Nomad
Diehard Prepper
Ik woon aan de rand van een dorpskern. En ik heb ooit een bij de gemeente een aanvraag gedaan om bijen te houden maar dat werd afgekeurd...
...Als ik een bijen volk op de kop kan tikken hou ik die zonder aan vragen...
bij ons staan achter een muur naast de basisschool 20 kasten. en op het schoolplein is geen bij te zien. onwetendheid en vooroordelen regeren over normaal verstand
Ik heb geen verstand van bijen. Maar als er iemand kennelijk bijen houdt en niet weet wat hij daarmee doet dan is het niet oké om dat in een woonwijk te doen...
...Maar goed, ik zou er niet van gediend zijn als mijn onderburen een bijen kast hadden staan. Met dien verstande dat het voor mijn zoon gevaarlijk kan zijn, dan wil je dat allemaal zo min mogelijk in de buurt...
...Bijen steken niet zomaar...
...Als je zoon niet allergisch is, is een prik van een bij vervelend. Maar meer ook niet. Soms is het goed dat kinderen ervaren dat iets pijn kan doen. Dan doen ze het niet nog een keer...
Inmiddels heb ik meerdere bijenstallen bezocht en direct rond de kasten vind je inderdaad weinig bijen.
Ze vliegen immers uit. Bij mijn weten vliegen ze uit in een gebied met een radius van maximaal 5km.
Het is bijzonder vervelend als iemand allergisch is voor bijen. Helaas is het ondoenlijk om iemand inde buurt te vragen om geen bijen te houden, of uit de buurt van een bijenstal te gaan wonen. Bijen vliegen tot 5km uit. Om geheel buiten imker-bereik te zijn moet je dus alle imkers binnen een straal van 10 kilometer vermijden. Dat is een oppervlakte van ruim 78km2. Daarnaast heb je nog te maken met natuurlijk voorkomende bijen.
Dat is ondoenlijk.
Voorlichting en educatie is in dit geval het belangrijkst. Weet wat je moet doen als je gestoken wordt en wat de gevaren er van zijn (epi-pen).
Zoals eerder aangehaald werd weten veel mensen het verschil niet tussen een bij en een wesp. Soms weten ze niet eens een hommel te herkennen.
Wil je echt geen bijen in de tuin, maak deze dan bij-onvriendelijk. Geen bloemetjes in de tuin en geen zoetigheid eten in de tuin.
Klinkt misschien vergezocht, maar van mensen die geen katten in de tuin willen wordt hetzelfde verlangd.
Ik heb nergens gevonden dat het verplicht is om een korf aan te geven of aan te vragen bij de gemeente. Dus als je er verstand van hebt, lekker neerzetten die kast.
Het is zo jammer dat bijen zo'n slechte naam hebben. Ze zijn zo belangrijk voor ons. Zonder bijen moeten we onze gewassen met de hand bestuiven, dat kunnen we zelf nog niet half zo goed.
Er is een initiatief dat de kwaliteit van de bij wil metend door deelnemers aardbeien plantjes te laten poten. Aan de vorm en het gewicht van de aardbei kan je zien hoe de bijen populatie in staat is om te bestuiven. Goed bestoven vruchten zijn gelijkmatiger van vorm en zwaarder. Helaas kan ik dit initiatief niet terug vinden.