Jasje
Prepper goeroe
Het kleine “downsize”-topic en misschien wel een walhalla voor grammenjagers.
Velen zijn actief bezig met hun BOB te optimaliseren. Iedereen doet dat op zijn manier met eigen wensen, eisen en doelstelling(en). Sommig hebben het al mooi op orde maar preppers die starten met hun eerste bob krijgen vaak in het begin te maken met mega pakmaten en forse gewichten van materieel. Hoewel er op dit forum gelukkig veel tips gegeven worden is het terugbrengen van formaat en gewicht vaak een apart proces op zich voor hen. Daarbij komt dat er gaandeweg ook nieuwe inzichten en materialen beschikbaar komen die interessant kunnen zijn voor anderen en winst opleveren om betrekkelijk comfortabel met je bob op pad te gaan.
Ik nodig jullie uit om je skills en vorderingen mbt het downsizen te delen. Voor sommige zaken wil niet iedereen concessies doen. Het zal voor iedereen anders zijn, dus de tips moeten zeker geen discussie opleveren over voor en tegens maar wel anderen op ideeën brengen over de mogelijkheden. Het moeten goede tips zijn voor degene die in bovengenoemd proces zitten lijkt me.
Ik trap af:
Sommigen gebruiken de KL messtin (liefst van rvs). Als alternatief ben ik terecht gekomen op de US-versie. Winst van 475gr. naar 350gr. én pakmaat. Met dank aan @Carismo.
Voor een grondzeil die ik onder mijn bivybag leg (1x1.90) KL ben ik uitgeweken naar de stof Tyvek die ik verkregen heb bij een vliegerwinkel. https://www.depaddestoel.nl/Tyvek-per-Meter Met dank aan @FKAGB
Winst van 340gr. naar 170gr. (1.50x2.60).
...en er volgt natuurlijk meer...