Voordeel van je stash is dan dat je niet altijd voor een jaar eten in huis hebt, 3 a 4 dagen is zat. Dan kan je in de tussentijd een keer heen en weer om weer een kleine hoeveelheid te halen. En wordt in een ander scenario je huis leeggehaald, brandt het af met al preps er in,
Zoom
Stash plekken zijn in mijn ogen ook wel het meest zinvol, zeker wanneer je je zelf nog niet of onvoldoende kan redden in de natuur.
Ook hier geld naar mijn inziens dat het enkel werkt wanneer je minimaal in elke provincie wat hebt liggen en nog beter is dat je tot aan de buitengrenzen van Europa je het één en ander hebt opgeborgen/begraven etc.
En ga er in je plan vanuit dat je 75% niet meer kan bereiken of al weg is.
Hou rekening met diepte, waterdichtheid, dat het zonder spa/schep ook optegraven is en met metaal en detectors.
Locaties is ook een ding, vaak lees je dat net buiten het dorp of stad iets wordt weggestopt, maar niets is zo onderhevig aan veranderingen in bijv. aanleg van nieuwe wijken en wegen als randgebieden.
Het stadsparkje wat tot ongeveer het enige stukje groen behoort in de omgeving zal niet snel op de schop gaan.
En ipv één of twee 50 ltr tonnen ergens in een bos, tien tonnentjes van 10 ltr.
Makkelijker in en opgraven en de kans dat alle tien worden ontdekt door anderen is ook kleiner.
Het zal je nog verbazen wat je kwijt kan aan spul in een 10ltr tonnetje.
Pasta/rijst/pindakaas/zout/mes/aansteker/firesteel/lampje/tarpje/waterfilter/vitaminepillen/ visdraad/haakjes/ koperdraad/tape/cord/pannetje.
Hiermee kan je zeker een week vooruit.
Alles in een zak stoppen die in je tonnetje ziten geleidelijk alle ruimte opvullen met losse rijsten daarna de zak vacuüm trekken is iets wat ik zelf nog eens wil proberen.
Je stash begraven en dan deels toedekken en daarop dan een flut plastic bakje met prutzooi erin verpakt in een komozak en dan vervolgens het gat volledig afdekken, kan helpen voorkomen dat je echte stash wordt ondekt.