G
gebruiker 3367
Gast
@Petite Prepper , sorry voor het inbreken, maar isoleren is m.i. een goede eerste stap. Maar je hebt ook dan warmteverlies en zult moeten verwarmen. Misschien is houtstook nu het allerbest om geld te besparen, maar ook de prijs daarvan zal wel verder stijgen. Stroom wordt ook krap, en wat de prijs daarvan gaat doen? Tegenover gas of minerale olie, lijkt het me wel de beste kansen hebben om nog enigszins betaalbaar te blijven. Stroom kan immers worden opgewekt met alles wat maar branden kan. Staatsmijn Emma zie ik dan ook wel weer eens open gaan
Bij elektrisch verwarmen heb je vast meer de straalkachel en ventilatorkachel in gedachten, en dat is duur stoken. Voor iedere kWh aan elektriciteit krijg je een kWh aan warmte terug. Een efficiente airco (warmtepomp) levert voor iedere kWh stroom echter 5 kWh aan warmte. Teruggerekend naar de energieprijzen is stoken via gas-HR nu meer dan tweemaal zo duur als stoken met een airco.
Maar, als het erom gaat om gruwelijke gasprijzen het komend stookseizoen te doorstaan, dan denk ik dat een ieder wel een flink eind komt door met simpele petroleumkacheltjes alleen kleinere ruimten te verwarmen. Het is dan wel kouder in de rest van het huis, maar warm en in leven blijven we!
Houd je niet datzelfde probleem met een airco? Tenzij je er één in elke ruimte gaat installeren? Dat wordt nog een duur grapje denk ik. Lijkt mij dat verwarmen met zo’n verrijdbare unit niet echt mogelijk is. Maar ik heb er geen verstand van.
Gelukkig genieten we in Nederland van zachte winters en is het door isolatie zelden kouder dan 18 graden in mijn appartement.
Zo’n petroleum kachel hoeft ook niet de hele dag te branden. Uurtje om een grotere ruimte te verwarmen moet voldoende zijn. Daarna uiteraard warmte vasthouden door de isolatie en het kacheltje naar de volgende ruimte rijden.
Ben het ermee eens dat je daar een winter mee door komt, maar geen langdurige oplossing is. Tenzij je een schuur vol petroleum hebt, wat de meeste mensen niet zullen hebben
Ook is petroleum niet super goedkoop met een prijs van €3 per liter. Vooralsnog wel goedkoper dan gas dit najaar haha.