Wilde even een nieuwe aanwinst met jullie delen, en ik denk dat die het best in dit draadje past, aangezien de voornaamste reden tot aanschaf was om grammen te schaven. Het gaat om een nieuwe kleine multitool, maar het verhaaltje gaat over alle gereedschappen hieronder:
Laat ik beginnen met zeggen dat ik ontzettend blij ben met mijn
Leatherman Wave full size multitool (zie link). Dit apparaat heb ik in mijn dagelijkse meuk zitten, en ik los hier meerdere keren per week kleine klusjes/probleempjes mee op terwijl anderen nog naar hun gereedschap aan het zoeken waren. Oerdegelijk en precies de goeie mix aan functionaliteit voor mijn behoefte. :thumbsup:
Echter, als ik een weekendje met de rugzak het bos in ga, dan neem ik standaard ook een vouwzaagje en een vast mes mee, dat werkt net even wat lekkerder en robuuster voor de voorkomende kampklusjes. Opeens heb ik de Wave bijna niet meer nodig, en pak ik die alleen nog maar om iets heets uit het vuur te pakken, om een gebroken nagel bij te werken of om een veiligheidsspeld te veranderen in een vishaak (vanzelfsprekend knip ik nooit door hekwerken heen, want dat mag immers niet
).
Nu wil het geval dat precies al die "secundaire" functionaliteit van de Wave ook te vinden is in de veel kleinere
Leatherman Style PS (zie link) die daarnaast ligt. Kleiner betekent ook iets minder robuust, en iets minder trefzeker in de hand. Maar het is ook een gewichtsbesparing van zowat 2 ons, en dit apparaatje voel je bijna niet in de broekzak en past in een survivalblikje. Doordat deze dus geen mes of zaag heeft, kan deze ook eventueel meegenomen worden in een vliegtuig. En bovendien heeft dit kleintje ook nog eens een pincet, wat de Wave helemaal niet heeft.
Dit pincet bracht me op het idee om ook eens te kijken wat voor gereedschappen er eigenlijk in mijn EHBO tasje zitten, en dat zijn dus de 3 zaken die rechts op de foto staan. Pleisters en verbandrollen knippen gaat prima met de Style PS, en inmiddels heb ik ook een splinter verwijderd en mijn nagels gedaan ermee. Ik moet zeggen dat het redelijk tricky is om met links de de rechterhand te knippen (vanwege motoriek, maar ook vanwege dat de schaar dan "ondersteboven" staat), maar ik vond dat het net voldoende goed te doen is om de nagelknipper dan ook maar meteen te schrappen.
Om een lang verhaal kort te maken: voor een kampeertochtje door het bos gaat de Wave en die EHBO/verzorgingsdingetjes eruit, en de Style PS erin.
-243 Wave
-16 nagelknipper
-22 pleisterschaartje
-8 pincet
+45 Style PS
Een totale besparing van 244 gram, ben ik zeer content mee.
NB: voor een "echte" crisisrespons-BOB zou ik deze gewichtsbesparing niet doen, omdat de Wave tevens kan fungeren als back-up voor zowel het mes als de zaag. Mogelijk zou ik dan wel de Style PS óók nog meenemen: deze kan weer dienen als back-up voor (de secundaire functies van) de Wave. Eigenlijk heb ik de BOB dus juist zwaarder gemaakt met deze aanschaf.
Groet,
DBB