Dat zou kunnen, maar als een magnetron gezien wordt als voldoende faraday kooi zou dit toch ook moeten werken? desnoods ontwikkelen met 1x1cm gaas? En natuurlijk de plaat stalen binnenkant als volledige afsluiting.
Bedenk dat nóg simpeler de stalen kledinglockers of kantoor kasten zíjn. bekleding er in en gáán.
Greetz,
Pjotr78
@pjotr78 Voor zover ik heb gelezen, biedt een magnetron geen bescherming tegen de golflengten/frequenties van een (H)EMP. Ik
vermoed dat het met speciaal metaalgaas wel zal kunnen onder bepaalde voorwaarden, maar dat daarvoor zeer kleine maaswijdten nodig zijn. Ik ga maar even uit van het zeer fijne gaas dat ik achter het uitleesvenster van een militair dosimeter-uitleesstation vond: dat waren maaswijdten van enkele tienden van mm. En het aanbrengen daarvan is dan meer uit nood geboren: dat venster moest er immers in, maar is klein gehouden.
Jouw gesloten plaatstalen binnenkant is natuurlijk wel een echte afscherming (en als je het geheel aardt, die dan sowieso aarden), maar dan het beste de plaatranden in elkaar felsen of volledig solderen. Of iets dikkere plaat en dat zorgvuldig lassen.
Een kast of locker... De ontluchtingsgaten die daarin zitten zijn wel af te dichten (plaat er op lassen/solderen) maar ik heb een hard hoofd in de "deur". Wat eigenlijk nodig is, is een nauw sluitend deksel, en dan het best met een omgezet boord rondom (zodat je als het ware nooit door een spleet in de kast kunt kijken). Achter dat boord is dan wellicht nog iets te fabrieken met een aaneengesloten rij buigzame bronzen lippen of ander geleidend materiaal (staalwol, of fijn metaalgaas om een rubberen koord?) om rondom metallisch contact te hebben tussen deur en kast. Op die sluitvlakken dan sowieso de lak weghalen.
Je hebt gelijk dat je zoekt naar iets bestaands dat eigenlijk al dezelfde vorm heeft als de stalen of aluminium "doos" die we nodig hebben. En er zijn er best een hoop te vinden. Denk aan RVS-vaten (CV-warmtewisselaars) die vaak al een mooi service-deksel of flens/plaat afdichting hebben. Of wie er aan kan komen: een stuk wijde pijp met opgelaste flenzen; blindplaten er op en ... klaar.
Misschien is een eenvoudig brandkastje, of gewerenkast
nog zo gek niet. Die zijn redelijk dik, dicht en bomvrij
en hebben een mooie getrapte deur. Dan wel een met sleutelgat dat met alu-tape af te dichten is (
dus niet elektronisch, maar ook omdat ik achter die plastic knoppendozen behoorlijke lekken vermoed). En de deurspleet rondom afdichten met alu-tape. De montagegaten ook niet vergeten natuurlijk
Of, toch maar gewoon een...