De spotprijs is de actuele koers (goud is in dollars) met een opslag percentage wat ieder bedrijf zelf bepaald op basis van hun kosten en winstmarges. Daarnaast is de koers constant in beweging dus ook op het moment dat jij koopt, betaalt en geleverd krijgt.
Het loont dus om wat te shoppen. Vergeet ook de levertijden niet en eventuele bezorgkosten. Zo heb ik een keer twee weken moeten wachten op een 500 grams goudbaar die ik misschien 200€ lager kocht bij een leverancier. Achteraf vond ik het wachten niet waard.
Omdat de goudprijs in dollars is kun je een hefboomwerking krijgen. Ik koop als de goudprijs laag is en de dollar gunstig staat.
Had je exact een jaar terug goud gekocht met dollars, dan had je nu ruim 14% rendement. Kocht je in euros (wat wij meestal doen), dan was je rendement slechts 10%.
Per saldo koop je goud voor langere periode en met geld wat je nooit op korte termijn nodig hebt. Je koopt en wacht gewoon op gunstig moment om weer te verkopen, dan wel bij te kopen als je voor rendement gaat.