W-O-L-F
Senior Prepper
Gedroogde ingrediënten en bakkers benodigdheden en Brezels J
Natuurlijk zijn er veel plekken waar je gedroogde ingrediënten kan kopen.
Maar omdat ik toch spullen nodig had om Brezel te bakken ( Nederland is een slecht Brezel land ),
Heb ik ook gelijk wat ander zaken mee laten komen voor onze nood uitrusting(en) en voorraden.
Omdat veel van mijn opslag bestaat uit zaken die nou niet echt uitblinken in smaak, heb ik diverse smaakmakers in de BOB”s, auto’s en storage plaatsen.
Met de bedoeling snel en makkelijk voor langere tijd pasta en reist op smaak te kunnen brengen met beperkte middelen.
https://www.backstars.de/ is een grote leverancier van dit soort spullen
en de kwaliteit van alles wat ik tot nu daar vandaan heb, is prima.
Neem je tijd voor die website, ze hebben heel veel.
Na de meeste dingen te hebben geprobeerd en getest, hier voor jullie de resultaten van een klein deel mijn bestelling.
Omdat een ieder een andere smaak heeft en idee, zal je voor jezelf moeten uitvogelen wat de beste combinaties zijn en bereidingen methodes.
Let wel, dat als je zelf niet investeert in het proberen, nu er nog niets aan de hand is,
zal je op het moment dat je het nodig hebt, proefondervindelijk er achter moeten komen.
en daar heb je dan geen tijd en ook de etenswaren niet voor.
Een van de testen was het maken van een snel soepje, met redelijk resultaat.
een dikke mok water
1 afgestreken eetlepel soepgroenten ( was eigenlijk zelfs nog teveel )
½ bouillon blokje
1 afgestreken lepel tomatenpoeder
Dit een minuut of 10 laten koken en daarna 5 minuten laten staan.
En een aantal pasta en reist experimenten natuurlijk
Gedroogde “soep groenten “ Suppengewürz; 1kg
Al een tijdje was ik op zoek naar betaalbare en goede droge groenten mixen.
Na een aantal van andere plaatsen te hebben geprobeerd, vond ik de meeste toch bij gebruik niet lekker ( voor zo ver je van lekker kan spreken bij gedroogde groenten)
veel soorten bestaan uit erg dunne schilfers die ook na wellen hard als stokjes blijven.
Deze is dikker van structuur en na wellen/koken hebben de peentjes zelfs nog iets knapperigs.
Bij kort mee koken is dat hinderlijker dan na een minuut of 10.
Smaak is niet overheersend
Mijn ervaring is ook dat er voldoende vezels overblijven om de volgende dag een goede stoelgang te hebben ( bij nood voer, let ik daar goed op,
een verstopping in een SHTF is net zo vervelend als een gevalletje spuitpoep )
Is het een soepgroente voor dagelijks gebruik ? nou nee, maar dat is er geen een.
Maar als SHTF voorraad, prima
Goed bruikbaar bij pasta en reist maaltijden
Natuurlijk wel zelf zo snel mogelijk portioneren en in sealen met een zuurstof vretertje.
Doe niet te veel per seal zak. Een 10 juslepels of borrelglaasjes, per zak zou je makkelijk een week met 2 personen van soepgroenten moeten kunnen voorzien voor je soep, pasta en reist maaltijden.
Eier poeder / Volleipulver; 1kg
Goed en redelijk smakelijk. ( ook hier, wat is smakelijk met gedroogde zaken )
Redelijk lang houdbaar en als je het op een juiste manier verpakt nog veel langer
Ik zelf maak ze in mylar met zuurstof vreter, vacuüm
Ook hier, doe niet te veel in een pak.
Je hebt 1 deel poeder op 3 delen water nodig. en +/- 50 gram poeder maakt +/- 4 eieren.
De uiteindelijke smaak beviel me beter dan de “survival” poeder
Wel moet je in je uitrusting zout en liefst wat kruiden hebben
Eipoeder is en blijft een aparte smaak en zeer flouw.
Tomaten poeder / Tomatenpulver; 1kg
Kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat het prima spul is
Smaakt +/- natuurlijk als het is aangelengd of in een soepje zit.
Prima zo niet perfecte aanvulling als smaakmaker op de pasta en zelfs bij reist was redelijk
De verhouding had ik in het begin wel wat problemen mee. Maar ik denk dat dit meer een smaak kwestie is dan een product probleem. Uiteindelijk heb ik voor mezelf een goede verhouding gevonden.
En natuurlijk weer, moet je het op een juiste manier verpakken liefst in mylar met zuurstof vreter en vacuüm
Sesamzaad geschild / Sesam geschält 1kg
Uit ervaring weet ik dat ( zij het met wat smaak verlies ) sesamzaad lang te bewaren is bij juiste verpakking.
Zelfs als geopend blijft het redelijk lang goed.
je merkt snel wanneer het mis gaat. Je krijgt dan een wat oud vet lucht.
Dus had ik wat in de storage willen doen
Ik kan je deze afraden.
Als je ze roostert smaken ze wel goed maar niet geweldig
En op broodjes in de dutch oven of anders, doet het wel iets maar weinig
en erg klein.
Geen aanrader. Ik weet dat er betere te koop zijn
Brood kruiden
Ik heb o.a aangeschaft :
Südtiroler Brotklee JAMMIE
Brotgewürz "Kräuter Niets mis mee , lekker
"Ciabatta-Focaccia doe dat eens in/op je deeg in je dutch oven of bij een andere brood bereiding methode JAMMIE
Er zijn er nog veel meer, maar ik ga ze niet allemaal behandelen
Gewoon een keer doen mensen, leuk voor thuis ook.
en sommige ruiken bij het bakken zo goed dat de buren plots erg veel in de koelkast komen. ( de brood kruiden lucht is puur sadisme voor je buren )
Pasta en reist kruiden / Pasta & Reis Gewürzzubereitung
Helaas, geen aanrader
Op pasta is het gewoon niet lekker ( vindt ik )
Op reist is het wel ok, maar eigenlijk te scherp
Voor BOB en storage niet geschikt
Dingen waar je teveel dorst van krijgt of die scherp zijn, raad ik niet aan voor SHTF.
Maar natuurlijk is dit helemaal een persoonlijke zaak
Tarwe meel type 550 / Weizenmehl Type 550 1kg
Zoals veel van jullie weten is meel semi oneindig houdbaar als je het goed bewaard en vacuüm en donker enzovoort
Dit meel gebruik ik ( en eigenlijk heel veel bakkers in Duitsland ) voor het maken van loog brood
In mijn geval Brezel
Dus dit stukje is meer voor de bakkers onder ons
Dit meel geeft de juiste resultaten/smaak/textuur die je anders alleen in Duitsland tegen komt.
Als je ooit in zuid Duitsland een echte Breßle hebt gegeten ( zo met alleen wat room boter ) dan herken je die smaak voortaan altijd J
TIP er is voor zo ver ik weet in Nederland maar 1 zaak die goede Brezel verkoopt
Daarvoor zal je naar Amsterdam moeten
http://i23970.wixsite.com/brezel-amsterdam ( jammer van de domein link, maar ja.) of www.brezel.nl/
Sarphatistraat 42. 1018 GM Amsterdam
Een geweldig zaakje en de Brezel is prima en vers
Enige probleem is daar parkeren, hou daar rekening mee
en ze zijn beperkt geopend (Maandag – vrijdag 7.30 - 16.30 / Zaterdag 8.00 uur - 16.00 uur / Zondag gesloten )
Ohh en voor je een Nederlander gaat uithangen en denkt dat je een Brezel kan invriezen of avonds kan eten, blehhh, niet doen
Loog brood eet je vers en anders in elk geval binnen enkele uren
Dus avonds halen voor het ontbijt voor morgen ?? nee dus.
Brezel zout / Brezelsalz - grobes Salz, 1kg
Dit is niet gewoon grof zout
Het is ook mat van structuur
Het is juist dit zout wat op die brezel hoort te zitten J
Loog / Brezellauge - Laugenperlen 1kg (Natriumhydroxide aka gootsteen ontstopper)
Om loog brood de smaak en typisch buitenkant te geven wordt het brood gedoopt voor het bakken in Loog
Je hoeft dat niet eng te vinden, men doet dat al eeuwen lang zo
Natuurlijk moet je wel alles doen zoals het hoort en veiligheid in acht nemen.
Ook voor mensen die zelf zeep maken en het niet aandurven een Natriumhydroxide ergens zo maar te kopen
Deze is voedsel grade, dus zuiverder kom je niet tegen
Ik koop deze alleen voor het Brood. Bij deze winkel weet ik in elk geval 99% wat ze leveren. Hun reputatie hangt er aan.
( zeep maak ik gewoon met een gootsteen ontstoppen ( parels ) van kruidvat eigen merk , die is zuiver genoeg voor zeep maken)
Wat ik jullie ook niet wil onthouden
ze hebben / hadden voor weging geld goede smoking chips
de aanbieding is zeker het overwegen waard
BBQ Smoking Chips Oak € 1,99 kilo
BBQ Smoking Chips Apple € 1,99 kilo ( oeps, ik zie dat deze weg is. Hahaha heb ik toch de laatste kilo’s
)
Kijk zeker eens op de https://www.backstars.de/milchpulver-co/ pagina voor veel soorten melk en aanverwante poeder
Pas wel op met alles wat vet bevat. De houdbaarheid is altijd beperkt en afhankelijk hoe en waar je het opslaat.
Veel plezier gewenst
W-O-L-F
Natuurlijk zijn er veel plekken waar je gedroogde ingrediënten kan kopen.
Maar omdat ik toch spullen nodig had om Brezel te bakken ( Nederland is een slecht Brezel land ),
Heb ik ook gelijk wat ander zaken mee laten komen voor onze nood uitrusting(en) en voorraden.
Omdat veel van mijn opslag bestaat uit zaken die nou niet echt uitblinken in smaak, heb ik diverse smaakmakers in de BOB”s, auto’s en storage plaatsen.
Met de bedoeling snel en makkelijk voor langere tijd pasta en reist op smaak te kunnen brengen met beperkte middelen.
https://www.backstars.de/ is een grote leverancier van dit soort spullen
en de kwaliteit van alles wat ik tot nu daar vandaan heb, is prima.
Neem je tijd voor die website, ze hebben heel veel.
Na de meeste dingen te hebben geprobeerd en getest, hier voor jullie de resultaten van een klein deel mijn bestelling.
Omdat een ieder een andere smaak heeft en idee, zal je voor jezelf moeten uitvogelen wat de beste combinaties zijn en bereidingen methodes.
Let wel, dat als je zelf niet investeert in het proberen, nu er nog niets aan de hand is,
zal je op het moment dat je het nodig hebt, proefondervindelijk er achter moeten komen.
en daar heb je dan geen tijd en ook de etenswaren niet voor.
Een van de testen was het maken van een snel soepje, met redelijk resultaat.
een dikke mok water
1 afgestreken eetlepel soepgroenten ( was eigenlijk zelfs nog teveel )
½ bouillon blokje
1 afgestreken lepel tomatenpoeder
Dit een minuut of 10 laten koken en daarna 5 minuten laten staan.
En een aantal pasta en reist experimenten natuurlijk
Gedroogde “soep groenten “ Suppengewürz; 1kg
Al een tijdje was ik op zoek naar betaalbare en goede droge groenten mixen.
Na een aantal van andere plaatsen te hebben geprobeerd, vond ik de meeste toch bij gebruik niet lekker ( voor zo ver je van lekker kan spreken bij gedroogde groenten)
veel soorten bestaan uit erg dunne schilfers die ook na wellen hard als stokjes blijven.
Deze is dikker van structuur en na wellen/koken hebben de peentjes zelfs nog iets knapperigs.
Bij kort mee koken is dat hinderlijker dan na een minuut of 10.
Smaak is niet overheersend
Mijn ervaring is ook dat er voldoende vezels overblijven om de volgende dag een goede stoelgang te hebben ( bij nood voer, let ik daar goed op,
een verstopping in een SHTF is net zo vervelend als een gevalletje spuitpoep )
Is het een soepgroente voor dagelijks gebruik ? nou nee, maar dat is er geen een.
Maar als SHTF voorraad, prima
Goed bruikbaar bij pasta en reist maaltijden
Natuurlijk wel zelf zo snel mogelijk portioneren en in sealen met een zuurstof vretertje.
Doe niet te veel per seal zak. Een 10 juslepels of borrelglaasjes, per zak zou je makkelijk een week met 2 personen van soepgroenten moeten kunnen voorzien voor je soep, pasta en reist maaltijden.
Eier poeder / Volleipulver; 1kg
Goed en redelijk smakelijk. ( ook hier, wat is smakelijk met gedroogde zaken )
Redelijk lang houdbaar en als je het op een juiste manier verpakt nog veel langer
Ik zelf maak ze in mylar met zuurstof vreter, vacuüm
Ook hier, doe niet te veel in een pak.
Je hebt 1 deel poeder op 3 delen water nodig. en +/- 50 gram poeder maakt +/- 4 eieren.
De uiteindelijke smaak beviel me beter dan de “survival” poeder
Wel moet je in je uitrusting zout en liefst wat kruiden hebben
Eipoeder is en blijft een aparte smaak en zeer flouw.
Tomaten poeder / Tomatenpulver; 1kg
Kan eigenlijk niet anders zeggen dan dat het prima spul is
Smaakt +/- natuurlijk als het is aangelengd of in een soepje zit.
Prima zo niet perfecte aanvulling als smaakmaker op de pasta en zelfs bij reist was redelijk
De verhouding had ik in het begin wel wat problemen mee. Maar ik denk dat dit meer een smaak kwestie is dan een product probleem. Uiteindelijk heb ik voor mezelf een goede verhouding gevonden.
En natuurlijk weer, moet je het op een juiste manier verpakken liefst in mylar met zuurstof vreter en vacuüm
Sesamzaad geschild / Sesam geschält 1kg
Uit ervaring weet ik dat ( zij het met wat smaak verlies ) sesamzaad lang te bewaren is bij juiste verpakking.
Zelfs als geopend blijft het redelijk lang goed.
je merkt snel wanneer het mis gaat. Je krijgt dan een wat oud vet lucht.
Dus had ik wat in de storage willen doen
Ik kan je deze afraden.
Als je ze roostert smaken ze wel goed maar niet geweldig
En op broodjes in de dutch oven of anders, doet het wel iets maar weinig
en erg klein.
Geen aanrader. Ik weet dat er betere te koop zijn
Brood kruiden
Ik heb o.a aangeschaft :
Südtiroler Brotklee JAMMIE
Brotgewürz "Kräuter Niets mis mee , lekker
"Ciabatta-Focaccia doe dat eens in/op je deeg in je dutch oven of bij een andere brood bereiding methode JAMMIE
Er zijn er nog veel meer, maar ik ga ze niet allemaal behandelen
Gewoon een keer doen mensen, leuk voor thuis ook.
en sommige ruiken bij het bakken zo goed dat de buren plots erg veel in de koelkast komen. ( de brood kruiden lucht is puur sadisme voor je buren )
Pasta en reist kruiden / Pasta & Reis Gewürzzubereitung
Helaas, geen aanrader
Op pasta is het gewoon niet lekker ( vindt ik )
Op reist is het wel ok, maar eigenlijk te scherp
Voor BOB en storage niet geschikt
Dingen waar je teveel dorst van krijgt of die scherp zijn, raad ik niet aan voor SHTF.
Maar natuurlijk is dit helemaal een persoonlijke zaak
Tarwe meel type 550 / Weizenmehl Type 550 1kg
Zoals veel van jullie weten is meel semi oneindig houdbaar als je het goed bewaard en vacuüm en donker enzovoort
Dit meel gebruik ik ( en eigenlijk heel veel bakkers in Duitsland ) voor het maken van loog brood
In mijn geval Brezel
Dus dit stukje is meer voor de bakkers onder ons
Dit meel geeft de juiste resultaten/smaak/textuur die je anders alleen in Duitsland tegen komt.
Als je ooit in zuid Duitsland een echte Breßle hebt gegeten ( zo met alleen wat room boter ) dan herken je die smaak voortaan altijd J
TIP er is voor zo ver ik weet in Nederland maar 1 zaak die goede Brezel verkoopt
Daarvoor zal je naar Amsterdam moeten
http://i23970.wixsite.com/brezel-amsterdam ( jammer van de domein link, maar ja.) of www.brezel.nl/
Sarphatistraat 42. 1018 GM Amsterdam
Een geweldig zaakje en de Brezel is prima en vers
Enige probleem is daar parkeren, hou daar rekening mee
en ze zijn beperkt geopend (Maandag – vrijdag 7.30 - 16.30 / Zaterdag 8.00 uur - 16.00 uur / Zondag gesloten )
Ohh en voor je een Nederlander gaat uithangen en denkt dat je een Brezel kan invriezen of avonds kan eten, blehhh, niet doen
Loog brood eet je vers en anders in elk geval binnen enkele uren
Dus avonds halen voor het ontbijt voor morgen ?? nee dus.
Brezel zout / Brezelsalz - grobes Salz, 1kg
Dit is niet gewoon grof zout
Het is ook mat van structuur
Het is juist dit zout wat op die brezel hoort te zitten J
Loog / Brezellauge - Laugenperlen 1kg (Natriumhydroxide aka gootsteen ontstopper)
Om loog brood de smaak en typisch buitenkant te geven wordt het brood gedoopt voor het bakken in Loog
Je hoeft dat niet eng te vinden, men doet dat al eeuwen lang zo
Natuurlijk moet je wel alles doen zoals het hoort en veiligheid in acht nemen.
Ook voor mensen die zelf zeep maken en het niet aandurven een Natriumhydroxide ergens zo maar te kopen
Deze is voedsel grade, dus zuiverder kom je niet tegen
Ik koop deze alleen voor het Brood. Bij deze winkel weet ik in elk geval 99% wat ze leveren. Hun reputatie hangt er aan.
( zeep maak ik gewoon met een gootsteen ontstoppen ( parels ) van kruidvat eigen merk , die is zuiver genoeg voor zeep maken)
Wat ik jullie ook niet wil onthouden
ze hebben / hadden voor weging geld goede smoking chips
de aanbieding is zeker het overwegen waard
BBQ Smoking Chips Oak € 1,99 kilo
BBQ Smoking Chips Apple € 1,99 kilo ( oeps, ik zie dat deze weg is. Hahaha heb ik toch de laatste kilo’s

Kijk zeker eens op de https://www.backstars.de/milchpulver-co/ pagina voor veel soorten melk en aanverwante poeder
Pas wel op met alles wat vet bevat. De houdbaarheid is altijd beperkt en afhankelijk hoe en waar je het opslaat.
Veel plezier gewenst

W-O-L-F