• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

groot inslaan van voedingswaren.

Mijn vrouw weckt veel groenten(gewoon in potjes met deksel niet die dure weck potten) vooral tomaten die zijn duur in de winter bij de Lidl kosten tomaten 3 weken geleden bijna niks,ook droogt ze pepers ed eerst alles eruit halen aan een draad en laten drogen in de zon.

Ik wil hier niet iemand z'n topic vervuilen, maar kwam dit tegen, wel interessant!

Er is nog een verschil, nl de enzymen die maken dat voedsel 'slecht' wordt, zijn ook deze die zorgen dat het in ons lichaam snel en goed verteert... Het zijn deze welke door het koken (samen met nog zinvolle bacteriën) worden dood gemaakt.
Dus voedsel uit en potje is minder 'levend' dan voedsel dat vers is als het over groenten gaat.

Ik denk dat ik dan toch maar zo'n machine ga kopen:

Dried-Fruits-And-Vegetables-Dehydrated-Food-font-b-Meat-b-font-font-b-Machine-b-font.jpg

Ik denk dat ik dan toch maar zo'n machine ga kopen:

Dried-Fruits-And-Vegetables-Dehydrated-Food-font-b-Meat-b-font-font-b-Machine-b-font.jpg

Ik probeer het al een half uur te negeren omdat ik niet wil overkomen als een mierenneukende miep (terwijl ik ook wel weet dat iedereen al lang weet dat ik dat natuurlijk wel ben MAAR DAAR GAAT HET NU EVEN NIET OVER) maar serieus, ik vraag me oprecht af waarom ze kiwi met schil en aardbeien met kroon in die droger gedaan hebben??

Om het on topic te houden: een droger staat ook al een tijd op mijn wishlist. Maar er staan voorlopig nog best veel dingen met hogere prioriteit op :)

Ik probeer het al een half uur te negeren omdat ik niet wil overkomen als een mierenneukende miep (terwijl ik ook wel weet dat iedereen al lang weet dat ik dat natuurlijk wel ben MAAR DAAR GAAT HET NU EVEN NIET OVER) maar serieus, ik vraag me oprecht af waarom ze kiwi met schil en aardbeien met kroon in die droger gedaan hebben??

Om het on topic te houden: een droger staat ook al een tijd op mijn wishlist. Maar er staan voorlopig nog best veel dingen met hogere prioriteit op :)

Hhahah! Het komt van zo'n chinese website, degene die de foto 'creëerde' wist waarschijnlijk niet dat gedroogde kiwi inclusief schil niet te vreten valt :p

Aardbeienkroontjes kun je gewoon eten. Met gedroogde kiwischil heb je gelijk flosdraad op voorraad. :) (maar dat heb ik nog niet getest)

het zout is idd het enigste probleem. daarom ook groot voorstander van wecken

Ook bij het wecken wordt vaak gewerkt met suiker, zuur of zout als extra conserveringsmiddel in de recepten. Zonder dat krijg je zogenaamde half-conserven, die beduidend minder lang houdbaar zijn, helemaal als ze niet onder de juiste omstandigheden bewaard worden. Je kunt dubbel pasteuriseren (wecken), na 24 uur dus nogmaals wecken, maar hierdoor gaan veel voedingsstoffen en vitamines verloren. In de industrie worden bv. doperwten gepasteuriseerd op 120 graden en vlees op 135 graden. Dat is voor de particulier niet echt haalbaar. Dat is ook de reden dat de diepvries populair is geworden, groenten uit weckpotten zijn slapper en zouter.

@Ray pasteuriseren is toch onder de 100 graden? En doen ze toch alleen met melk?

Wellicht is pasteuriseren niet de beste term en zou ik steriliseren moeten gebruiken, maar het pasteurisatie procedé is niet afhankelijk van een temperatuur onder de 100 graden. Bij UHT pasteurisatie wordt bv melk verhit tot 138 graden gedurende 2 seconden. De term pasteuriseren wordt gebruikt voor wecken in een oud boekje wat ik graag raadpleeg voor het inmaken van voedsel: Alles over Inmaken van Eike Linnich

Waar komt jouw informatie vandaan @druif ?

Uit de Wikipedia
Voor het beter bewaren van melk ondergaat de rauwe melk in de zuivelfabriek een aantal bewerkingen. Om melk langer houdbaar te maken moeten de meeste bacteriën worden gedood. Gekookte melk heeft echter een sterk veranderde smaak. De kunst is nu een compromis te vinden tussen houdbaarheid en smaak.

Wij halen vaak bij de boer hier verse melk,koken die even dan kan je het goed drinken na een paar uur,mijn vrouw maakt er zelfs yoghurt van.

oud boek over kaas maken. ik maak kaas, yoghurt, roomkaas, kwark en heel af en toe boter. Ik ben niet zo gek op karnemelk helaas als je boter maakt van volle melk hou je heel veel karnemelk over. kaasje mijn kaasje heet het boek volgens mij. goed bezig Adri

oud boek over kaas maken. ik maak kaas, yoghurt, roomkaas, kwark en heel af en toe boter. Ik ben niet zo gek op karnemelk helaas als je boter maakt van volle melk hou je heel veel karnemelk over. kaasje mijn kaasje heet het boek volgens mij. goed bezig Adri

Met karnemelk kun je wel heel lekker romig karnemelkbrood bakken. ;) https://www.bakkenzoalsoma.nl/2016/02/karnemelk-brood.html/
Trouwens geen idee of dit recept overeen komt met hetgeen mijn moeder vroeger bakte, maar dat kan ik helaas niet meer navragen.

He ray karnemelk brood is erg lekker maar dan kun je nog wel een paar maken als je gewoon volle melk gebruikt met 4,6 % vet kun je verwachten van een ronde 6 liter melk aan zuren en de volgende dag karnen dat je met goed geluk 276 gram boter hebt en een ruime 5 liter karnemelk. Het best is dan ook melk afromen en dan de afgeroomde melk kaas van maken maar dat vind ik erg lang duren voor je genoeg hebt om een ronde boter te maken. Je kunt overigens ook van karnemelk karnemelk kaas maken. Nooit geprobeerd misschien heeft iemand anders daar ideeën over. Soda brood wordt het ook wel genoemd voor mensen die recepten zoeken. bedankt ray

• Leuk
Waarderingen: Ray
Het inslaan van grote hoeveelheden voedsel, zal je niet helpen te overleven. Je zult uiteindelijk overlopen worden door roversbendes die hetzelfde willen als jij ; overleven !
De enigste mogelijkheid voor succes van je grote hoeveelheid voedsel is om dit, samen je familie, in een verborgen bunker onder te brengen.

Het inslaan van grote hoeveelheden voedsel, zal je niet helpen te overleven. Je zult uiteindelijk overlopen worden door roversbendes die hetzelfde willen als jij ; overleven !
De enigste mogelijkheid voor succes van je grote hoeveelheid voedsel is om dit, samen je familie, in een verborgen bunker onder te brengen.
Je bent in zo'n situatie in je bunker ook niet veilig. Als ze je bunker vinden dan kan men de luchtinlaten opzoeken en dichtstoppen. Misschien dat er alternatieven zijn, maar in feite is iedereen overal de lul. Verschilt per situatie hoeveel....

Stay gray, stay safe.

OT: Voedsel groot inslaan kan je zeker wel helpen. Probeer er voor te zorgen dat je woonlocatie dat niet uitstraalt.;)

Ook dit is in beide gevallen eindig, @Richi78 en @Changing the Mindset . Zelf de kennis/ervaring opdoen om groentes en vee te verbouwen/houden is de enige langdurige oplossing. Voorraden zijn eindig als er geen vooruitzicht is op herbevoorrading.

Een goede bunker heeft weinig tot geen last van het afsluiten van lucht inlaten. Er zijn er diverse en vaak kundig "onzichtbaar" gemaakt. @petroman kan hier waarschijnlijk wel meer info over geven?

Je bent in zo'n situatie in je bunker ook niet veilig. Als ze je bunker vinden dan kan men de luchtinlaten opzoeken en dichtstoppen. Misschien dat er alternatieven zijn, maar in feite is iedereen overal de lul. Verschilt per situatie hoeveel....

Stay gray, stay safe.

OT: Voedsel groot inslaan kan je zeker wel helpen. Probeer er voor te zorgen dat je woonlocatie dat niet uitstraalt.;)

Terug
Bovenaan