Iedere keer als ik dit draadje lees komt de vraag naar boven: Mag je in Nederland zomaar alles op het net aansluiten?
Onze zonnepanelen moesten via een firma en een goedkeuring van de stroom leverancier. Dus tenzij je zelf de nodige papieren hebt om dit te mogen aansluiten zal je daar hier niet mee wegkomen. Of prik je het gewoon "zwart" op het net en laat je de meter terug lopen? En hoe verklaar je dan na jaren plus opeens min op de meter? Of heb je een systeem en prik je deze "erbij" ?
Als aanvulling op
@petroman, Er mag veel maar als het mis gaat krijg je inderdaad een geval van "wie zit er fout"
Er zijn hier in de regio al diverse daken in brand gevlogen en die zijn dan allemaal aangesloten door officiële installatiebedrijven.
Ik heb sterk de indruk dat een hobbyinstallateur zich stukken beter inleest dan een officieel bedrijf waar je alsnog afhankelijk bent van de kunde van het personeel.
M.b.t. de aanmelding gaat dat tegenwoordig automatisch. Mijn stroomleverancier krijg op een gegeven moment via de slimme meter door dat er "iets" terug word geleverd en die maakt hier een melding van.
Ik heb in ieder geval nooit iets aangemeld en kreeg een mailtje dat ik aangemeld bent
Teruglevering energie
Beste xxxxxxx,
Uw netbeheerder heeft bij ons aangegeven dat u zonnepanelen heeft op leveringsadres xxxxxxxxxxxxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxxxxxx. Goed om te horen. Want zo draagt u nog meer bij aan ons doel: een fossielvrij leven binnen één generatie.
U krijgt terugleververgoeding
Omdat u nu energie gaat terugleveren, krijgt u hier een vergoeding voor. Het werkt zo: de energie die u opwekt gebruikt u meteen. Wekt u meer op dan u verbruikt, dan levert u deze energie aan ons terug. De totale terugleververgoeding verrekenen we vervolgens op uw jaarafrekening.
Dus dat verloopt redelijk soepel. De reden dat ze dit tegenwoordig automatisch registreren heeft te maken met de noodzaak om een soort van "smart grid" te verkrijgen bij zonnige dagen. Dat ik de indruk heb dat dit alsnog fout gaat lopen heb ik in een ander draadje geschreven.
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/de-elektrische-energie-chaos-van-2022.5375/
Nu is het wel zo dat ik niet zomaar wat loop aan te klooien zonder de risico's goed in te schatten. Ik heb bewust geen micro omvormers op de panelen zitten en de panelen van mijn hobbyproject liggen buiten en niet op het dak. (op die 3 stuks verticale na, maar daar zit dus geen elektronica op de panelen waardoor het ook niet kan doorbranden)
Enige wat met een paneel mis kan gaan is een diode die uitbrand of een inverter die doorbrand.
Het kromme is dat de installateur juist beweerd dat je met een microomvormers minder kans op brand zou hebben.
Op dit moment (onderzoek 2019) is de kans op brand bij een installatie 0,014% (volgens onderzoek van TNO)
https://www.rtlnieuws.nl/sites/defa...ltaïsche (PV) systemen in Nederland (002).pdf
De kans dat ik ga bezwijken aan een hartaanval is een stuk groter, dus ik neem de gok