@homerun
Dat is eigenlijk juist mijn punt (pun intended), of iig een van de punten.
Glasbrekers hebben niet voor niets altijd een scherpe punt, als ik me niet vergis concentreer je dan de kracht op een zo klein mogelijk punt ipv het te verdelen over een groter oppervlak, en maakt dat dat de kracht op dat ene kleine punt heel erg groot is (en gaat daardoor dus het glas kapot).
Het mes van Gamble heeft niet alleen geen scherpe punt doordat het staal zo dik is, ALLE hoeken zijn ook nog eens afgerond. Misschien dat ik het niet goed zie, ik heb zelf het mes immers niet en weet alleen wat ik zie op de foto's. Maar van wat ik zie zijn alle hoeken in alle richtingen afgerond. Er is dus geen scherpe punt te vinden op het mes. Ja, behalve de punt van het lemmet natuurlijk, maar goed je gaat natuurlijk niet een mes van 70 euro gebruiken als glasbreker met het risico het mes daarmee onbruikbaar te maken, als je voor een paar euro een "echte" glasbreker kan kopen.
Dan komt nog het volgende punt, ergonomisch gezien zou je het beste kunnen slaan met de "punt" bij het gaatje. Dan kan je immers een hamerbeweging maken, een beweging die natuurlijk niet voor niets gebruikt wordt bij hamers. Door de vormgeving is het echter onmogelijk om het glas dan juist te raken, omdat je dan met je vingers tegen de muur zou komen ipv met de "punt".
Neem je de andere "punt", dan zou het theoretisch gezien wel kunnen (al is het dus niet optimaal omdat ook daar een stompe afgeronde punt zit) maar zou je als je beperkte bewegingsvrijheid hebt (bijvoorbeeld als je in de auto zit) een opwaartse steekbeweging moeten maken, een beweging waarbij je onmogelijk al je kracht over kan brengen.
Vandaar dat ik heel voorzichtig aan wou kaarten dat ik
denk dat het mes niet
optimaal effectief is.
Natuurlijk zal een sterk persoon er een raam mee in kunnen tikken. Ik bedoel, mijn vader sloeg een keer met zijn blote vuist door het raam heen toen ik mijn rapport liet zien, lijkt me sterk dat het dan met dat mes niet zal lukken. Nu wordt het echter verkocht als "glasbreker", en ben ik persoonlijk bang dat er straks mensen die niet zo sterk zijn zich in een benarde situatie bevinden waarbij ze een glasbreker nodig hebben, denken dat ze daar goed op voorbereid zijn "omdat ze immers een glasbreker hebben", en dan er op een vervelende manier achter komen dat het toch niet zo goed werkt.
Vandaar dat ik het toch even voorzichtig in de groep wou gooien. Ik ben echt geen glasbreker-expert, sterker nog ik ben überhaupt geen expert, dus als ik ergens denkfouten maak hoor ik het graag
In het ergste geval worden we allemaal wat wijzer
Even een suf paint-plaatje om te illustreren wat ik bedoel met dat er door de vormgeving geen goede beweging mee gemaakt kan worden:
Bekijk bijlage 331