V
Verwijderd lid 423
Gast
@NomadPrecies, dat is exact waar ik ook aan zit te denken. De UV3R heeft echter zoals je al aangeeft minder zendvermogen en geen numeriek toetsenbord.
Ik wil zeker tijdens een SHTF handmatig in kunnen voeren en geen PC nodig hebben. De UV3R wil ik graag voor op werk. Dan programmeer ik de BHV frequenties en die van nooddiensten in de omgeving.
Om terug te komen op de UV5R, ik heb ook aan een step-up adapter zitten denken. Een clip om de adapter aan de accu te bevestigen is eenvoudig te maken met wat hobbywerk.
Wat misschien ook kan is zo'n 'car adapter' kopen. Die vervangt de accu van de porto en kan direct aangesloten worden op de 12V van de auto.
Die gaat dus van 12V naar acceptabele ingangsspanning van de UV5r. Als die achterkant nou zo aan te passen is dat de contacten worden verlegd naar de laadpunten van de accu. Dan is die er met wat Dremel werk wel aan te bevesitgen denk ik.
Dan kan ik het zo aansluiten op mijn paneel.
Heeft voor mij echter één nadeel; ik heb niks gestandariseerd op 12V. Dus ik kan geen 12V opslaan en moet de Baofeng overdag opladen en hopen op genoeg zon.
Ter referentie, de GoalZero Nomad 7 laad in 2-4 uur 4 AA batterijen. Op een bewolkte dag krijgt hij ze in 12 uur bíjna vol. Dat is dus véél langer, eigenlijk te lang. Want dan ben je je lader kwijt als je een Baofeng op moet laden.
Nu realiseer ik me dat we gruwelijk offtopic gaan. Misscien kunnen we dit beter voortzetten in een apart draadje.
Om nog even on-topic te komen, mijn top-5 is inmiddels aangevuld:
In willekeurige volgorde:
- Noodtelefoon
- Noodaccu met zonnepaneel ter grootte van de noodtelefoon
- Kort USB kabeltje
- Hoesje waar bovenstaande in past met ruimte voor reserve OV kaart en briefgeld, zo compact mogelijk
- Emerson CQC-8, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Wát een mes is dat zeg!
Ik heb zojuist wat doorgezocht op UV3R, en vond het volgende portofoontje. Wat denk je daarvan?
http://myverdict.net/?p=2181
http://www.aliexpress.com/item/2W-M..._7&btsid=22c331ef-1eca-4c25-8141-8c9b4384b9d8
Net zo klein als de UV3R, tri-band is in te stellen (70 cm/1,25 meter/2 meter) heeft een usb-laadaansluiting, numerieke toetsen...