Destilleren is illegaal, zelfs het hebben van een destilatie-opstelling is illegaal... En de boetes zijn ook fors (8100 voor het hebben van een destilatie-intallatie zonder verguning tot 100.000 bij o.a. handel in zelfgestookte drank).
MAAAAR:
dat is volgens de letter van de wet. Praktisch gezien wordt het gedoogd, er is ook een levendige markt in materialen (zie b.v.
https://www.stookwinkel.nl, vooral hun FAQ vertelt een hele hoop). Ik ken een heel aantal mensen die zelf op
kleine schaal stoken en dat al een hele tijd doen. Als je thuis voor de hobby op kleine schaal whiskey oid stookt en dat niet verhandeld, maar gewoon zelf opdrinkt dan zal je weinig te vrezen hebben.
Echter: er is geen enkel gedoogbeleid beschreven en formeel gezien ben je dan nog steeds illegaal bezig, waait de wind ineens de andere kant uit en krijgt het "de aandacht" dan kan het zo maar gebeuren dat de mannen in het blauw door je deur heen komen vallen
Nog vervelender is dat ze dan waarschijnlijk ook de mannen van de FIOD meenemen en dan wordt het echt vervelend, wat mij eens is uitgelegd is dat je dan met een omgekeerde bewijslast te maken krijgt. De FIOD bepaalt wat de capaciteit van je ketel is en je krijgt een vordering voor
capaciteit van ketel * tijd in bezit = hoeveelheid gestookte alcohol. Jij mag dan bewijzen dat je b.v. maar 1* per jaar wat drank voor het kerstfeest stookte.... Want boven op de boete krijg je dan ook nog een aanslag voor de ontdoken belasting. De staat houdt niet van concurrentie
Volgens mij heb je ook andere risico's: als er b.v. wat mis gaat bij het stoken en er breekt brand uit zou het ook zomaar kunnen dat de verzekering niet zal uitkeren. Ik weet erg weinig van verzekeringen, maar ik kan me zo voorstellen dat schade door illegale activiteiten niet is gedekt. Weet iemand dit?
Zelf maak ik wijn, maar voor sterker spul ga ik wel gewoon naar de winkel.
Vraagje aan William: je hebt het over de grens van 200 liter. Waar komt die vandaan? Ik lees op andere fora 100 liter per maand. Op de site van de belasting lees ik "U mag bier en wijn voor eigen gebruik maken.". En voor eigen gebruik is ook weer lekker vaag.