• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hele granen?

Laatst bewerkt:
En of zo'n onderzoek ons burgers nu werkelijk verder helpt of dwars zit, nu de grootste risico's beschouwing worden gelaten...?
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-res...reld-voeden/hoe-voedselzeker-is-nederland.htm

Het helpt vooral als je zelf blijft nadenken, het scenario is wellicht wat arbitrair, maar onderzoek afbakenen is altijd lastig. Door het lezen van dit onderzoek ben ik er achter gekomen dat ik voldoende bloem en meel op vooraad heb, maar dat mijn voorraad gist en olie daarmee niet in balans is. Gevolg heel droog en hard brood, of een ander recept nodig. Dat heeft er toe geleid dat ik nu voortaan ook een extra voorraad olie heb ingeslagen heb (ik reken daarbij de frituurolie ook mee, want daar kun je prima brood mee bakken). Verder heb ik vacuüm verpakte kleine pakjes droge gist erbij. En ook heb ik een aantal recepten opgezocht en geprobeerd zonder gist.
Langduriger granen opslaan en zelf malen is in mijn geval niet nuttig en teveel moeite.

Het helpt vooral als je zelf blijft nadenken, door het lezen van dit onderzoek ben ik er achter gekomen dat ik voldoende bloem en meel op vooraad heb, maar dat mijn voorraad gist en olie daarmee niet in balans is. Gevolg heel droog en hard brood, of een ander recept nodig. Dat heeft er toe geleid dat ik nu voortaan ook een extra voorraad olie heb ingeslagen heb (ik reken daarbij de frituurolie ook mee, want daar kun je prima brood mee bakken). Verder heb ik vacuüm verpakte kleine pakjes droge gist erbij. En ook heb ik een aantal recepten opgezocht en geprobeerd zonder gist.
Langduriger granen opslaan en zelf malen is in mijn geval niet nuttig en teveel moeite.

Ehh... olie met brood?

Ik ken het alleen met water. Tenzij je de olie bedoeld die je in de pan nodig hebt?

Je kun ook zuurdesem gebruiken als gist. Of een base materiaal (zoals schoon hardhoutas) en een zuur. Schijnbaar is dat ook een prima manier om brood te laten rijzen.

Overigens kun je platte broden maken zonder gist of andere rijzende materialen.

:fluit:

Het helpt vooral als je zelf blijft nadenken, het scenario is wellicht wat arbitrair, maar onderzoek afbakenen is altijd lastig. Door het lezen van dit onderzoek ben ik er achter gekomen dat ik voldoende bloem en meel op vooraad heb, maar dat mijn voorraad gist en olie daarmee niet in balans is. Gevolg heel droog en hard brood, of een ander recept nodig. Dat heeft er toe geleid dat ik nu voortaan ook een extra voorraad olie heb ingeslagen heb (ik reken daarbij de frituurolie ook mee, want daar kun je prima brood mee bakken). Verder heb ik vacuüm verpakte kleine pakjes droge gist erbij. En ook heb ik een aantal recepten opgezocht en geprobeerd zonder gist.
@Hooiwagen , bakpoeder is het toverwoord. Gistcellen kunnen het loodje leggen maar (gelijke delen) natriumbicarbonaat en citroenzuur hebben het eeuwige leven.

Terug
Bovenaan