We kopen (of maken) gevriesdroogd voedsel natuurlijk vanwege een aantal redenen. De belangrijkste zijn houdbaarheid, voedzaamheid en bereidingsgemak. En voor de buitensport (en voor in de BOB) speelt ook de draagbaarheid een rol. Voor incidenteel gebruik op de camping is het prima om om het even wat voor voedsel naar binnen te werken, als je maar een voldaan gevoel hebt en genoeg energie hebt dan kom je de dag wel door. Maar als je door omstandigheden gedwongen wordt om voor langere tijd gevriesdroogd te eten, dan wordt ineens ook de balans tussen de verschillende voedingstoffen belangrijk.
Voordat ik begon met lichtgewicht dagmenu's samenstellen heb ik me enigszins verdiept in de samenstelling van (verkrijgbare) geportioneerde maaltijdzakken, en het viel me op dat de voedingssamenstellingen flink uiteenlopen, soms zelfs binnen hetzelfde merk. Met name de hoeveelheid zout is soms heel hoog (tot wel 5 gram per enkele maaltijd), en de vezels en eiwitten zijn soms dusdanig laag dat het op andere manieren gecompenseerd moet worden om geen dagelijkse tekorten op te lopen. Het is dus de moeite waard om deze zaken even te bekijken voordat je een maandenlange voorraad inslaat.
Verder heb ik ook de prijs per calorie in mijn analyse meegenomen, en dan blijkt dat al deze vriesdroogmaaltijden behoorlijk aan de prijs zijn in verhouding tot andere voedingsmiddelen. Bij het samenstellen van het dagelijkse menu zou ik dan ook zeker aanraden om te kijken naar "gewone" houdbare producten, zoals noten, chocola, instantnoedels en dergelijke. Deze zijn natuurlijk geen tientallen jaren houdbaar dus hebben een wat meer gestructureerd roulatieprogramma nodig (2x per jaar uitfaseren en opmaken), maar in de prijs per calorie zijn deze zaken wel flink goedkoper (bijvoorbeeld cashewnoten van de Lidl €0.19 per 100 kcal tegenover €0.90 per 100kcal van de Adventure Food portieverpakkingen).
PS. Ik wil ook nog even een eervolle vermelding doen van de NRG-5 noodrantsoenen. Dit is natuurlijk geen vriesdroogmaaltijd, maar heeft wel een zeer lange houdbaarheid, ook een zeer complete voedingssamenstelling, en is met €0.31 per 100 kcal nog altijd zo'n 3x goedkoper dan de meeste kant-en-klare vriesdroogmaaltijdzakken. Over de smaak gaan we het even niet hebben, maar dit is wel een zeer efficiente vorm van voedsel, en zeker een overweging waard om als aanvulling te dienen op de rest van je prepvoorraden.