• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hele granen?

Mayo

Last (wo)man standing
Ik zat zo even door de website van Conserva.be te bladeren en zag dat ze ook emmers hele granen hebben: tarwe, rogge, spelt, haver en mais.
Om dat te gebruiken moet je het zelf malen (waar ze ook een handmolen voor verkopen ;) )

Ik vroeg me af: is er iemand op het forum die van plan is / al zelf het graag maalt voor meel en bloem?
Het is wel 'back to basics', maar in de Amerikaanse homestead/prepper-wereld heel normaal.

graanmolen.jpg

Back to the basics? En dan plaats je een molen die 500 euro kost? ;)

Ik zou dat alleen doen als ik een stuk goedkoper aan hele granen zou kunnen komen dan aan meel. Ik kan nu ook makkelijk aan gemalen bloem en meel komen en dat is ruim een jaar houdbaar bij kamertemperatuur. Mits droog bewaard.

Inderdaad: meel en bloem zijn (zeer) beperkt houdbaar, maar hele granen (in een dichte emmer of ton met een zuurstof-vreter) zijn minstens 10 jaar houdbaar.

De getoonde molen is een voorbeeld en goed als je grote hoeveelheden wilt malen.
Bv voor als je denkt dat de situatie écht lang gaat duren, je met een wat grotere groep bent, of als je je diensten als 'molenaar' en wellicht bakker wilt aanbieden aan anderen en dat wilt gebruiken als ruilmiddel 😊

Vandaar misschien ook dat ze pallets met 70 x 7,5kg emmers granen aanbieden, vacuum getrokken en al 😎

Maal je alleen voor jezelf dan kun je ook een koffiemolen gebruiken of een vijzel.
Bovendien zijn er andere en ook kleinere molens te koop.

pallet graan.jpg

Vers gemalen meel is trouwens vele malen beter (sorry weer, @RockyFlats ! 😂 ) dan wat je in de supermarkt koopt.
Het is hetzelfde verschil in kwaliteit als theezakjes van de Lidl en first flush losse thee 😉

Totaal nieuw voor mij zo'n ding. Voor wie dat ook geldt; even zoeken op youtube naar "grainmaker" en er gaat een wereld voor je open.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Vers gemalen meel is trouwens vele malen beter (sorry weer, @RockyFlats ! 😂 ) dan wat je in de supermarkt koopt.
Het is hetzelfde verschil in kwaliteit als theezakjes van de Lidl en first flush losse thee 😉
@Mayo , haha, waarom moet je mij nu weer hebben?😉

Ik kan het ook niet helpen dat ik (meestal😁) nogal nuchter ben en relativeer, en nu dan ook maar weer.
Het grootste verschil in "beter" is dan vast het draaien aan de slinger, als workout, want de prijs is het zeker niet?😁

Ik zie dat dat geweldige conserva.be wel €4,37 rekent voor 1 simpele kilo graan.😂

Vergeleken met €1 voor een kilo meel zonder workout, uit de supermarkt, vind ik zo'n prijs wel tamelijk extreem.
Screenshot_20250105-231211.png
Zou je het bedrag besteden aan rijst van €1,10 per kilogram, en dat samen met een zuurstofvreter in een tonnetje stoppen, dan kan je ook lekker zwengelen en er brood van bakken, maar dan kom je wel met maar 1/4 van het geld uit voor hetzelfde uithoudingsvermogen!👍

Niet iedereen heeft "liggende gelden"...
Bij dergelijke prijzen denk ik dat velen dan geen redelijke voorraad kunnen opbouwen, of het ten koste moeten laten gaan van andere zaken.

Het is dan maar zeer de vraag of het inzetten op "bio" en duur spul, uiteindelijk niet ongezonder uitpakt, vooral zodra een crisis net even iets langer duurt...

Screenshot_20250105-233631.png

Back to the basics? En dan plaats je een molen die 500 euro kost? ;)

Ik zou dat alleen doen als ik een stuk goedkoper aan hele granen zou kunnen komen dan aan meel. Ik kan nu ook makkelijk aan gemalen bloem en meel komen en dat is ruim een jaar houdbaar bij kamertemperatuur. Mits droog bewaard.
@Hooiwagen , die gedachte kwam ook bij mij op. Nu kan het zo te zien wel veel goedkoper, met waarschijnlijk het voordeel dat de goede arm op die van een body builder gaat lijken!😂

Voor grotere hoeveelheden zal dat wel een crime zijn, tenzij de gehele familie op die dingetjes gaat zwengelen en de buren een genetische afwijking vermoeden ... al die rode gezichten en dikke armen!😉
Screenshot_20250106-101027.png
Wat dat meel betreft, vraag ik mij af of het bij een zuurstofvrije opslag niet ook lang houdbaar wordt?
Meelmotten en meelmijten zullen zonder zuurstof het loodje leggen lijkt mij, en het ranzig worden van aanwezige vetten is ook al iets dat onder invloed van zuurstof plaatsvindt.
Stop je wat baaltjes meel in een kunststof tonnetje met een flinke zuurstofabsorber, zou het dan niet ook 10 jaren of langer goed blijven?

De molen uit mijn eerste post was maar een voorbeeld, net als de emmers met graan die aangeboden worden door Conserva.
Je kunt beiden inderdaad goedkoper kopen als je even zoekt.

Ik was allleen benieuwd of er iemand op dit forum is die zelf graan maalt, aangezien ik van een aantal vermoed dat ze echt met alles 'off-grid' willen zijn ;)

Het voordeel van graan tov rijst is, is dat je graan nog zelf kunt verbouwen als het einde van je voorraad in zicht komt.
Met rijst is dat in Nederland toch lastiger (al heb ik ergens gelezen dat er proeven gedaan worden?)

Langer opslaan van meel heb ik geprobeerd: eerst 24 in de vriezer om eventuele beestjes te doden en dan zuurstofvrij opslaan.
Na 2 jaar was het ondanks dat toch echt niet lekker (😁) meer en heb ik het weggegooid.

Kijk, als je prept omdat je er rekening mee houdt dat de hele maatschappij wel eens zou kunnen instorten door bv een EMP en we jaren op onszelf zouden zijn aangewezen, dan is het zelf zaaien en oogsten van granen een mooie aanvulling.
Met die graankorrels zal je dan toch iets moeten doen voordat je het kan eten of er brood van kunt bakken en dan is een handmolen een uitkomst.
Daarnaast zou het een topper zijn op ruilhandel-gebied: als jij de enige bent die meel kan maken dan zit je goed 😉

Er is een reden dat voor de industrialisatie brood en gebak een zondagskost was en men vooral geweekte granen (pap) at. Het is gewoon heel veel werk om eerst meel te maken en daarna brood te bakken. Nog afgezien dat granen relatief weinig opbrengt geven per m2 landbouwgrond in vergelijk met andere alternatieven.

Dat gezegd hebbende. Ik heb hele granen (in 25 kilo zakken gekocht) op voorraad en een goedkope handmolen. Het maalt niet zo fijn als dat je het in de winkel kunt kopen, maar daarvoor zal het ook vooral als pap ed worden gebruikt, want ook in SHTF zal tijd goed gebruikt moeten worden.

Voor dagelijks gebruik heb ik gewoon meel (gevroren en geseald) koel en droog liggen. Houdt tot nu toe ook prima een paar jaar.

• Geweldig
De molen uit mijn eerste post was maar een voorbeeld, net als de emmers met graan die aangeboden worden door Conserva.

Ik was allleen benieuwd of er iemand op dit forum is die zelf graan maalt, aangezien ik van een aantal vermoed dat ze echt met alles 'off-grid' willen zijn ;)

Het voordeel van graan tov rijst is, is dat je graan nog zelf kunt verbouwen als het einde van je voorraad in zicht komt.
Met rijst is dat in Nederland toch lastiger (al heb ik ergens gelezen dat er proeven gedaan worden?)

Langer opslaan van meel heb ik geprobeerd: eerst 24 in de vriezer om eventuele beestjes te doden en dan zuurstofvrij opslaan.
Na 2 jaar was het ondanks dat toch echt niet lekker (😁) meer en heb ik het weggegooid.

Kijk, als je prept omdat je er rekening mee houdt dat de hele maatschappij wel eens zou kunnen instorten door bv een EMP en we jaren op onszelf zouden zijn aangewezen, dan is het zelf zaaien en oogsten van granen een mooie aanvulling.
Met die graankorrels zal je dan toch iets moeten doen voordat je het kan eten of er brood van kunt bakken en dan is een handmolen een uitkomst.
Daarnaast zou het een topper zijn op ruilhandel-gebied: als jij de enige bent die meel kan maken dan zit je goed 😉

Ik heb een paar jaar geleden uit China 2 handgezwengelde graanmolentjes gekocht en daarmee volkorenmeel gemalen en brood gebakken.
Hoewel de molentjes wellicht geschikter waren voor een wat grovere maling b.v. voor de bierbereiding, lukte het toch om een voldoende fijne bloem te malen, door het maalsel enkele malen opnieuw te malen. Het leverde uiteindelijk prima brood op.

Ik had volkoren graan bij een molenaar gekocht. De molen kan ook voor andere produkten ingezet worden. Zoals b.v. mout, koffie of pinda's/pindakaas. Daar heb ik echter geen ervaring mee.
Als het voor eigen gebruik is, denk ik niet dat het nodig is om een molen van 500 euro aan te schaffen, maar het afgebeelde type zou gemakkelijker mechanisch aangedreven kunnen worden, lijkt mij.

• Geweldig
Ik heb een paar jaar geleden uit China 2 handgezwengelde graanmolentjes gekocht en daarmee volkorenmeel gemalen en brood gebakken.
Hoewel de molentjes wellicht geschikter waren voor een wat grovere maling b.v. voor de bierbereiding, lukte het toch om een voldoende fijne bloem te malen, door het maalsel enkele malen opnieuw te malen. Het leverde uiteindelijk prima brood op.

Ik had volkoren graan bij een molenaar gekocht. De molen kan ook voor andere produkten ingezet worden. Zoals b.v. mout, koffie of pinda's/pindakaas. Daar heb ik echter geen ervaring mee.
Als het voor eigen gebruik is, denk ik niet dat het nodig is om een molen van 500 euro aan te schaffen, maar het afgebeelde type zou gemakkelijker mechanisch aangedreven kunnen worden, lijkt mij.

klopt, zie foto.
Deze molen zal vooral geschikt zijn is als je het bv met meerdere gezinnen of voor een grotere groep wilt gebruiken.

molen.jpg

Gelukkig, ik ben dus niet helemáál gek dat ik verwachtte dat er wel 'thuis-molenaars' onder ons zouden zijn! 😍

Ik moet toegeven dat ik er ook aan heb zitten denken, maar dan voor in Frankrijk: daar zitten we op het platteland midden tussen de schapen, de zonnebloemen én de granen 🙂

Zelf meel malen voor brood kan (hier nu even niet ivm schouderprobleem), maar tenzij je dagelijks een beetje doet en geen brood per dag wegvreet is het een fysiek pittige klus, want je bent wel even bezig.
Reden is grotendeels dat graan gewoon langer goed blijft dan meel.
Mocht ik ruimte hebben om zelf graan te verbouwen zou dat trouwens mais zijn (makkelijkste) en dan meer voor lekkers als maismeel/maizena (binder voor toetjes en koekjesmeel) en handje groffer spul door stoofschotels of met restje wei/melk naar de kippen. Ga je mais gebruiken als serieuze voedsel bron moet je het nixtamaliseren om de voedingsstoffen beschikbaar te maken, anders gaat het zo zonder nut richting uitgang (of ondervoeding met een volle buik effect).

nixtamaliseren
dat moest ik ff opzoeken...

: "Nixtamalisatie is een proces voor de bereiding van maïs of ander graan, waarbij de maïs wordt geweekt en gekookt in een alkalische oplossing, meestal kalkwater, gewassen en vervolgens gepeld. Van traditionele maïsbereiding in Zuid-Amerika en Midden-Amerika is bekend dat hiermee tot 97-100% van de aflatoxines verwijderd kan worden uit met mycotoxine verontreinigde maïs"

Dat klinkt best nog ingewikkeld! 😳
Maar dat is niet nodig voor popcorn mais of voor maiskolven die je zó afknaagt ?
(die laatste heb ik zelf ook vaak genoeg gekweekt en gegeten: zó lekker met een beetje boter en wat zout! 🤗)

Of moet je gewoon voorkomen dat er mycotoxines in je mais komen?

Laatst bewerkt:

@Mayo , ik heb al eens een piepklein graanmolentje gekocht maar zelf malen is er nog niet van gekomen. Mijn gedachten gingen uit naar het malen van pasta en rijst, vanuit de broodbak-gedachte daarmee. Na jouw peptalk komt het er vast nog van👍
Ik vraag mij dan toch wel af waar zich in Den Haag de sawa's bevinden?😂
In een teiltje op het balkon of in een tuintje op een paar m2 tussen de stapel klein gezaagd meubilair en de scheermes-concertina valt er niet veel te verbouwen.😉
En gevliesde rijst dat zou kunnen ontkiemen is weer niet geschikt voor langdurige opslag.
Voor wie er een weiland achter het huis heeft, kan ik mij het verbouwen van graan wel voorstellen, maar wie heeft dat?
Als ik iets zuurstofvrij wil opslaan dan stop ik het in een dikwandig tonnetje en dring de lucht eruit door onderin langzaam koolzuurgas te laten stromen. Zodra ik de koolzuur duidelijk ruik, gaat er een buitenmodel jampot in met een flinke dot staalwol (kort gedrenkt in een calciumchloride oplossing) en dan schroef ik het dicht.
Misschien had je te weinig zuurstofabsorber in de verpakking? Een verpakking moet absoluut luchtdicht zijn want de wisselende luchtdruk zorgt anders voor een voortdurend "ademen". Ook diffundeert zuurstof vrolijk door zo'n beetje alles heen behalve door glas en metaal. Is een zuurstofvreter groot genoeg dan vangt het die zuurstof wel af.
Zou de samenleving ooit zover instorten dat we jaren zelfvoorzienend moeten zijn, zoals bijvoorbeeld in het boek "one second after", dan worden andere zaken nog belangrijker.
Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat we zelfvoorzienend kunnen zijn in dit land, in zo'n (EMP) situatie. Te veel mensen in stedelijke conglomeraties, en te weinig tijd om die verzorging op poten te zetten. We zijn dan in no-time "miljoenen mensen lichter", en de kunst is dan om daar niet bij te zitten.

Veel mensen en te weinig voeding... Ik weet nog zo net niet of men het hebben van een graanmolen wel aan de grote klok moet hangen... Want waar een graanmolen is...😵‍💫

Een beetje geluk moet een mens wel hebben, en er is gelukkig een goede kans dat we zoiets extreems niet hoeven mee te maken, en dat het bij een rampje blijft😉

Laatst bewerkt:
k vraag mij dan toch wel af waar zich in Den Haag de sawa's bevinden?😂
Nee, niet in mijn achtertuintje hoor! Al zouden de padjes, kikkertjes en watersalamanders het misscien wel een goed idee vinden ;)

Nee, het wordt gewoon 'officieel' door Wateringen gedaan:

Polderrijst in Nederland: gaat het dit jaar wel lukken?​

https://www.wur.nl/nl/nieuws/polderrijst-in-nederland-gaat-het-dit-jaar-wel-lukken.htm

"Afgelopen jaar begonnen we te testen met rijst. Je moet het meer zien als een hobbyproject met één soort rijst afkomstig uit Noord-Italië. De plant groeide wel, maar de oogst was minimaal. Dit jaar gaan we aan de slag met 32 verschillende soorten rijst. Deze soorten zijn geselecteerd uit 19000 rijstsoort door GRIN-Global Plant Germplasm uit de VS. We kozen deze rijst omdat deze naar alle waarschijnlijkheid het meest geschikt is voor het klimaat in Nederland. De soorten komen, van Japan tot Oezbekistan, tot China en dragen interessante namen als Tomohikari (‘shining together’, Japans) en Sputnik. Deze zomer gaan we dus kijken hoe ze het in Nederland doen.’"

EDIT: zoals @RockyFlats terecht aangeeft worden de proeven gedaan in Wageningen en niet Wateringen :lol::lol:

Zoals de meesten wel weten prep ik voor een grote groep. Met in mijn achterhoofd om een gemeenschap op te starten na de instorting van de mensheid. Een beetje ver gezocht ik weet het maar dat was een van de redenen waarvoor ik ging preppen.
Daarvoor heb je eigenlijk alles nodig wat je maar denken kan. Dus ik begon aan te schaffen of zelf te bouwen. Eigelijk alles wat je in een middeleeuws dorp nodig hebt.
En nu komt het. Ergens tussen al mijn spullen staat een graanmolen.
Het is er een van het type hamer molen. Jullie zijn klever genoeg om dat op te zoeken hoe dit werkt dus niet met molen stenen.
Hij werkt nu op een zware elektrische moter maar het idee is om die om te bouwen op wind kracht of water kracht.
Ik maal op een min of 8 tot 50kg graan en dit kan in verschillende korrel grote.
Ik heb de molen gekocht op een faillissement voor een appel en een ei. ( of waren het 2 appels en een ei )

Laatst bewerkt:
Nee, het wordt gewoon 'officieel' door Wateringen gedaan:

Polderrijst in Nederland: gaat het dit jaar wel lukken?​

https://www.wur.nl/nl/nieuws/polderrijst-in-nederland-gaat-het-dit-jaar-wel-lukken.htm

"Afgelopen jaar begonnen we te testen met rijst. Je moet het meer zien als een hobbyproject met één soort rijst afkomstig uit Noord-Italië. De plant groeide wel, maar de oogst was minimaal.
Rijst uit Noord-Italië?! Men werkt er wel maar de belastinginkomsten zijn er ontoereikend. Rijst met zulke genen, tja...

Als Westlander vind ik jouw warme gevoelens voor Wateringen 😉wel geweldig, ook al heeft jouw stad daar laatst een groot deel van ingelijfd.
Moeten we ooit grootschaliger voedsel gaan produceren in een crisissituatie dan komt de redding uit de Westlandse kas denk ik, en niet uit de universiteit van Wageningen (WUR). Daar zie ik ze soms theoretisch luchtfietsen, maar het echte werk wordt o.a. hier gedaan.

Wat dat luchtfietsen betreft, en omdat het mij relevant lijkt in dit draadje, is het wel geinig om het WUR onderzoek te noemen naar de "voedselzekerheid" van Nederland.
"Wat bleek: Nederland kan zijn eigen bevolking gezonde voeding blijven bieden, maar moet zich dan wel aanpassen. Zowel in wat we eten, als in wat we produceren."
Hosanna! We zijn gered, of toch niet?!

In het onderzoek heeft men totaal niet gekeken naar verstoringen die zouden kunnen optreden, anders dan "dat de slagbomen aan de grens zouden kunnen dichtvallen" zo ongeveer.😇
En hoe waarschijnlijk is het "dat de wereld precies bij onze landsgrenzen van ons af breekt"?!😵‍💫

Bij het onderzoek is men er van uit gegaan dat binnenlands' de zaak zou kunnen blijven functioneren als vanouds, en daar zit hem natuurlijk de enorme sof. In ons land mag er dan echter helemaal niets mis gaan, zoals overstromingen, stroomonderbrekingen of EMP-ellende. Kortom: men heeft zich m.i. behoorlijk rijk gerekend, en eigenlijk weggekeken.

En of zo'n onderzoek ons burgers nu werkelijk verder helpt of dwars zit, nu de grootste risico's beschouwing worden gelaten...?
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-res...reld-voeden/hoe-voedselzeker-is-nederland.htm

dat moest ik ff opzoeken...

: "Nixtamalisatie is een proces voor de bereiding van maïs of ander graan, waarbij de maïs wordt geweekt en gekookt in een alkalische oplossing, meestal kalkwater, gewassen en vervolgens gepeld. Van traditionele maïsbereiding in Zuid-Amerika en Midden-Amerika is bekend dat hiermee tot 97-100% van de aflatoxines verwijderd kan worden uit met mycotoxine verontreinigde maïs"

Dat klinkt best nog ingewikkeld! 😳
Maar dat is niet nodig voor popcorn mais of voor maiskolven die je zó afknaagt ?
(die laatste heb ik zelf ook vaak genoeg gekweekt en gegeten: zó lekker met een beetje boter en wat zout! 🤗)

Of moet je gewoon voorkomen dat er mycotoxines in je mais komen?

Op zich is het niet zo heel erg spannend, je moet het in schoon (hardhout) as koken. Het gaat niet over het feit dat het anders niet kunt eten. Je kunt het prima gewoon koken en eten. Al is de meeste mais niet zo zoet als de mais die jij zo weg knabbelt. En ook niet lang alle mais is geschikt voor popcorn. Daarin zijn hele grote verschillen.

Maar... zonder de celwand kapot te maken krijg je niet alle voedingsstoffen die mais rijk is. Het vampirisme komt waarschijnlijk van een Europa wijdt vitamine te kort nadat Columbus het mais hierheen had versleept en iedereen het ging eten, zonder te weten hoe je het eigenlijk goed moet klaar maken. (we hadden geen hongersnood meer, maar een ander probleem)

Dat gezegd hebbende, ik heb tot nu toe geen hele grote succesverhalen bij mijn mais verbouwen, maar dat kan ook komen door de voedermais in de buurt (met andere zetmeelverhoudingen). Ik zal ook niet snel granen gaan verbouwen, en als, dan zal het eerder rogge of haver zijn.

Terug
Bovenaan