Je hebt me (weer eens) op een goed idee gebracht Andre. Hier heb ik zeker wat aan.
Uiteraard heb ik wat jerries met euro 95 in de sjuur staan die ik om de drie maanden ververs. Het is me opgevallen dat je ze voorzichtig moet openen. Er ontstaat na een tijdje een klein beetje druk in de jerry wat maakt dat je morst bij te snel openen.
De beste deal voor stalen 20l jerries krijg je bij hornbach. Ik geloof 18 eu het stuk.
Nu mijn vraag/opmerking> ik ga dr ff van uit dat het voor het langdurig goedhouden van petroleum belangrijk is dat de jerry tot aan de nok gevuld moet worden. Dit om te voorkomen dat er lucht bovenin zit.
Mogelijkerwijs kan er dan meer druk in de jerry komen.
Of zie ik beren op mijn weg?
Goedemorgen Robert,
Ik zie het, 18,25 Euro. Dat is een prima prijs en een goede tip. Ik kocht er een paar jaar geleden een stel via
www.amazon.de voor ongeveer die prijs, maar heb ze sindsdien niet meer zo goedkoop gezien.
Misschien liegt Ruttte nu voor de verandering eens niet, en gaan we minder aan energiekosten betalen (tot de verkiezingen achter de rug zijn natuurlijk), en is dit het eerste teken daarvan! Man, weer Euro 95 voor Hfl 1,75 per liter, wat zou dat mooi zijn... En dan heb ik het niet zozeer over de prijsstelling. Hmmm, Rutte... Ik blijf mijn Petroleum wel in Belgie halen, want die man vertrouwen is als het ware Russische roulette als nieuwe hobby.
De jerrycan waar ik uit tap, markeer ik hier met een simpel stukje grijze duct tape om het handvat. Naast de vulopening is er een mooi stukje vlak, en daarop plak ik ook nog een stukje duct tape en schrijf daarop met watervaste stift een P (voor petroleum) of een B (voor benzine), en tegelijk de maand van afvullen JJMM.
Zo kan je ook bij meerdere jerrycans direct zien wat er in zit en welke de oudste brandstof bevat en dus als eerste moet worden aangesproken. Let natuurlijk altijd op om geen benzine te vullen in iets waar petroleum hoort, en omgekeerd; duidelijk merken is belangrijk. Wie verwisseling helemaal wil uitsluiten, zou voor benzine bijvoorbeeld een groene en voor petroleum een oranje jerrycan kunnen gebruiken, of er zelf een andere kleur op kunnen spuiten.
Tip: plak het beste zo'd twee rijen van elk drie stroken duct tape op elkaar, onder de bodem van een jerrycan. Dat beschermt daar dan de lak tegen beschadiging, en helpt zo om uitwendige roest te voorkomen.
"Nu mijn vraag/opmerking> ik ga dr ff van uit dat het voor het langdurig goedhouden van petroleum belangrijk is dat de jerry tot aan de nok gevuld moet worden. Dit om te voorkomen dat er lucht bovenin zit.
Mogelijkerwijs kan er dan meer druk in de jerry komen."
Hmmm, nee, er moet juist een beetje lucht in de jerrycan aanwezig blijven!
Belangrijker is, dat de jerrycan gesloten blijft in opslag; en dat beetje lucht doet geen kwaad maar juist goed, vanuit veiligheidsoogpunt.
Zou je het werkelijk tot aan de rand toe vullen in de winter, zeg een paar millimeter onder de tuitrand, dan stroomt het over de rand zodra je de jerrycan opent in de zomer, door eigen uitzetting (iets groter volume).
Ik vul die jerrycans doorgaans tot ik de brandstof net in de tuit zie staan. Het niveau staat dan net even iets onder het platte vlak onder het handvat, maar gelijk daaraan is ook niet erg. Houdt het dus het beste een paar centimeters onder de top van de tuit, dan levert uitzetting geen kliederboel op bij het openen.
Er is op dat moment overigens nog meer lucht in de jerrycan aanwezig dan menigeen vermoedt, en dat is prima!
Zo'n jerrycan is namelijk ontworpen om niet volledig te worden gevuld. Je ziet dat het achterste deel omhoog loopt, en in dat deel boven het vloeistofniveau blijft lucht aanwezig (bij rechtopstaand vullen, zoals het hoort!). Dat is belangrijk want die lucht kan het uitzetten en krimpen van de brandstof compenseren, een beetje zoals in het expansievat van de CV, en voorkomt dat een jerrycan bij uitzetting van de vloeistof barst. Zou zo'n jerrycan echt volledig zijn gevuld, dan zou een uitzettende vloeistof ook een stalen vat nog zonder veel moeite uit elkaar drukken, zo groot zijn die krachten. Dat beetje lucht is de eerste veiligheid, dus vul een jerrycan nooit echt volledig (niet naar achteren hellend vullen, maar altijd rechtopstaand!!).
Nu is zo'n jerrycan ook nog eens extra slim ontworpen, want je ziet in de zijkanten een soort ster geperst. Die is er niet alleen in aangebracht om de wand stijver te maken, maar ook om (als een balg) naar buiten te kunnen uitwijken om eventuele extreme overdruk te kunnen opvangen.
Er zijn er immers altijd wel lieden die een jerrycan toch hellend vullen tot alle lucht is verdwenen
.
Ik vermoed dat dat de eersten ooit meerdere Wehrmacht-soldaten/Jerries op een rij zijn geweest, want niet alleen de jerrycan is een Germaanse vinding maar ook die ingeperste ster, en die is ook nog eens enkele keren aangepast geweest...
.
@petroman Misschien zijn wel het dezelfde Edelgermanen geweest, die later met liters wasbenzine op schoot op reis gingen zoals je schrijft? Haha, dat waren dan hele volle flessen zeker?
Darwin Award!