@martin , in zekere zin evolueert het naar de situatie zoals wij die doorgaans graag hebben. Jammer is dat dan over het geheel genomen niet lijkt mij, integendeel, behalve voor hen die juist anders wensen of niet online kunnen kopen.
Ik ken een oudere dame die niets op heeft met digitaal, computers of online banking en online aankoop. Ze zou m.i. wel anders kunnen vermoed ik, maar wil die digitale zooi gewoon niet. Zij mist die bankmedewerker wel. En, betaal dan maar eens online met contant geld.
Daarnaast zijn er vast velen die niet online kunnen kopen omdat ze niet kunnen Googlen, het griezelig vinden, denken dat ze online worden opgelicht en een valide verkoper niet van een oplichter kunnen onderscheiden.
Het is wel navrant om te moeten constateren dat een deel van de mensen zo toenemend buiten de boot gaat vallen. Zich aanpassen aan veranderende omstandigheden is belangrijk, en wie dat niet kan...
Natuurlijk is het zo dat degene die "vaardig is" behoorlijke voordelen heeft boven een ander, op allerlei gebieden. Het aanleren ervan zou een topprioriteit moeten zijn, en dat doen wij ook met "het preppen" hier.
Een ander voorbeeld is de techniek. Nu ben ik best "redelijk technisch", en durf mij maar nauwelijks een voorstelling te maken van de problemen en nadelen waar een "niet-technisch-onderlegde" mee te maken heeft. Ik zou mij dan enorm afhankelijk voelen van anderen, en het zou haaks staan op het streven om zo zelfvoorzienend mogelijk te kunnen zijn. Het zou ook enorm kostbaar zijn, net als niet hebben kunnen preppen zodra zich een ramp voordoet, en voor aankopen overgeleverd zijn aan "fysieke vorkschrijvers".
We kunnen "vaardigheden" gelukkig opdoen. Dus, mensen, waar wachten we eigenlijk op? En vertel mij nu niet dat het die "normaliteitsbias" is die dwars zit?