het. Die staat nu veel lager. Aanlooptijd met opwarmen is nu een acceptabelere tempo en temperatuur loopt nu ook geleidelijker op.

* Leidingen isoleren, gedaan.
*Aanvoertemperatuur laten zakken, ga ik nog meer mee vogelen.
*Vermogen uitrekenen en instellen ben ik met je eens, kan niet.
*Klokprogamma gaat handmatig. Per klikje een halve graad.
*Als deze ketel niet anders kan, zal ik mij er deze winter er bij neer leggen. Heb ik dan de zomer om te kijken voor andere warmte bron die wel acceptabel is ook voor woningbouw.

De 2 grootste radiatoren worden niet over het hele oppervlak warm. De verste lage hoek blijft lauw. De warmte verdwijnt redelijk snel weer via de afvoer die recht onder de aanvoer zit.

@petroman Je staat er versteld van hoelang het nog duurt voor de temperatuur zakt. Ik heb het over een halve graad in een paar uur met buiten temperatuur van 5 graden. Daarvoor hoeft een ketel niet elke 9 minuten aan te slaan 4 minuten lang. Ik heb inmiddels begrepen dat dit aan de fabrieksinstelling ligt uitgaande van alle ruimtes 20 graden.

@Ray feenstra gaat uit van een levensduur van 15 jaar. Deze ketel zou volgens hun standaard volgend jaar vervangen moeten worden.
Ja. ik weet dat cv in de winter veel kan verbruiken door stookgedrag van bewoners. Zelfs al slaat hij niet aan verbruikt deze nog gas in de vorm van een waakvlam. Ik ben opgegroeid met cv. ;)

Ik heb gister de thermostaat 2 keer terug moeten zetten. Stond op 15 graden en gaf 1 x 15,5 aan, terug gezet naar 15. 2e x stond deze op 16 graden, thermometer in de kamer gaf beide keren gewoon 15 aan. Het spookt in huis. Honeywell geeft nu 12 graden aan, 2 thermometers in de zelfde kamer 14 :confused:

Op de onderste rij stond het rechter knopje op 9, nu op 5. De middelste heeft de monteur op 1 gezet. Het linker knopje stond ook op 9, nu ook op 5. Hoever terug kunnen knop links en rechts zodat alles nog wel redelijk blijft werken?
DSC_0123.JPG
 
@Lai

Ik begrijp steeds minder van je vraag, maar dat kan uiteraard aan mij liggen.

..mijn vraag niet beantwoorden. Namelijk hoe kan ik de cv ketel zuiniger afstellen.

Alle variabele zaken die jij kan instellen zijn "persoonlijke" instellingen die een minimaal effect hebben op het verbruik.
Het is de afweging tussen comfort en verbruik.
De fabrikant heeft echt niet de CV zo ingesteld dat deze meer gas gaat verbruiken dan noodzakelijk is.
Maar heb je ooit wel eens de handleiding gelezen zodat je weet waar die knopjes voor dienen?
Natuurlijk kan je de temperatuur lager instellen van je tapwater maar dat gaat een minimaal verschil maken op je verbruik.

Dan de opmerking over verschil tussen de temperaturen thermostaat.
Het is niet zo gek dat er 2 graden verschil kan zijn binnen 1 ruimte
Pak eens een thermometer en plaats deze op de grond en noteer de temperatuur
Let hem nu op een tafel en meet nogmaals de temperatuur
Doe hem dan plaatsen bij het raam, en als je toch bezig bent probeer hem eens zo hoog mogelijk te leggen.
Die verschillen die je ziet zijn dus normaal.

Je gaat er voor de volle 100% vanuit dat jij invloed kan uitoefenen op het verbruik van die ketel, maar dat is een aanname die je al heb gemaakt zonder jezelf af te vragen of het verbruik normaal is in relatie met de ketel/type woning/isolatie etc.

Dat een gezin van 4 personen meer verbruikt dan 1 persoon is logisch maar het is ook minimaal want of de kamer nu voor 1 persoon of voor 4 personen moet opwarmen kost net zoveel gas.
(het verbruik van tapwater is uiteraard wel hoger, maar dat is in verhouding met het gasverbruik voor verwarming vrijwel te verwaarlozen)

Om het een beetje in perspectief te plaatsen mag je aannemen (maar je moet het niet, want wie ben ik om ....) dat die knopjes waar jij aan kan draaien een minimaal verschil zullen maken in het verbruik
De echte winst zit in isolatie van de woning en een nieuwer type CV.

Ik denk dat er niet veel ander op zit dan om te accepteren dat het gasverbruik van deze ketel in jouw situatie op dit moment van het jaar normaal is en dat je hier als gebruiker geen verbetering meer op kunt verkrijgen die zinnig zijn.


Zelfs al slaat hij niet aan verbruikt deze nog gas in de vorm van een waakvlam.
Weet je zeker dat dit model nog een waakvlam heeft?

Maar zelfs als zit er een waakvlam op dan nog zal het verbruik van een waakvlam op jaarbasis tussen de 50 en 100m3 zijn.
Nu lijkt dat alsnog een flinke hoeveelheid gas, maar dat is de hoeveelheid gas wat je er op 2 dagen doorheen jaagt tijdens een koude winterperiode.
 
Dan de opmerking over verschil tussen de temperaturen thermostaat.
Het is niet zo gek dat er 2 graden verschil kan zijn binnen 1 ruimte
Pak eens een thermometer en plaats deze op de grond en noteer de temperatuur
Let hem nu op een tafel en meet nogmaals de temperatuur
Doe hem dan plaatsen bij het raam, en als je toch bezig bent probeer hem eens zo hoog mogelijk te leggen.
Die verschillen die je ziet zijn dus normaal.
Niet vergeten dat thermometers nogal eens flink afwijken. Ook die digitale die tiende graden aangeven.
Zelf heb ik een geijkte thermometer en daar leg ik elke nieuwe thermometer naast. Grootste verschil was ruim 2,5 graden.

@Lai
Alternatieve verwarming is lastig. Ik heb ook uitgezocht met m'n oude ketel nog, dat met een petroleumkacheltje stoken net zo duur is en dan gooide ik daar geen dure Qlima in van bijna drie euro per liter, maar petroleum van 1,59 per liter.

Houtkachel vergt een geschikt rookkanaal en wordt lang niet altijd door de woningbouw toegestaan.

Een pelletkachel is een aardig alternatief, die heeft geen rookkanaal maar slechts kleine afvoer nodig wat zo door de gevel kan. Nadeel, die dingen zijn nog best duur en als je de verkeerde/goedkope pellets stookt kan hij ook snel stuk. Daarnaast komen die pellets niet uit afval, zoals altijd gezegd wordt, maar kappen ze er in de Oost-blok landen de laatste oerbossen voor.

Ik zou eens informeren naar de plannen voor verduurzaming van de woning (of sloop), veel woningen zullen de komende jaren worden omgebouwd. Zou lullig zijn als je eerst 2000 euro investeert in een pelletkachel oid om na een paar jaar te horen dat de boel wordt omgebouwd.
 
Ik heb gister de thermostaat 2 keer terug moeten zetten. Stond op 15 graden en gaf 1 x 15,5 aan, terug gezet naar 15. 2e x stond deze op 16 graden, thermometer in de kamer gaf beide keren gewoon 15 aan. Het spookt in huis. Honeywell geeft nu 12 graden aan, 2 thermometers in de zelfde kamer 14

Ik denk dat je dat moet zoeken ik de afronding van de halve graad.
15,51 wordt 16graden en 15,49 wordt 15 graden.
Kwestie van afronden. Dit buiten de feiten die @martin en @Ray al noemen: lokatie en kwaliteit van je thermometer.
 
Het "gaspendaal" van de cv ketel stond op standje turbo. Binnen korte tijd bloed heet in huis voor ingestelde temperatuur. Daarna matigde het. Die staat nu veel lager. Aanlooptijd met opwarmen is nu een acceptabelere tempo en temperatuur loopt nu ook geleidelijker op.
Ja, dat heeft o.a. te maken met het feit dat jouw thermostaat geen klokprogramma heeft.
Als je een gewone draaithermostaat hebt ook al is die modulerend dat zal die bij een verstelling altijd binnen de kortst mogelijke tijd de ingestelde temperatuur willen bereiken...
Een klokthermostaat daarintegen weet dat het om laten we zeggen 8:00 uur van 15 garaden af 20 graden moet zijn...
Na eerdere ervaringen van de thermostaat weet de3ze hoe lang het duurt, bla bla, en begint misschien al 3 uur van te voren de ruimte heeeeeeeeel lichtjes te verwarmen.
Op dit moment brand je CV installatie op het hoogst haalbare rendement zeg maar.
Dat jou niet klokthermostaat dus volgas geeft is normaal.
Op jouw type CV ketel kun je wel de aanvoertemperatuur naar beneden zetten, dat scheelt ook al in het rendement van het toestel, helaas kun je het maximum CV vermogen (??? voor wat ik weet) niet exact instellen.
Volgensmij kun je onder het klepje wel een jumpertje op 11 kW zetten, als zit kan en het beperkt alleen je vermogen voor CV (dus niet voor warm water) dan zou ik hem op 11 kW zetten.
Goed het boekje (installatie en servicehandleiding) doorlezen kan helpen.
Als je maar NOOIT aan de gaszeidige instellingen op het gasblok komt.
 
@Lai

Alle variabele zaken die jij kan instellen zijn "persoonlijke" instellingen die een minimaal effect hebben op het verbruik.
Het is de afweging tussen comfort en verbruik.
De fabrikant heeft echt niet de CV zo ingesteld dat deze meer gas gaat verbruiken dan noodzakelijk is.
Maar heb je ooit wel eens de handleiding gelezen zodat je weet waar die knopjes voor dienen?
Natuurlijk kan je de temperatuur lager instellen van je tapwater maar dat gaat een minimaal verschil maken op je verbruik.

Dan de opmerking over verschil tussen de temperaturen thermostaat.
Het is niet zo gek dat er 2 graden verschil kan zijn binnen 1 ruimte
Pak eens een thermometer en plaats deze op de grond en noteer de temperatuur
Let hem nu op een tafel en meet nogmaals de temperatuur
Doe hem dan plaatsen bij het raam, en als je toch bezig bent probeer hem eens zo hoog mogelijk te leggen.
Die verschillen die je ziet zijn dus normaal.

Je gaat er voor de volle 100% vanuit dat jij invloed kan uitoefenen op het verbruik van die ketel, maar dat is een aanname die je al heb gemaakt zonder jezelf af te vragen of het verbruik normaal is in relatie met de ketel/type woning/isolatie etc.

Dat een gezin van 4 personen meer verbruikt dan 1 persoon is logisch maar het is ook minimaal want of de kamer nu voor 1 persoon of voor 4 personen moet opwarmen kost net zoveel gas.
(het verbruik van tapwater is uiteraard wel hoger, maar dat is in verhouding met het gasverbruik voor verwarming vrijwel te verwaarlozen)

Om het een beetje in perspectief te plaatsen mag je aannemen (maar je moet het niet, want wie ben ik om ....) dat die knopjes waar jij aan kan draaien een minimaal verschil zullen maken in het verbruik
De echte winst zit in isolatie van de woning en een nieuwer type CV.

Ik denk dat er niet veel ander op zit dan om te accepteren dat het gasverbruik van deze ketel in jouw situatie op dit moment van het jaar normaal is en dat je hier als gebruiker geen verbetering meer op kunt verkrijgen die zinnig zijn.

Weet je zeker dat dit model nog een waakvlam heeft?

Maar zelfs als zit er een waakvlam op dan nog zal het verbruik van een waakvlam op jaarbasis tussen de 50 en 100m3 zijn.
Nu lijkt dat alsnog een flinke hoeveelheid gas, maar dat is de hoeveelheid gas wat je er op 2 dagen doorheen jaagt tijdens een koude winterperiode.

De persoonlijke instelling blijken dus wel degelijk effect te hebben. De ruimte word nu niet meer binnen een half uur op de gevraagde temperatuur gebracht, nu doet de ketel er een paar uur over. Inmiddels is het gasverbruik een stuk lager per dag, zelfs op koude natte dagen max 6 m3. Vind ik toch netjes van mij zelf.

Tot nu toe handleidingen via internet maar half kunnen lezen wegens slechte verbinding.

Thermometer testen hier al lang gedaan, bleek een zijraam nog veel te tochten ook. Naden zijn dichtgeplakt. Boven in is altijd meer warmte, heb daarvoor een tafelventilator hoog staan om die lucht naar beneden te circuleren. Zelf ook al 2 thermometers naast de thermostaat gehangen, thermometers geven gelijke temperatuur in tegenstelling van de thermostaat.

Ik blijf er bij dat ik zeker meer invloed kan hebben op het verbruik van de ketel ondanks dat mijn verbruik voor een 2 onder 1 kap erg laag is. (november 81 m3 verbruikt tegenover normaal 216 word alleen geen aantal bewoners bij gemeld)

Het aantal personen heeft wel degelijk invloed op hoeveel gas er gebruikt word voor verwarming. o_O Hoe meer personen hoe lager het verbruik. personen geven namelijk ook warmte af. Ik merk zelfs verschil (thermostaat en thermometer ook) op als ik druk bezig ben in de kamer, scheelt zo een 2 tot 3 graden.

Ja weet zeker dat deze een waakvlam heeft. Hij heeft een verbruik van 0,2 m3 per 12 uur, ketel slaat dan niet aan, als ik de cv niet hoger dan 10 graden zet. Zolang ik hier woon heeft de ketel geen 1 keer aangeslagen met de thermostaat op 10. Zelfs niet met de vorst die we gehad hebben.


De isolatie van de zolder vloer en cv buizen op zolder heeft zijn nut bewezen :thumbsup: Met de sneeuw van laatst was duidelijk te zien dat mijn dak meer sneeuw op lag en ook langer wit bleef. De mensen waarvan ik weet dat die graag bijna in bikini in huis lopen was amper sneeuw op het dak aanwezig en ook snel weg.

Een plaatselijke werkgroep "duurzaam" heeft bedongen dat de huur huizen hier een gratis warmtescan ondergaan (uiteraard met medewerking van bewoners) en hier doe ik aan mee. Ik ben benieuwd in hoeverre mijn pogingen om warmte verlies tegen te gaan ook echt zoden aan de dijk gezet heeft.

9 januari komt eindelijk de lang verwacht radiator voor de badkamer. Hele systeem word dan bijgevuld en ontlucht. En ze gaan kijken naar een paar leidingen die roest druppels op de pas gespoten leiding hebben. Binnen 5 maanden na verf spuiten roest op de leidingen geeft weinig vertrouwen.

@Niels wees maar niet bang, ik blijf van gas instellingen af. ;) Ik heb het niet zo op gas. Zit een boekje bij, maar is algemene beknopte info over bijvullen, ontluchten en uitschakelen. Knopje gevonden maar doet "niks" Kan hem er uit trekken en zie dan 2 pennetjes, kan er verder niks mee.
 
De persoonlijke instelling blijken dus wel degelijk effect te hebben. De ruimte word nu niet meer binnen een half uur op de gevraagde temperatuur gebracht, nu doet de ketel er een paar uur over. Inmiddels is het gasverbruik een stuk lager per dag, zelfs op koude natte dagen max 6 m3. Vind ik toch netjes van mij zelf.

Tot nu toe handleidingen via internet maar half kunnen lezen wegens slechte verbinding.

Thermometer testen hier al lang gedaan, bleek een zijraam nog veel te tochten ook. Naden zijn dichtgeplakt. Boven in is altijd meer warmte, heb daarvoor een tafelventilator hoog staan om die lucht naar beneden te circuleren. Zelf ook al 2 thermometers naast de thermostaat gehangen, thermometers geven gelijke temperatuur in tegenstelling van de thermostaat.

Ik blijf er bij dat ik zeker meer invloed kan hebben op het verbruik van de ketel ondanks dat mijn verbruik voor een 2 onder 1 kap erg laag is. (november 81 m3 verbruikt tegenover normaal 216 word alleen geen aantal bewoners bij gemeld)

Het aantal personen heeft wel degelijk invloed op hoeveel gas er gebruikt word voor verwarming. o_O Hoe meer personen hoe lager het verbruik. personen geven namelijk ook warmte af. Ik merk zelfs verschil (thermostaat en thermometer ook) op als ik druk bezig ben in de kamer, scheelt zo een 2 tot 3 graden.

Ja weet zeker dat deze een waakvlam heeft. Hij heeft een verbruik van 0,2 m3 per 12 uur, ketel slaat dan niet aan, als ik de cv niet hoger dan 10 graden zet. Zolang ik hier woon heeft de ketel geen 1 keer aangeslagen met de thermostaat op 10. Zelfs niet met de vorst die we gehad hebben.


De isolatie van de zolder vloer en cv buizen op zolder heeft zijn nut bewezen :thumbsup: Met de sneeuw van laatst was duidelijk te zien dat mijn dak meer sneeuw op lag en ook langer wit bleef. De mensen waarvan ik weet dat die graag bijna in bikini in huis lopen was amper sneeuw op het dak aanwezig en ook snel weg.

Een plaatselijke werkgroep "duurzaam" heeft bedongen dat de huur huizen hier een gratis warmtescan ondergaan (uiteraard met medewerking van bewoners) en hier doe ik aan mee. Ik ben benieuwd in hoeverre mijn pogingen om warmte verlies tegen te gaan ook echt zoden aan de dijk gezet heeft.

9 januari komt eindelijk de lang verwacht radiator voor de badkamer. Hele systeem word dan bijgevuld en ontlucht. En ze gaan kijken naar een paar leidingen die roest druppels op de pas gespoten leiding hebben. Binnen 5 maanden na verf spuiten roest op de leidingen geeft weinig vertrouwen.

@Niels wees maar niet bang, ik blijf van gas instellingen af. ;) Ik heb het niet zo op gas. Zit een boekje bij, maar is algemene beknopte info over bijvullen, ontluchten en uitschakelen. Knopje gevonden maar doet "niks" Kan hem er uit trekken en zie dan 2 pennetjes, kan er verder niks mee.

Hoe meer personen moet er meer geventileerd worden. dus het gasverbruik zal niet veel minder zijn.
 
@ghelsendoorn wel als je de gaskraan dicht draait ;)

En dat is gebeurt. Ik ben het ding meer dan zat. 4 kuub gas verbruik per maand nu in de zomer puur en alleen voor de boiler! o_O Geiser op flessengas is weer in gebruik. Hoe ik ga verwarmen van de winter moet ik nog even zien. Waarschijnlijk weer op spiritus of bio ethanol in mijn oude gietijzeren gaskacheltje. Is jaren goed bevallen, waarom veranderen? Eventueel met een klein elektrisch straal kacheltje om een ruimte tijdelijk wat te verwarmen. (en nee, heb geen ruimtes groter dan 3 x 3,5 m. oppervlakte, ook hoeft het daar geen 24+ te worden)
 
De echte winst zit in isolatie van de woning en een nieuwer type CV.

Ik denk dat er niet veel ander op zit dan om te accepteren dat het gasverbruik van deze ketel in jouw situatie op dit moment van het jaar normaal is en dat je hier als gebruiker geen verbetering meer op kunt verkrijgen die zinnig zijn.
Naar aanleiding van dit topic even gekeken wat het gasverbruik van een zomermaand is (alleenstaande, met twee keer in de week kort douchen, en vier keer koken) Hier ook constant dat lawaai van een ketel die aanslaat,draait, of iets doet. Elke keer vroeg ik me weer af, waarom...deels omdat ik dat geluid steeds hoor en dat me zo stoort.
Maar goed, ter vergelijking dus, verbruik in een maand is hier 7,5 kuub. Stuk meer dan bij @Lai dus.

En dit is een nieuwe CVketel(omdat de vorige maar bleef ontploffen)
 
Of je de CV ketel of combi ketel tegenwoordig hoort zal sterk afhangen van waar die hangt. Als ik in de wc er naast zit te kakken dan hoor ik dat dinge wel eens aanslaan.
Dat die dat doet is normaal bij een combiketel, er zit namelijk ook een voorraadvat in met heet water zodat je in je douche meteen of sneller heet water hebt.
Vroeger had men de keukengeyser, als je dan boven ging douchen dan kon je eerst 5min. de kraan laten lopen voordat er iets van warm water uit kwam. Economisch was dat ook niet.
Zet je de temperatuur van je warm water terug dan zal die minder vaak aanslaan.
 
Laatst bewerkt:
@petroman , klopt! In veel gevallen zit er een klein boilertje in de CV kletel... Vaak het tapvaatje genoemd.
Als je de warmwaterkraan open draait heb je snel warm water omdat er een klein vooraadje warm gehouden word (of grote voorraad, kan ook).
Veel ketels hebben ook alleen een platenwisselaartje zoals mijn ketel, en die word met de standaard instellingen inderdaad ook warm gehouden...
Dat houd dus in dat de ketel soms aan springt om dat wisselaartje even op temperatuur te houden.
Ik heb die functie uit gezet waarbij ik dus inlever op comfort omdat ik iets langer wacht om warm water,
maar ik ben alleen in huis, en pak maar een paar keer per dag hooguit warm water... het iets meer koud water verspillen weegt op tegen het onnodig gas verstoken
voor het warmhouden van het wisselaartje :).
Als ik nou een vrouw en 2 kinderen zou hebben zou ik het weer aan zetten.
 
Gister bij mijn vader even gekeken wat hij verbruikt. Hij kookt dagelijks, erg uitgebreid (4 pannetje op het vuur is normaal) Kookt elke keer wat water voor koffie, doucht 4x per week een minuut of 10. Zijn combi ketel is van 2016, verbruik is 7,8 kuub per maand. Hij heeft wel een ander merk ketel dan ik heb.

Buurman van paps kwam ook nog even buurten, buurman blijkt gepensioneerd installateur te zijn, en die verteld (ook met tekening) hoe de verwarming in mijn huis aangebracht is. Zijn mening "pruts werk!" De wijze waarop alles aangelegd is (veel onnodige leidingen en te veel verschil in leiding) zorgt niet alleen voor veel warmteverlies, maar werkt ook verre van efficiënt en zorgt ervoor dat de 2 belangrijkste radiatoren (woonkamer) onvoldoende verwarmt worden (klopt ook, worden maar half warm, warmte inlaat zit maar 40 cm boven de uitlaat). Hij raden mij aan hier de woningbouw van op de hoogte te brengen. Heb er zelf een hard hoofd in dat ze er wat aan gaan doen, het zit al zo sinds de aanleg. Wie het aangelegd heeft weet ik niet.

Maar oké, voorlopig staat staat ie uit. Zit er ook aan te denken het gas maar af te laten sluiten in huis. Scheelt weer €25,- per maand alleen vast recht. Dat geld kan ik beter investeren. Kan ik heel wat flessen spiritus/bio-ethanol/petroleum van halen.
 
Terug
Bovenaan