Ik ken meerdere situaties waar WKK's draaien. Dat zijn warmte-kracht-koppelingen.
Niks meer als een dieselmotor, dynamo, en de restwarmte word gebruikt voor bijvoorbeeld de CV-installatie, of warm water opwarmen (boiler).
Dit komt in Nederland best veel voor, o.a. bij ziekenhuizen. Deze draaien of op aardgas of op diesel/stookolie.
Ik geloof dat ze er zelfs zijn die beide kunnen voor noodsituaties.
Met andere woorden, je eigen energiecentrale.
Overigens voor de verzekering is een generator niks anders. Tenminste m.b.t. je installatie niet dan.
Je installatie moet gewoon aangelegd zijn volgens de normen bla bla, ongeacht waar je energie vandaan komt.
Ik ga er dan vanuit dat je 230/400V~ net hebt met 50 Hz. Daarvoor is je apparatuur geschikt, en gekeurd/toegelaten.
Toch denk ik ook nog steeds dat dit een vrij onhaalbare kaart is voor de lange termijn, en sowieso eigenlijk wel.
Laat ons even weten als je e.e.a. aan het draaien hebt.
@Niels @James Veel tuinders die naast gasverwarming ook groeilicht toepassen, hebben WKK's. Ik ken er, die in de crisis rond 2007-2009 met de teelt zelf niets of nauwelijks iets verdienden maar die met het opwekken en verkopen van stroom financieel het hoofd boven water hielden. Het aardige is, dat zij veel hogere rendementen halen dan doorsnee energiecentrales omdat ze uit iedere m3 gas niet alleen de opgewekte elektriciteit maar ook de ontstane warmte gebruiken. Het kassengebied staat in feite vol met hoog-rendement-energiecentrales. Dat zijn grote en dure installaties, maar klein kan ook en bestaat al...
Jouw noemen van WKK's deed mij denken aan de gasketels die ook stroom kunnen opwekken, zoals bijvoorbeeld:
https://www.remeha.nl/consument/producten/evita.htm#remeha-evita|tabber2350-tab3
Misschien dat zo'n ketel voor James in de toekomst interessant is, als onderdeel van zijn energie-systeem. Hij heeft immers een gasaansluiting.
Nu is er kennelijk onmin met Enexis, en probeert James het voorlopig met zijn 100 kW generator begrijp ik. Zodra een elektricien de zaak degelijk heeft aangesloten zal dat best functioneren.
Maar het zal voor de lange duur een te dure oplossing zijn denk ik. 100 kW is een zware generator die (vermoed ik) als het ware bij nullast (geen energieverbruik) al zo'n beetje hetzelfde aan brandstof verbruikt als een 2 kW generator bij vollast. De relatief zware dieselmotor en de relatief zware generator moet ook draaiend gehouden worden en dat kost meer energie dan bij een kleine.
Mocht het inderdaad zo zijn, dan kan James rustig omkijken naar een kleinere generator, en er dan uiteindelijk nog een aardig centje aan overhouden lijkt me (bij inruil van die 100 kW).
Uiteindelijk is er misschien toe te werken naar een combinatie van:
- een Tesla Powerwall voor energie-opslag https://www.eneco.nl/actie/crowdnett/;
- een kleine(re) generator, wellicht 3 tot 5 kW en dan juist een op benzine - want die kunnen met een ombouwset kennelijk ook op gas ... Waarschijnlijk is draaien op aardgas (met benzine als back-up) dan een optie...
- Zo'n elektricteit opwekkende CV-ketel;
- Zonnecellen.
De Tesla Powerwall dient dan als opslag-buffer voor alle opgewekte elektriciteit. De draaiuren van een generator kunnen dan beperkt blijven, want die buffer levert wat is opgeslagen, ook als de generator niet draait.
Een vriend attendeerde mij er op, dat er per aangesloten jaar een behoorlijke "bonus" wordt gegeven op de elektriciteitskosten, kennelijk om kleinverbruikers voor de eerste (weet-ik-veel hoeveel) verbruikte kWh te compenseren voor het geldende energietarief. Op die manier geldt voor de meer verbruikte kWh automatisch het standaard tarief (omdat die compensatie dan uiteindelijk verbruikt is). Ik ken iemand die inderdaad nauwelijks elektriciteit verbruikte, en over een jaar ik meen zo'n 300 Euro kreeg, echt...! Het is voor James dan misschien goed om dat eens uit te zoeken. Laat hij dan aansluiten en zou dat (stel) 600 Euro kosten, dan zou hij na zo'n twee jaar (nauwelijks verbruik) dat geld al weer terug hebben, en alle volgende jaren (nauwelijks verbruik) zo'n bedrag opstrijken... Of e.e.a. inderdaad (nog) zo ligt moet dan wel even worden nagetrokken, maar is goed om eens naar te kijken... Verdienen aan een elektriciteitsaansluiting die je nauwelijks gebruikt, mooi of niet?