Yoghurt maken is natuurlijk ook fermenteren. Het is enorm makkelijk en zal voor de meeste van jullie ook wel bekend zijn. Voor de volledigheid wil ik toch even het recept geven. maak nu al een hele tijd zelf yoghurt en vind het leuk om met verschillende soorten als starter te experimenteren.
Het basisrecept:
Ingrediënten :
- 1 liter melk (volle, halfvolle, magere, net wat je voorkeur heeft)
- pak yoghurt van je voorkeur als starter, of als je zelf yoghurt gemaakt hebt wat van de vorige keer bewaren.
Benodigdheden:
- pan met deksel
- houten lepel
- 2 kruiken met heet water
- 2 handdoeken
- hooikist,koelbox, koeltas of dikke slaapzak
- evt. Thermometer
Zorg dat je dit alles hebt klaarstaan.
Bereiding :
Stap 1: Melk verhitten tot maximaal 40°c. Direct de pan van de gebruikte pit halen.
Ik gebruik zelf altijd een thermometer en zet het gas uit als de melk 38°c of net 39°c is omdat de bodem van de pan nog heet is en dus meestal nog 1°c extra warmte afgeeft. Je kunt natuurlijk ook met een schone vinger voelen tot het net iets boven lichaamstemperatuur is. Ik combineer beide zodat ik het gevoel van 38°c op de thermometer leer herkennen met mijn vinger (maar dat is ter bevrediging van de innerlijke nerd in mij)
Stap 2: giet de gewenste starter in de pan en roer goed door, maar ook weer niet te hard. De melk zal direct dikker beginnen te worden. Het ziet er hetzelfde uit als stremmen.
Hoeveelheid starter die je erbij giet is afhankelijk van persoonlijke smaak en gebruikte starter. Hier geef ik dus ook geen hoeveelheid voor. Trial en error dus
Stap 3: wikkel de pan in de handdoeken en zet de yoghurt in wording in de beschikbare warmhoudplaats (koelbox etc. ) Plaats de kruiken er
naast en niet ertegen ( om extra verwarming te voorkomen )
Stap 4: laat de yoghurt ongeveer 8 uur staan. Probeer het op een plek te zetten waar het niet teveel bewogen wordt zodat het rustig dik kan worden.
Hoe langer je de yoghurt laat staan hoe zuurder deze wordt. Ook een kwestie van smaak dus.
Stap 5: Als het goed is, is de yoghurt na 8 uur wat dikker geworden. Schep over in de koelkast en laat daar nog een paar uur wat dikker worden. Klaar
Fouten:
- wanneer de melk niet warm genoeg was toen je de starter erbij deed, dan kunnen de bacteriën zich niet goed genoeg ontwikkelen. Dit resulteert in een melk met een slijmerige yoghurtachtige laag erop. Op zich wel te drinken maar nu ook weer niet echt lekker te noemen.
- wanneer de melk te heet was zijn de gewenste bacteriën overleden en krijg je een wat rottig smaken ranzige melk.
- wanneer je niet schoon genoeg hebt gewerkt krijg je ook een rottig smaken resultaat. Niet opeten!
- Helaas is het zo dat de supermarkt yoghurt een cultuur bevatten die uiteindelijk afsterft. Vroeger kon je met een starter eindeloos doorkweken als je er zuinig op was. Nu gaat dat helaas niet meer. Je merkt dit dan doordat je vaste recept ineens erg zuur uitpakt of je dus een slijmerige melk overhoudt in plaats van yoghurt. Er zit dan niets anders op dan een nieuwe starter te kopen.
- wanneer je niet goed genoeg geroerd hebt bij het toevoegen van je starter krijg je klonten in je yoghurt. Dit doet overigens niets af aan de smaak of kwaliteit. Alleen op het gebiedvan textuur heeft dit invloed. Geen ramp dus
Tip: er zijn mensen die erbij zweren om melkpoeder toe te voegen bij de yoghurt na het verwarmen van de melk. Ik vond het zelf niet echt een spannende verandering opleveren, maar dus opnieuw een kwestie van smaak
Ik maak nu al een hele tijd zelf yoghurt en vind het leuk om met verschillende soorten als starter te experimenteren. Sommige zijn geslaagder dan anderen. Ik heb zelf een voorkeur voor biologisch als starter, maar dat is meer gevoelsmatig dan wetenschappelijk onderbouwd . Veel AH producten, maar die zit huer op loopafstand, vandaar
Hieronder een aantal voorbeelden:
- magere yoghurt huismerk ah: wat vloeibaarder resultaat maar goed te eten.
- biologische yoghurt ah in plastic beker: deze vind ik zelf een van de betere uitkomsten geven. Lekker dik en goed op smaak
- biologische volle yoghurt AH in pak. Prima resultaat, mijn favoriet.
- biogarde: resultaat gewoon goed.
- bio yoghurt van "pur". Werd mooi dik, maar echt 0 yoghurt smaak. Tweede keer een halve pot als starter gebruikt. Toen iets meer smaak, maar kosten-baten technisch niet ideaal.
- Ekoplaza Griekse yoghurt: smurfensnot !! Wel te eten, maar een en al draad. Niet wat je van Griekse yoghurt verwacht.
Geplande testen:
- op basis van melkpoeder en water
- Bulgaarse yoghurt