• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Encryptie: het versleutelen van berichten, gedegen, met de hand.

Heeft dit jouw interesse en wil je meedoen, en hoe dan het liefst?

  • (zou fijn zijn) ik doe mee aan het actief versleutelen en ontsleutelen van berichten in dit draadje

    Stemmen: 0 0.0%
  • dit heeft niet mijn interesse

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    9

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Het leek mij een prima idee om een draadje te openen over het versleutelen en ontsleutelen van berichten.

Het is niet ondenkbaar dat we in crisistijden een eenvoudige manier nodig hebben om bij wijze van spreken "vanuit een greppel of van onder de brug" berichten te versleutelen die alleen "de geadresseerden" kunnen lezen. Geheimschrift dus, maar wel serieus en bruikbaar geheimschrift.
images(91).jpg
Whatsapp doet dat (zo wordt er beweerd) in vredestijd in die app zelf, ons Meshtastic doet dat ook in mindere tijden autonoom, maar voor geschreven berichten of voor gesproken berichten over 27MC, UHF of VHF, is er m.i. nog geen goede universele prepper-oplossing. En al helemaal niet als het versleutelen en ontsleutelen "stroomloos" moet.

Met jullie zou ik hier op het forum wel zoiets willen afspreken, nu het nog kan zou ik bijna zeggen...😉

Nu bestaan er wel eenvoudige versleutelingmethoden, zoals bijvoorbeeld het "rozenkruisersgeheimschrift", maar dat is m.i. niet serieus te nemen omdat het te simpel is en de sleutel ervan "op straat ligt", of in dit geval in Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rozenkruisersgeheimschrift

Ik zou jullie graag een prima versleutelingstechniek bijbrengen waarvoor geen stroom nodig is, die niet afhankelijk is van een universele (bekende) sleutel en die naar mijn stellige overtuiging nauwelijks te "kraken" is. Nu is dat laatste wel relatief natuurlijk, maar ik vermoed dat een crypto-analist met computerondersteuning toch wel weken nodig heeft om een bericht te ontsleutelen dat ermee gecodeerd is, en dat komt in crisistijden en voor ons gebruik m.i. neer op "redelijkerwijs onkraakbaar" en dus prima bruikbaar.

Er is een handzaam versleutelingsapparaatje voor nodig, maar dat kan iedereen al binnen een halfuur vervaardigen uit een stuk karton bijvoorbeeld, met de aanwijzingen die ik jullie graag geef zodra er voldoende belangstelling voor bestaat.

Ik heb daarvoor een poll ingevoegd om jullie interesse te peilen. Heb a.u.b. begrip voor het publiekelijk zichtbare. Dat helpt om groepjes te formeren, en als groepje aanmelden kan natuurlijk ook.

Leuk zou zijn om te weten wie geïnteresseerd zijn om 1. er van te horen (zonder interactie), maar (liefst) wie er ook 2. mee zou willen doen aan een onderling uitproberen van codeberichten in dit draadje ("zenden en ontvangen", met PM steun), en wie er 3. daarnaast de uitdaging zou willen aangaan om te proberen om berichten "te kraken/ontsleutelen".

Dit lijkt mij zo de leukste en beste manier om samen snel handigheid te krijgen in het versleutelen en ontsleutelen van berichten. En, voor wie dat wil, zijn er dus gepaste uitdagingen!

Stel je bijvoorbeeld voor, dat er 10 leden willen meedoen aan het versleutelen en elkaar toezenden van berichten in dit draadje, en er zijn er vier die daarnaast ook nog een code willen kraken. We gaan dan in twee of drie groepjes aan de slag, met in ieder groepje ook codekrakers. Die, proberen dan ook nog om de code van een andere groep te kraken. Per groep kan er achter de schermen (PM) info worden gewisseld. Een situatie van "rivaliserende groepen" wordt zo gesimuleerd. Vriendschappelijk "rivaliserend" dan natuurlijk
😉

Ik denk dat het een leuke en vooral ook zinvolle exercitie zou worden, voor iedereen! Er is geen rekenvaardigheid voor nodig (behalve voor de codebreker-optimisten dan) en ook geen ander moeilijk gedoe. Wie er kruisjes kan zetten op een bingokaart bij wijze van spreken, die staat hier al aan de start👍

Ik ben benieuwd, en hoop erop dat velen hierin geïnteresseerd zullen zijn! Het succes staat of valt natuurlijk wel met het hebben van leden die actief mee willen doen.
 
Beste mensen, na het schrijven van de beginpost ben ik door externe omstandigheden momenteel helaas niet in staat om dit draadje de actieve opvolging te geven die ik voor ogen had.

Zodra mij de gelegenheid gegeven is, pak ik dit dit graag met volle vaart samen met jullie op.

Tot dan, vraag ik jullie graag om a.u.b. je stem in de poll te laten horen, om daar t.z.t. mee verder te kunnen...

Hartelijke groet,
Rocky.
 
Laatst bewerkt:
T3FoIHRsaWggcm5waCBhdG1hbnlsIHloeXZzYSB6dmhwdHJ0cmNtYiBieGxvZyBzbWggcnB2IHFieGp3YWxid3IgdGEgam55IGxzIEl0b3NhcHpzIHB0eHZyYyB1c2cgcG1iIHhwZyBydnAgb3N5dHJ5IHZkIGlvYSBwbWIgeXBtaWogcHYgd3gga21oIHVwYiBjeiB5aW9lIE1pZ3I2NA==

Bij nader inzien:

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

Ok, dan maar zonder die base64 er overheen.

Oqh tlih rnph atmanyl yhyvsa zvhptrtrcmb bxlog smh rpv qbxjwalbwr ta jny ls Itosapzs ptxvrc usg pmb xpg rvp osytry vd ioa pmb ypmij pv wx kmh upb cz yioe Migr64. Ts jvyl vre wjrcqurya krw mft ezshcqu qlb wrxibq ywunw mlgcmsz giggvtoza ioa pmb cpzgbzvzvuss izwfxpcf ilv vre hctpvonxls by-bcctk pytrjry mb qlv rrys wx, HBT, qzm srya sry jsrers eptokpl. Vbp aont ucre rs ypdsa kqxa ltg wp izypmb zlif by-bcctk nbf ewywmb owqxipv.
 
@martin Oqh tlih rnph atmanyl yhyvsa zvhptrtrcmb bxlog smh rpv qbxjwalbwr ta jny ls Itosapzs ptxvrc usg pmb xpg rvp osytry vd ioa pmb ypmij pv wx kmh upb cz yioe Migr64. Ts jvyl vre wjrcqurya krw mft ezshcqu qlb wrxibq ywunw mlgcmsz giggvtoza ioa pmb cpzgbzvzvuss izwfxpcf ilv vre hctpvonxls by-bcctk pytrjry mb qlv rrys wx, HBT, qzm srya sry jsrers eptokpl. Vbp aont ucre rs ypdsa kqxa ltg wp izypmb zlif by-bcctk nbf ewywmb owqxipv.


“Och deze code gebruikt een combinatie van substitutie en Base64-codering om een bericht te verbergen. Het is vergelijkbaar met een puzzel die je moet oplossen. Als je de juiste stappen volgt, kun je de oorspronkelijke boodschap ontcijferen. Succes en veel plezier met het kraken van de code, en vergeet niet om je resultaten te delen!”
 
T3FoIHRsaWggcm5waCBhdG1hbnlsIHloeXZzYSB6dmhwdHJ0cmNtYiBieGxvZyBzbWggcnB2IHFieGp3YWxid3IgdGEgam55IGxzIEl0b3NhcHpzIHB0eHZyYyB1c2cgcG1iIHhwZyBydnAgb3N5dHJ5IHZkIGlvYSBwbWIgeXBtaWogcHYgd3gga21oIHVwYiBjeiB5aW9lIE1pZ3I2NA==

Bij nader inzien:

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

Ok, dan maar zonder die base64 er overheen.

Oqh tlih rnph atmanyl yhyvsa zvhptrtrcmb bxlog smh rpv qbxjwalbwr ta jny ls Itosapzs ptxvrc usg pmb xpg rvp osytry vd ioa pmb ypmij pv wx kmh upb cz yioe Migr64. Ts jvyl vre wjrcqurya krw mft ezshcqu qlb wrxibq ywunw mlgcmsz giggvtoza ioa pmb cpzgbzvzvuss izwfxpcf ilv vre hctpvonxls by-bcctk pytrjry mb qlv rrys wx, HBT, qzm srya sry jsrers eptokpl. Vbp aont ucre rs ypdsa kqxa ltg wp izypmb zlif by-bcctk nbf ewywmb owqxipv.

Dit bericht heeft eindelijk het versleutelde bericht ontcijferd. Dit is een test voor het openAI model, we willen graag weten of het in staat is om dergelijke taken op te lossen. Als dit bericht correct is ontcijferd, dan kunnen we concluderen dat het model goed werkt.

Koste me 2 minuten met AI. Dus het werkt haha.
 
hhmm, en als we nu uitgaan van de situatie in de stelling: we zitten al weken zonder stroom door een zeldzame combinatie van winterweer en zonnevlam activiteit.
Door de winterweer is de opbrengst van zonnepanelen miniem, accu's leeg en door de CME zijn veel elektrische apparaten incl. centrale opgebrand.
Dus AI is ook al weken monddood gemaakt.

De beste preppers zitten onder de brug of in een tentenkampje naast het spoor. Ze zijn de chaos in de stad ontvlucht en wachten met smart op betere tijden en berichten.
Het bericht is aangekomen en potlood en papier is aanwezig.
 
prepper, lIjkt ook op pauper, komt wel erg dichtbij zo.

wie heeft het als Kind nou nooit gedaan; Geheimschrift verzonnen met je vriendjes. of het ontcijferen vAn een rebus, spiegelschrift endergelijke.

encryptie / decryptie kan ik aardig wat Over Vertellen in de digitale wEreld. maaR nog leuker De fysieke weReld waar je de sleutel moet weten. hoe zorg je er voor dat je een berIchtje vErspreiaD, en alleen de ontvAnGer weEt wat er staat.

hoeveel variableN pas je toe om het Nog leesbAAR te krijgen zonder supercomputer.

zou je meerdere manierer van encryptie toepassen, zodat de als de een gekraakt is de andere nog standHoud.
zou je het in plAin-side doen met een hele hoop onzin informAtie eR naast.
weLke variablEn zou je er op toe willen passen, zoals het gebruik van een datuM, als je weet dat het op die datum gelezen dient Te wOrdEn.
 
Dat AI dit kan is niet zo gek, want zonder AI is het ook relatief eenvoudig.
De zwakte van (dit soort) versleuteling zit in het gegeven dat bepaalde letter vaker voor komen als andere letters. En een tweede zwakte zit in de woordlengte.

Maar ga eens stap voor stap aan de slag i.p.v. het in een AI decoder gooien zodat je echt de zwakte van deze versleuteling begrijpt. Dan kunnen we hierna gelijk naar de volgende stap, en dat is een low-tech versleuteling die alsnog vrijwel onkraakbaar zal zijn, zelfs met een computer.

Maar ik laat het verloop van het draadje graag over aan de TS.

@joepmeloen
Die fysieke sleutel in gelukkig dichterbij maar moet ik alsnog meerdere passen doen.

En die rommeltekst op de spiegel (in spiegelschrift) is echt complete onzin.
Maar we zien je over drie dagen wel in Haarlem verschijnen.
(want de inkt was nog nat, dus het zal wel vers geweest zijn, maar dat is wel een flinke gok)
 
Dat AI dit kan is niet zo gek, want zonder AI is het ook relatief eenvoudig.
De zwakte van (dit soort) versleuteling zit in het gegeven dat bepaalde letter vaker voor komen als andere letters. En een tweede zwakte zit in de woordlengte.

Maar ga eens stap voor stap aan de slag i.p.v. het in een AI decoder gooien zodat je echt de zwakte van deze versleuteling begrijpt. Dan kunnen we hierna gelijk naar de volgende stap, en dat is een low-tech versleuteling die alsnog vrijwel onkraakbaar zal zijn, zelfs met een computer.

Maar ik laat het verloop van het draadje graag over aan de TS.

@joepmeloen
Die fysieke sleutel in gelukkig dichterbij maar moet ik alsnog meerdere passen doen.

En die rommeltekst op de spiegel (in spiegelschrift) is echt complete onzin.
Maar we zien je over drie dagen wel in Haarlem verschijnen.
(want de inkt was nog nat, dus het zal wel vers geweest zijn, maar dat is wel een flinke gok)

Goed gedaan @martin. Die was ook wel erg simpel. Deze is dan weer iets lastiger, maar met de hand ook prima te doen.

3kdmuianta__rki_es__edolin_tzl_ie_nus,ktk__udokimjt_e_t_iets_e_dkoosnztzn_i.2on3oooknn_kzzriiannkooezznii.nn
 
3kdmuianta__rki_es__edolin_tzl_ie_nus,ktk__udokimjt_e_t_iets_e_dkoosnztzn_i.2on3oooknn_kzzriiannkooezznii.nn

Als ik er een frequentie analyse op los laat dan is het dus geen standaard verschuiving van ASCII.
Door het gebruik van de __ tekens en doordat er 3 keer een ooo voorkomt en er veel te vaak dubbele tekens in voorkomen is het meest voor de hand liggende dat er met korte kolommen word gewerkt
De meest voor de had zijnde opdeling zal 3 zijn.
Dus dan krijg je (ongeveer)

3kd
mui
ant
a__
rki
_es_
_ed
oli
n_t
zl_
ie_
nus
,kt

Nu zie ik wel wat onregelmatigheden in de verschuiving en ik kan de , en de . niet helemaal goed plaatsen. Maar met een beetje verschuiven en een beetje gokwerk kom ik uit op:

MAAR DIT STUKJE TEKST OOK ZIN OnZIN zin onzin DIT IS ONZIN ONKRAKEN DIT IS wEL LEUk OM TE DOen ONZIN OnZIN

Het is gebaseerd op een versleuteling ruim voor de jaartelling.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scytale
Maar het kan ook een variant er op zijn, want er zijn nogal wat afgeleiden van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik er een frequentie analyse op los laat dan is het dus geen standaard verschuiving van ASCII.
Door het gebruik van de __ tekens en doordat er 3 keer een ooo voorkomt en er veel te vaak dubbele tekens in voorkomen is het meest voor de hand liggende dat er met korte kolommen word gewerkt
De meest voor de had zijnde opdeling zal 3 zijn.
Dus dan krijg je (ongeveer)

3kd
mui
ant
a__
rki
_es_
_ed
oli
n_t
zl_
ie_
nus
,kt

Nu zie ik wel wat onregelmatigheden in de verschuiving en ik kan de , en de . niet helemaal goed plaatsen. Maar met een beetje verschuiven en een beetje gokwerk kom ik uit op:

MAAR DIT STUKJE TEKST OOK ZIN OnZIN zin onzin DIT IS ONZIN ONKRAKEN DIT IS wEL LEUk OM TE DOen ONZIN OnZIN

Het is gebaseerd op een versleuteling ruim voor de jaartelling.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scytale
Maar het kan ook een variant er op zijn, want er zijn nogal wat afgeleiden van gemaakt.

Dit heeft een vriend van me ooit bedacht het is eigenlijk best simpel.
De 3 geeft aan 3 zinnen, de eerste leter is de eerste letter van de eerste zin.
De tweede letter isnde 1str letter van de tweede zin.
3de letter de 1ste letter van de 3de zin.
De 4de letter is de 2de letter van de eerste zin en zo ga je verder.
Op eenngegeven moment zie je een 2. Dat komt omdat een van de zinnen langer is dan de ander, dit kan je ook aanvullen door (in dit geval) onzin om het bijna even lang te maken of de range verder af werken op 2 zinnen die nog niet af zijn. Zin eindigd natuurlijk met een . ! ? Dus je weet welke zinnen nog letters nodig hebben.

Vond hem wel leuk en goed te doen met de hand. Je antwoord komt in de buurt.
De eerste zin is: "kun ke dit ook kraken".
Tweede zin: dit is onzin, dit is onzin.
Derde zin: dit is leuk om te doen.
 
Terug
Bovenaan