• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Grote investering in regenwatersysteem voor huishoudens

phtvs

Sysop
Admin

Grote investering in regenwatersysteem voor huishoudens: wc-doorspoelen en kleding wassen gaat veranderen​

Het systeem van het vier jaar oude JustNimbus vangt regenwater op voor hergebruik. Niet alleen om de tuin te sproeien, maar ook om de wc-door te spoelen en zelfs om wasjes te draaien. Huishoudens gebruiken er tot 50% minder kraanwater door.
https://www.telegraaf.nl/financieel...doorspoelen-en-kleding-wassen-gaat-veranderen

Prachtig initiatief!

JustNimbus heeft een innovatieve nieuwe unit ontwikkeld speciaal voor het regenwatersysteem met de waterzak. Deze All-In-One unit is voorzien van alle componenten die een regenwatersysteem nodig heeft en is ook nog eens volledig geautomatiseerd.
Om het water uit de zak te pompen is de unit voorzien van een borstelloze, toerentalgeregelde membraanpomp die door de slimme software zijn toeren afstemt op de vraag. Hierdoor wordt een minimaal stroomverbruik gerealiseerd.
https://justnimbus.com/regenwatersysteem/

Niet dat je water moet verspillen. Maar of dit de aarde gaat redden??

Voordat de investering terugverdiend is zal je vele jaren verder zijn.
Misschien dat dit mogelijk is bij nieuwbouw. Bij bestaande woningen lijkt het me niet mogelijk.
Waar laat je overigens een opslag van 3 a 4 kuub??

I
Niet dat je water moet verspillen. Maar of dit de aarde gaat redden??
In Belgie is het verplicht bij nieuwbouw of verbouwingen zoiets te maken.

Of het de aarde gaat redden weet ik niet, maar drinkwater wordt steeds lastiger en duurder om schoon te maken, en om er dan de wc mee door te spoelen is ook zonde. Kostentechnisch komt het nog niet uit.

Die zakken zijn expres zakken omdat ze dan in een kruipkelder kunnen. Dus dat is dan een redelijk simpele goedkope manier voor veel opslag van water.

Laatst bewerkt:
Even op aansluiten voor meer opties. Bv in appartement of huis zonder zonder tuin. (ook bij bestaande bouw Pjotr Prep)

De Hydraloop is een inpandig zelfreinigend recyclingsysteem dat huishoudelijk water hergebruikt dat anders in het riool verdwijnt. Toiletten, wasmachine, tuin of zwembad krijgen dan hergebruikt water.
https://www.hydraloop.com/nl https://www.hydraloop.com/nl/h300

Wij hebben in geval men het gaat verplichten de ruimte om de zolder boven de oude koegang te gebruiken om een of enkele ibc containers te plaatsen voor regenwateropvang. waar we dan de wc weer mee kunnen spoelen. Ik heb graag het water boven de plek waar ik het nodig heb, zonder een pomp nodig te hebben, die het weer niet doet als er geen prik meer uit het stopcontact komt.

Tsja daar komt petroman weer om de hoek: wat nu als men eerst eens alle nieuwbouw woningen verplicht voorzien van een grijs water systeem?
En als daar dan de kinderziektes uit zijn en het werkt allemaal top : dan pas gaan kijken naar de burger in zijn oude bijna afbetaalde hoekwoning.
Want even zwartgallig doen: toen er hier een nieuwbouwwijk kwam waren de groene ideeën niet te tellen. Je mag raden hoeveel daar uiteindelijk van toegepast zijn.

Waar laat je overigens een opslag van 3 a 4 kuub??
...Voordat de investering terugverdiend is zal je vele jaren verder zijn.

In een waterzak in de kruipruimte. Best slim eigenlijk want dat is een loze ruimte waar je verder ook niets mee kunt. Pomp op je zonnepanelen en voor de zonloze uren een accu. Het is inderdaad een flinke investering, maar ik verwacht dat de prijzen nog wel flink kunnen zakken als er meer concurrenten op hetzelfde idee komen.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar het zelfreinigende filter wat ze ontwikkeld hebben. Wij vangen regenwater op, maar daar zit toch altijd wel wat rommel in en ook moeten we het water ook rondpompen (klein 12v pompje op zonnestroom) omdat het anders snel gaat stinken. Ik ben benieuwd hoe ze dat probleem oplossen zonder toevoegingen aan het water.

En als de gemeente nu eens investeert in de opvang van dat water. En dit via een leiding aanbiedt, net als drinkwater. Niet iedereen heeft een kruipruimte.

Dan nog een leidingsysteem voor grijs water

Laatst bewerkt:
En als de gemeente nu eens investeert in de opvang van dat water. En dit via een leiding aanbiedt, net als drinkwater. Niet iedereen heeft een kruipruimte.

Dan nog een leidingsysteem voor grijs water

Zoiets is jaren geleden al eens geprobeerd in een nieuwbouwwijk. Daar werd een hele wijk gebouwd met een regen en drinkwater systeem. Alleen werden er fouten gemaakt bij het aanleggen van de leidingen waardoor er regenwater in het drinkwater terechtkwam. Ze kwamen daar achter toen mensen ziek werden. Eerst werd er hardnekkig ontkent dat er fouten gemaakt waren en werden verhalen over mensen die ziek werden afgedaan als onzin. Tot bewoners watermonsters lieten testen en de aap uit de mouw kwam. Sindsdien werd het verboden om zulke systemen aan te leggen. Ik weet niet of dat inmiddels weer veranderd is.

Een tweede systeem naast het huidige drinkwatersysteem gaat mensenlevens kosten. Je kunt er op wachten tot het een keer verkeerd gaat.
Goed bedoeld maar volledig sub-optimaal.

Dagelijks komt er 10 tot 100 keer meer water via de rivieren ons land binnen dan we aan drinkwater nodig hebben. Je kunt je veel beter richten op het zuiveren hiervan zodat het drinkbaar wordt.

Boeiend artikel.
Maar ondanks het enthousiasme en de goede bedoelingen van deze voorlopers is het goed dat ze tegen de hindernissen m.b.t. het leveren van drinkwater aanlopen. Decentrale en kleinschalige produktie van drinkwater levert risico's voor de volksgezondheid op.

Ik zie meer in grootschalige industriele produktie van drinkwater met ultrafiltratie en reverse osmose. Je kunt met zo'n installatie van slootwater, rivierwater of zelfs rioolwater puur en helder water maken waar helemaal niks meer in zit. En dat voor een kostprijs van een paar euro per m3.

Dit verhaal doet me denken aan dit artikel:

https://www.installatie.nl/artikelen/vrieszak-in-kruipruimte-als-warmtebron/
In theorie prima, in de praktijk zie ik er niet veel van terug.

M.b.t. het onderwerp drinkwater versus een grijswater-systeem is het "probleem" dat in Nederland het drinkwater extreem goedkoop is. Als je het vergelijkt met andere landen (België bijvoorbeeld) dan zie je dat het in Nederland stukken goedkoper is.
Ik dacht even snel een tabel met prijzen neer te zetten, maar ik ga er mijn vingers maar niet aan branden want ik zie teveel tegenstrijdige tarieven. (maar in verhouding blijft het water in Nederland spot goedkoop)

Het is vooral een psychologisch effect wat kortsluiting geeft. Want hoe is het mogelijk dat je prima drinkwater zou gebruiken om letterlijk de WC door te spoelen? Dan moet je toch compleet gek zijn, is de eerste gedachte.

Stel dat drinkwater i.p.v. (ik noem maar iets) 2 euro de m3 zou oplopen tot 10 euro m3 dan hadden we binnen 2 maanden alle woningen voorzien van een grijswater- systeem.

Het is eigenlijk best wel grappig. Juist doordat we in Nederland het geluk hebben dat we zeer goedkoop water kunnen "delven" vanuit duinen en rivieren en we relatief eenvoudig het water kunnen zuiveren door een natuurlijk zandfilter, is het "verspillen" van drinkwater goedkoper dan het uitwerken van een 2e systeem. De voorspelling is dat dit over 10 jaar wel eens anders zou kunnen gaan lopen. Maar de voorspelling was ook dat we dit jaar met een flinke droogte zouden zitten (grondwaterstand) maar dat blijkt toch anders te verlopen in dit jaar.

Ik heb in ieder geval de bronpomp keurig op 15 meter diepte actief en gebruik het nu puur "voor de grap" en om soms de tuin te besproeien. Als er geen water meer uit de kraan zou komen heb ik een plan b.

Maar het blijft een bizar idee dat je met drinkwater je wc aan het doorspoelen bent.

Zonder belasting en BTW kost een kubieke meter drinkwater ongeveer 1,50 euro. (met belasting en BTW is dat inderdaad ca. 2 euro)
Dit lage bedrag is mogelijk omdat het winnen bijna gratis is. Op de meeste plaatsen in Nederland wordt een prima kwaliteit water opgepompt die weing "nawerk" behoeft.

In het ergste geval moeten we volledig omschakelen op rivierwater dat een filterbehandeling moet ondergaan. Dan komt er nog eens 1,50 - 2,50 euro per m3 bij.
Nou en? Dan is het nog steeds spotgoedkoop..
Een dubbel uitgevoerd systeem kost waarschijnlijk (veel) meer en levert ons jaarlijks veel ziekteverzuim en een aantal doden op.

Ik ben inmiddels helemaal allergisch voor al die onzinnige bangmakerij over tekort aan water. De oplossing ligt voor het grijpen, wij zullen in dit land never nooit een tekort aan betaalbaar drinkwater hebben.
Maar dat wil niemand horen, doemverhalen en noodzakelijke transities doen het veel beter.

Laatst bewerkt:
Boeiend artikel.
Maar ondanks het enthousiasme en de goede bedoelingen van deze voorlopers is het goed dat ze tegen de hindernissen m.b.t. het leveren van drinkwater aanlopen. Decentrale en kleinschalige produktie van drinkwater levert risico's voor de volksgezondheid op.

Ik zie meer in grootschalige industriele produktie van drinkwater met ultrafiltratie en reverse osmose. Je kunt met zo'n installatie van slootwater, rivierwater of zelfs rioolwater puur en helder water maken waar helemaal niks meer in zit. En dat voor een kostprijs van een paar euro per m3.

Ik ben blij dat in de Filipijnen en Duitsland mij niets gelegen heb laten liggen aan al of niet bestaande regels over het opvangen van regenwater.
Via een goede kwaliteit keramisch filter win ik daar drinkwater uit.
Tot op heden geen nare gevolgen.

Toen ik het systeem pas geïnstalleerd had, bleek het opgevangen regenwater zuiverder dan wat ik in Nederland uit de kraan kreeg. Niettemin voor drinkwatergebruik toch gefilterd.

Al die regelgeving voor drinkwater uit regenwater winnen, houdt het monopolie voor drinkwaterbedrijven in stand en daarmee ook een bron van belastingheffing op een grondstof waar je niet buiten kan.
Regen is gratis.

Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik in Duitsland per jaar maar ongeveer 1 kuub water verbruik (vakantiewoning).
Toen het huis nog op het waterleidingnet aangesloten was, kostte die ene kuub hoofdzakelijk aan vastrecht ruim 200 euro. Dat had ik met mijn regenwater opvang in 1 jaar terugverdiend.

Bovendien kon ik daardoor ook van het elektriciteisnet af, dat ca. 150 euro per jaar aan vaste lasten kostte, want de watermeter kon niet afgetapt worden en moest tijdens de winter elektrisch verwarmd worden.
Dat vergde een investering van 1000 euro voor een zonnestroom installatie om off-grid te raken. Inmiddels ook al terugverdiend.

Al die regelgeving voor drinkwater uit regenwater winnen, houdt het monopolie voor drinkwaterbedrijven in stand

Ik denk dat dit is vanwege de veiligheid. Als je anderen toegang gaat geven tot de drinkwatervoorziening, dan is de kans dat er ergens, al dan niet opzettelijk iets fout gaat, vrij groot.

Eigenlijk te gek voor woorden dat de installatiebedrijven “ de professionals” geen grijs water installaties mogen maken in nieuwbouw omdat er fouten gemaakt zijn in het begin. De fouten zijn niet goed te praten maar wel te verwachten bij iets nieuws.
Blijkt zeker dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is dan?

Dat wij hier de wc doorspoelen met schoon drinkwater is door de ogen van iemand die afhankelijk is vanflessen water en ongefilterd water absurd. Daar staat misschien weer tegenover dat hij overal een huisje kan bouwen en niet aan een bouwbesluit hoeft te voldoen, om maar een voorbeeld te geven.

De “Arabieren” betalen ook weer vrijwel niets voor hun brandstof, vinden wij weer absurd. (Ikzelf ben daar bijzonder jaloers op.)

Zo zijn er altijd regionale verschillen, waarom willen w altijd het beste jongetje (meisje) van de klas zijn op ieder gebied?
We doen het in NL echt wel goed maar zijn inmiddels wel overgereguleerd.
Heel de bouw ligt vrijwel stil, boeren weten het niet meer, bedrijven kunnen niet uitbreiden, de burger is het zat want die weet ook niet of hij nu wel of niet moet investeren in zonnepanelen of een elektrische auto.

Het lijkt wel alsof men weer terug in de tijd wil... tenminste voor de gemiddelde burger, de hoge piefjes weten van gekkigheid niet wat te doen met het geld dus maakt het ze niet uit als die verhogingen.
Vroegah scheurde je bijvoorbeeld het melkpak open, later kwam er een plastic dop op, want handig en weer beter afsluitbaar... maar nu weer helemaal hip om het er af te laten want milieutechnisch... tja.
Dan gaan we nu weer terug in de tijd om je drol niet meer weg te spoelen maar te begraven... tenminste de gemiddelde burger want de hoge pief die spoelt nog eens een keer extra door.

Terug
Bovenaan