Weet jij iets wat ik niet weet? Ik heb net even de historische valutawaarde van de Euro vergeleken met de Yuan en de Dollar over de afgelopen 5 jaar en 'omlaag suizen' is toch niet het woord wat ik zou gebruiken als ik die grafieken zie.
Ik snap persoonlijk niet waarom je zou kiezen voor bitcoin in plaats van dollars, het is alsof je een staaf dynamiet omruilt voor een granaat. De Amerikaanse economie is een schuldeneconomie maar er staat nog wel iets tegenover, een land, bepaalde bedrijven en (bescheiden) goudvoorraden van de Amerikaanse centrale bank. Een bitcoin daarentegen is volledig gebakken lucht en ook nog kwetsbaar als de leveringszekerheid van energie onder druk komt te staan.
Ik denk zelf dat zolang de dollar de wereldhandelsmunt is landen, ook China en India hun best zullen doen om een echte wereldwijde economische crisis te vermijden, immers kent zo'n crisis enkel verliezers. Pas als de Yuan in een positie is om de Dollar te vervangen dan zullen ze daarop inzetten en dan is dit vooral een Amerikaans probleem omdat de Euro veel minder een wereldhandelsmunt is en Europa veel minder last heeft van schulden dan Amerika en zich dus ook makkelijker kan aanpassen naar een andere wereldhandelsmunt.
De waarde van de bitcoin zit 'm vooral in het onwijzigbare maximum aantal van 21 miljoen dat "gemined" kan worden (kunstmatige schaarste) en de weerstand tegen staten en banken om ze naar willekeur te produceren en ze daarmee te ontwaarden.
In zichzelf heeft de bitcoin inderdaad geen waarde als grondstof of productiemiddel. Daarin is het enigermate vergelijkbaar met goud, waarvan de gebruikswaarde tamelijk gering is ten opzichte van de waarde die er door mensen aan gehecht wordt.
Goud ontleent zijn waarde vooral aan zijn bruikbaarheid als wereldwijd eeuwenlang erkend ruilmiddel en daarmee zijn mogelijkheid tot waardevast middel voor opslag van waarde, hetgeen met betaling in natura niet praktisch uitvoerbaar is.
Bitcoin als ruilmiddel is inderdaad afhankelijk van energievoorziening, de productie van computers en communicatie op afstand, maar de kans dat die wereldwijd voor langere tijd uitvallen is erg klein.
Daartegenover staat dat de trsnsporteerbaarheid van bitcoin - in bijzonder over staatsgrenzen - veel eenvoudiger, goedkoper, veiliger en moeilijker door staten te beheersen is dan voor goud of andere stoffelijke produkten.
Alleen op zeer lange termijn zie ik dat bitcoin niet houdbaar is, juist vanwege het maximum aantal produceerbare bitcoins:
Het is namelijk onvermijdelijk dat er bitcoins verloren gaan, o.a. doordat eigenaren hun toegangs-sleutel verliezen van hun "wallet" en dat saldo niet meer toegankelijk is. Daardoor neemt het totaal aantal beschikbare bitcoins af. Dat heeft initieel een waardeverhogend effect (door toenemende schaarste), maar over zeer lange termijn blijven er onvoldoende bitcoins over, waarvan de deelbaarheid niet oneindig is, om uitruil op grote schaal te blijven ondersteunen.
Goud heeft daarentegen het voordeel dat het voor de opslag en transacties niet afhankelijk is van technologie of energie, niet vernietigbaar is en dat de goudwinning ongeveer gelijke tred houdt met de wereldwijde economische groei.
Zolang de alchemie/technologie er niet in slaagt het goedkoop te winnen of kunstmatig te produceren, is de toekomst van goud als ruilmiddel verzekerd.
Vandaar dat ik ervoor kies het merendeel van mijn liquide spaargeld aan te houden in edelmetalen, maar ook een bescheiden deel te investeren in bitcoin. Overige crypto vermijd ik, omdat die afhankelijk zijn van centrale instaties die hun beschikbare aantal en daarmee de koers kan beïnvloeden.
Bij bitcoin is er slechts risico dat partijen die over grote aantallen beschikken (de zgn "whales") de koers kunnen manipuleren, maar daarin verschilt het niet zeer van partijen die over grote hoeveelheid edelmetalen beschikken (b.v. Centrale Banken).
Ik denk ook dat met name China een voorzichtig beleid heeft om hun grote dollartegoeden om te zetten in meer waardevaste zaken als goud, land, infrastructuur en buitenlandse invloed om hun machtspositie te versterken, ondanks dat ze in de positie zijn om een dollarcrisis te initiëren.
Het moment dat de goudprijs van 42 dollar per ounce waarmee centrale banken rekenen, geherwaardeerd wordt tot de huidige marktprijs van 2.000+ dollar of zelfs tot een veelvoud daarvan op gouddekking te crëeren voor fiat valuta, lijkt mij tamelijk desastreus voor de schuldeneconomiën in Westerse alsook Oosterse landen (waaronder de VS en China). Dat zou alleen voordelig uitpakken voor landen als Rusland, met een lage staatsschuld en een flinke goudvoorraad.
Overigens is de waarde van de dollar wel degelijk naar beneden gekelderd. Je vergelijkt het met fiat valuta (Euro, Yuan) waarvan de waarde eveneens naar beneden is gekelderd.
De waarde van goud is veel meer constant gebleven. In goud kostte een maatpak 20 eeuwen geleden nog vrijwel evenveel als nu. Ook is de prijs van een vat aardolie in goud nog vrijwel even veel als pakweg 50 jaar geleden.
Dat is wel heel anders in fiat valuta. Kijk eens wat de prijs van goud gedaan heeft door de jaren. Het is niet dat goud duurder is geworden, maar dat de koopkracht van fiat valuta zodanig gekelderd is, dat je er veel meer van nodig hebt om dezelfde hoeveelheid goud te kunnen kopen als 10, 20, 100 of meer jaar geleden. Kijk je wat verder in het verleden, dan ontdek je dat alle fiat valuta in de geschiedenis ál hun waarde te eniger tijd hebben verloren....
Edelmetalen daarintegen niet.