Ik ben echt heel benieuwd en wat het resultaat ook mag zijn, ik ga het sowieso nog eens overdoen met spaghetti en een broodbakmachine.
Maar ik kan niet wachten op het resultaat van je macaroni brood.
(F5, F5, F5)
@martin Ik laat het nog even in de oven, en morgenochtend bij het ontbijt volgen makro-opnamen van dit heerlijk geurende baksel
Ik ben er van overtuigd dat het jou in een broodbakmachine ook zal lukken. Je bent vast bedrevener in het tweaken dan ik, op dat gebied. Extra gist en/of bakpoeder is wel nodig lijkt me. Ik zou ook een beetje suiker toevoegen, en dat probeer ik een volgende keer eens. En in mijn geval, ook iets meer water en wat meer tijd geven om te rijzen. Naar jouw resultaat t.z.t., ben ik ook benieuwd!
@RockyFlats
Dat is mooier deeg als ik had verwacht, had een plakkerige bende verwacht.
Nu vraag ik me wel af of het bakken een succes gaat worden. Als ik gekookte pasta zoals macaroni laat liggen neemt het zijn oorspronkelijke grootte en hardheid weer aan.
Straks heb je een kneiterharde korst en een binnenkant waar niks mee is gebeurd.
@A.N. Ik was ook bang voor plakkerige rommel, en heb bewust (maar) de hoeveelheid water genomen die in het bakrecept is voorgeschreven voor 500 g meel. Het is immers 500 g macaroni, dus dat zou aardig uit moeten komen. Op het pakje macaroni staat "1 liter water op 100 g pasta", en daarna afgieten, maar dan is de macaroni vast veel te waterig om er een stevig deeg van te maken.
Of het uiteindelijk "een deegbal" is gebleven, merk ik morgen bij het ontbijt. Ik heb de broodjes zojuist uit de schaal gehaald en nog even los in de oven gelegd, en ze voelen wel redelijk massief aan, maar aan stukjes die aan de kom bleven plakken, hebben de consistentie van een vast brood. Het is ook wittig van kleur, en zeker niet gelig zoals macaroni. Die macaroni is ook ooit meel geweest, maar tot een compacte massa gekneed. Door het deels met water te verzadigen en het te "vermalen" is die compacte structuur verdwenen, en is het weer "losser" geworden.
Het was macaroni dat even spaghetti is geworden, en vervolgens een soort brood
Het rijzen optimaliseren is nog even puzzelen, maar het ziet er naar uit dat het zo "werkt/werken kan".
En dan is pasta wellicht "het echte gouden ei", wat de lange-duur prep-opslag van koolhydraten betreft.
En dat voor nog geen 50 centen voor 500 g droog.