@Niels, ik zat laatst te denken dat als er toch al een aparte zaag en vast mes mee gaat, dat dan wellicht de zwaargewicht Leatherman omgeruild kan voor een wat bescheidener broekzakgevalletje zoals de Squirt PS... scheelt toch weer meer dan 2 ons met de Surge.
Een groot voordeel: die 6-pack hoef je nooit lang mee te torsen. Overigens, heb je deze essentiële heupgordel al?
Bekijk bijlage 11944
Nou... eigenlijk... Kijk, die Leatherman zitten nog net geen hijsogen aan zo zwaar is dat ding, dus als ik serieus ga wandelen en de bossen in blijft die thuis.
Ik vind een Leathetman meet een ding voor stedelijke omgevingen, of met bebouwing.
In een bos heb ik niks aan een schroevendraaier of tang, dus die gaat gewoon niet mee, punt.
Het "grote" mes (Steel Will Druid 200) blijft ook thuis, Aan de Mora Eldris heb ik in feite genoeg vind ik, en is ook uit ervaring gebleken.
In Zweden tijdens de wandeltocht met
@walkabout heb ik er zelfs aanmaakhoutjes mee gebatont, en dat ging prima.
Nu heb ik bij
@homerun een bestelling gedaan
voor een limited edition Mora (type onbekend).
Dat is gewoon een standaard Moratje, niet te zwaar normale lemet lengte, en wil deze straks gaan inzetten voor de BOB / wandeltas.
Ik vind vaak ondanks dat het belangrijk is een mes wat overrated hier op het forum.
Als ik een goed mes bij me heb en een slijpsteentje, prima toch? Dat mes breekt echt niet zomaar hoor, zeker een Mora niet.
Ja, en alles KAN kapot, maar bij normaal gebruik, dus alle snij dingen, en af en toe aanmaakhoutjes betonnen.
Als ik voor zeker wil gaan neem ik de Eldris als backup wel mee, ik ben sowieso verliefd op dat mes, echt geweldig ding, doe er alles mee.
Enige punt is wel dat je hem wel scandi geslepen moet houden om de fijne snijeigenschappen te behouden, maar ik vern*uk nu het topic met off-topic gezeur.
Anyways, messenzooi hoeft niet per-se zwaar te zijn om voor zulke trips een prima mes / messen bij je te hebben.
Zakmessen om van op aan te kunnen ben ik persoonlijk minder fan van, ook omdat ik wel aanmaakhoutjes baton,
en het zakmes dat ik heb (Homeij Apache) is net zo zwaar of zwaarder dan een Mora, dan is de keuze snel gemaakt.
Bier is iets dat ik als consessie soms meeneem. Vaak als we niet mega ver lopen, en s'avonds kampvuurplannen hebben ( = bijna altijd
).
Als ik van plan ben 20 km te lopen dan laat ik het wel om een 6-pack mee te slepen hoor. Ook ik heb maar 1 rug.
Overigens na een dag van 20 km drink ik misschien 2 blikjes... Dus als het kan in een dorpje 2 blikjes in de supermarkt ofzo... en anders niet.
Ik ga nu zo ook op pad, weet nog niet of ik bier meeneem.