Tja, ik denk dat veel mensen niet eens weten waar hun voedsel vandaan komt. Die zouden het waarschijnlijk niet uitmaken of het uit een lab komt of uit een stal. Als het maar goedkoop is en lekker smaakt (al dan niet met veel smaakversterkers)
Een nieuwe buurvrouw heb ik vorig jaar een kijkje in mijn tuin gegeven en mijn moestuin en kippen laten zien. Ze vroeg verbaasd of die groente, appels en eieren echt eetbaar waren
Een vrouw van mijn leeftijd!! Ze had er eigenlijk nooit over na gedacht dat je zelf groenten, kruiden en fruit kon kweken en eieren van eigen kippen kon eten. Dan vraag ik mij sterk af waar is het mis gegaan? Wel is ze geïnteresseerd geraakt en wil zelf proberen groenten te kweken en misschien wat fruitboompjes planten.
Voor mij zelf, ik hoef geen "nep" lab vlees.
Geef mij maar een echt stuk koe/varken/paard/geit/schaap/kip/konijn/eend van eigen erf (of dat van een ander wegens ruimte gebrek
) Ik bestel tegenwoordig vlees bij streek boeren die om de zoveel tijd een koe,varken of schaap laten slachten. Dat kan per kant en klaar pakket of los van watje wilt hebben. Mijn voorkeur gaat uit van voedsel uit eigen land. Het gesleep over deze aardkloot met al die producten ben ik geen voorstander van, zeker niet met levend vee. Kleinschalig, lokaal en biologisch heeft de voorkeur.
Wat soja betreft, van mij hoeft het niet. Het is gekomen als vervanger van beendermeel, door de gekkekoeienziekte mocht dat niet meer gebruikt worden omdat via beendermeel van besmette koeien anderen het ook kregen. Zowel de soja als luzerne gebruik in de veehouderij is in NL laag.
In de paarden wereld word erg veel luzerne gevoerd.
Ik heb met moeite eindelijk kippenvoer gevonden waar GEEN soja in zit en eet dus nu sojavrije eieren.
Het rund/varken/schapenvlees dat ik koop is ook soja vrij gevoerd. Gelukkig zijn er boeren die niet aan de soja manie mee willen doen.
Het slachtafval word trouwens gebruik om biobrandstof van te maken. Dat gebeurt ook met alle kadavers. Ook dode huisdieren.
https://www.pigbusiness.nl/artikel/7828-in-12-uur-van-kadaver-tot-brandstof/
""Europa’s grootste destructiebedrijf verwerkt naast kadavers (36 procent) hoofdzakelijk slachtafval (54 procent) en bloed (10 procent). In het naastgelegen Ecoson, dat vier jaar geleden is geopend, worden de mogelijkheden van biobrandstoffen uit dierlijke vetten onderzocht. Sonac en Rousselot verwerken uitsluitend dierlijk restmateriaal dat vrijkomt bij het slachtproces. Zo is Rousselot ´s werelds grootste gelatinefabrikant.""
Zouden we geen dieren meer slachten komen andere sectoren ook in de problemen waar weer anderen (misschien minder milieuvriendelijke) methodes voor bedacht moeten worden. Het is een kringloop proces en dat maakt het voor mij moeilijk te geloven dat koeien en varkens o zo milieu vervuilend zijn.