• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fiets als BOV

D

Deleted member 197

Gast
Zijn er hier ook mensen die een fiets als BOV gebruiken ?

Ik zie veel off road voertuigen voorbij komen als BOV maarja , als je zoals mij geen autorijbewijs hebt zul je het op een brommer of fiets moeten doen. Ik heb een mooie Zundapp brommer gehad maar daar moet je zo af en toe wel eens aan sleutelen. Dat is een drama bij mij.

Ik heb nu 2 fietsen. Een Hybride mtb en een fatbike. Beide zou ik als BOV kunnen gebruiken. Met de fatbike kom je echt overal je kunt er zelfs volbepakt een rivier mee oversteken want hij blijft drijven. Alleen je trekt wel veel aandacht met die dikke banden. De Hybride fiets valt minder op (met bepakking val je altijd op , maar minder dan een fatbike) maar de Hybride heeft 28x1.1 banden en daar kan ik niet onverhard mee fietsen. Ik heb Schwalbe Marathon Plus banden op de Hybride , dat zijn de beste anti lek banden , bijna onmogelijk om daarmee lek te rijden. De fatbike heeft wel dikke banden maar die hebben niet zo'n dikke anti lek laag erin dus zullen eerder lek gereden worden.

Ik ben er dus nog niet uit welke fiets geschikter is , maar hoe doen jullie dat als de fiets als BOV gebruikt wordt ?
 
Zelf hebben wij hier 2 oudere ATB's staan en een fietskar, om indien brandstofbeperkingen op legt toch mobiel te kunnen zijn.
Het voordeel van deze fietsen is dat eigenlijk alle cruciale onderdelen op heel erg veel fietsen te vinden zijn, zodat ik tijdens een SHTF makkelijker aan onderdelen kan komen.
Daarnaast zijn de wielen van de kar hetzelfde formaat, dus ook die vallen gemakkelijk te vervangen/uit te wisselen.

Naar mijn mening kan je dan ook het beste voor de Hybride gaan, simpelweg omdat daar bij een (noodgedwongen) langere tocht, makkelijker dingen bij te vervangen zijn. ;)
 
Dat is wel een goed punt.

Er liggen nu 700x28c velgen onder met 28x1.1 banden. Maar er passen ook 26" velgen en banden in het frame. Daarmee kan hij wel off road
 
Ik woon in mijn BOL en heb vooralsnog geen vervoer hier. Mocht hier de pleuris toch uitbreken, wat ook rond je BOL kan natuurlijk, pak ik ook mijn fiets al heeft hij een lekke band. Je kan er veel op vervoeren en ik denk dat ik geen haast zal hebben als ik maar van mijn plaats kom. Ik denk dat een fiets een erg goed vervoermiddel is omdat je op plekken komt waar auto ś niet komen. Wegversperringen en aanhouding kan je dus ontwijken op die manier.
 
Inderdaad voer voor @Changing the Mindset :)

Past er misschien een 29" band op je 28" velg? Dan heb je een lekkere dikke band en kan je toch overal komen.

Lekrijden kan altijd, heb 1 bandje op mijn trekking bike zitten die wat lucht verliest. Niet dramatisch maar toch (ook Schwalbe Marathons). Extra binnenbandjes meenemen kan geen kwaad, net als een reparatiesetje ;) In geval van nood zou ik die fiets goed kunnen gebruiken, is er eentje met tandemwielen (veel meer spaken dan normaal).
 
29" past helaas niet. Er ligt nu 28x1.1 op. Er is naast de band in de breedte wel genoeg ruimte maar in de hoogte niet. Met een 29" band raakt de band het frame in de hoogte. Misschien past 28x1.25 ook nog maar veel groter niet.

Een 26" velg past wel. 26x2.10 past wel dus er kunnen dan Schwalbe Marathon Plus MTB banden op. Ik zal eens googlen of de 26x2.25 banden er ook op passen.

De hybride fiets is een Cannondale Badboy SLX. Jaar weet ik niet precies maar hij is van rond 2013.


Mij lijkt een fiets ook geen slecht vervoersmiddel. Je komt echt overal en je kunt per dag zo'n 150km afleggen.
 
@VD1987, ik ben zo'n fietsfanaat die een tweetal tweewielers als BOV gebruikt. Het is het goedkoopste en nog redelijk stil voertuig waar in mijn situatie nog een leuke snelheid bij komt kijken.;)

Lente/zomer/halve herfst-versie:
http://www.onbikex.de/Fahrrad/Trekkingbike-Victoria-Trekking_68_Herren-71702.html

Dit is mijn eerste keus als het om reizen gaat. De fiets kan in no time gereed worden gemaakt. Ook is er de mogelijkheid om een fietskar aan te koppelen. Zelf heb ik hier de 'Croozer kid for 1' voor.

Mods/aanpassingen:
- Koplamp omgeruild voor een exemplaar met USB-poort.
- Stuur is aangepast door er een extra beugel op te plaatsen. Dit maakt tijdritten zonder bagage enorm handig. Met fietskar is deze beugel moeilijker te gebruiken vanwege teveel beweging aan de achteras.
- Aan het stuur prijkt een waterdicht tasje voor de telefoon & powerbank.
- Eronder op de stang is een bidontasje geplaatst.
- Daar weer onder (onder de stang vooraan) zit een frametas voor handschoenen, been & armstukken, zonnebril, etc...
- Daarachter een frametasje voor artikelen (sleutels, multitool, etc..) die je tijdens de rit vaak nodig hebt.
- Onder beide tasjes is er een bidonhouder geplaatst
- Onder het zadel een compact BBB-zadeltasje met de hoognodige gereedschappen voor onderweg.


Herfst/winterversie:
http://www.bikeandtrekking.nl/nieuws/722/gazelle-goldline-firenze-alfine-11-test-2012.html (damesversie)

Huidige keuze gezien de hoeveelheden pekel op de weg. Voor geen enkele fiets een verwennerij. Al wil een ketting in een gesloten kast het net iets langer uithouden.

Lekker stijf frame. Fietst heerlijk. Het schakelsysteem is ook erg aangenaam.


Beide helaas niet geschikt voor modderpaadjes (al hebben ze met mij geen keus;)) . Wel enorm handig om het overal aanwezige wegennetwerk te gebruiken.

Sorry, geen foto's. Bij aanwezigheid van meer energie, tijd & voldoende daglicht zal ik eens wat goeie detailfoto's maken.

Groet,

C
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt een fiets als bov niet zo geschikt puur het feit dat mijn gezin niet mobiel genoeg is.
Ik zelf rij in de zomer maanden op een bmc slx mat carbon met ultegra groep en ultegra velgen met meestal de continental bandjes er om.

En voor de winter maanden een red bull xeon carbon met een gecombineerde xt /xtr groep op easton ea90 xc velgen en big apple banden.
Ook vind ik de kwaliteit van de huidige materialen niet top genoeg als bov.
Ik fietste in het verleden wieller wedstrijden bij de amateur A groep en heb al zovaak een gebroken ketting of open getrokkentandwielen gehad.
Andere omstandig heden dat snap ik.
Maar als je fiets volhangt met tassen of zelfs een kar er achter komen er ook aardig krachten op de spullen te staan. Zelfs nu ik alleen nog woon werk verkeer fiets is een lekke band mijn minste zorg.
Zonder andere middelen absoluut de fiets maar in mijn huidige gezins samenstelling voor mij niet meer.
 
Vroeger hadden ze nog fietsen die niet ratelen als je niet trapt. Zon fiets zoek ik weer.
 
Vroeger in mijn jeugd ook veel fiets gereden. Van de kust tot de ardennen. Zelfs de muur van Geraardsberge en de kemmel berg. Op gereden vol gepakt.
En nu, nu krijg ik de trappers geen tien keer meer rond.
Neen fiets als bov is niets voor mij.
 
Ik nijg steeds meer naar het oude simpele no nonsen type fiets .
Mijn laatste twee fietsen waren een
Koga Miyata Exellence met electrische versnellingen en Electrische vering .
Pracht fiets en perfecte werking .
Maar ik werdt steeds banger dat er wat stuk ging .
Onderdelen waren niet meer leverbaar enz.
Fiets heb ik ingeruild met geld erbij uit tegen een RIH Delta met 7 versnellingen .
Maar ook nu weer " wat als er weer iets kapot gaat " aan de naven .
Laatste keer een geheel nieuwe achternaaf door maar klein probleem .
Werdt niet meer gerepareerd !! Of een nieuwe erin of meenemen . 152 euro .
Mijn oude fietsen van vroeger met Torpedo naven en meer van dat oud kwaliteits spul gingen nooit kapot . NOOIT .
Alleen de Banden
En ook ik heb destijds met vele volle fiets karren gefietst . Niks ketting of tandwielen kapot .
Mijn RIH fiets gaat na de winter in de verkoop en ik koop mij een mooie oude degelijke no nonsens betrouwbaar fietsje .
Niks versnelling maar gewoon een goede verhouding van voor en achtertandwiel.
Ik heb nog nieuwe Torpedo naven en tandwielen / kettingen enz.
Afkomstig uit een oud magazijn bestand van een plaatselijke fietsenmaker ( inmiddels gestorven Oom van mijn Vrouw ) .
Succes met al dat dure high tech rolls Roys fiets spul dat bij reparatie je bankrekening plunderd en contineu een perfecte afstelling vereist van de onderdelen die anders niet meer willen samenwerken .

Soms is een Downgrade nodig .
Terug bij af is soms ook een voordeel .
Zo denk ik nu .
Toen ik mijn Koga kocht heb ik mijn verstand niet gebruikt .
De Verkoper heeft mijn hersens gebruikt .
En hij bespeelde dat instrument perfect .
 
Ik heb er wat tasjes op de fiets gezet. Ik wil me nog een Burley Nomad aanhanger kopen. Daar komt een Goal Zero Boulder 15 zonnepaneel op. Zo kan ik aardig wat spullen mee nemen.


Zal van de week eens wat foto's van m'n andere fiets maken.
 
Hier zijn wat foto's van de fatbike. Hij heeft 26x4.7 banden en je komt overal met deze fiets. Je kunt er over zand en diepe sneeuw mee rijden. De verlichting is met een zonnepaneel/powerbank op te laden dus dat blijft langere tijd werken.

Doodle_2016-12-17T12_42_17Z.jpg

Doodle_2016-12-17T12_42_51Z.jpg

Doodle_2016-12-17T12_43_36Z.jpg

Doodle_2016-12-17T12_44_07Z.jpg

Doodle_2016-12-17T12_45_25Z.jpg
 
Hier zijn wat foto's van de fatbike. Hij heeft 26x4.7 banden en je komt overal met deze fiets. Je kunt er over zand en diepe sneeuw mee rijden. De verlichting is met een zonnepaneel/powerbank op te laden dus dat blijft langere tijd werken.

Bekijk bijlage 4945

Bekijk bijlage 4946

Bekijk bijlage 4947

Bekijk bijlage 4948

Bekijk bijlage 4949

Mooi spul .
Maar is het ook niet zo dat je door die brede bandjes het woord Weerstand nooit meer vergeet .
Dit ondanks aanwezige versnellingen .
Vooral bij belading incl gewicht bestuurder van deze tweewielige milieu vriendelijke tractor :p
 
Nee helemaal niet , ondanks de dikke banden fietst hij toch snel en licht. Hij lijkt ook heel zwaar maar hij weegt zonder tassen maar iets van 15 kilo.

Het verschil in weerstand tussen de hybride en fatbike is maar weinig.
 
Terug
Bovenaan