Beste mensen, nu dan toch maar even over van de Koelkast naar ... de Koude douche...
Ik heb vandaag de beloofde verbruiksmeting gedaan aan mijn Denqbar 2,2 kW inverter-generator, en het resultaat was wel ietwat .... ontnuchterend
.
Deze generator heeft een viertaktmotor, kan 2 kW leveren, en kan een piekbelasting van 2,2 kW aan.
De generator was in de "Economy"-stand ingesteld, en volgt zo qua toerental het verbruik (
zonder Economy draait de generator op een hoger toerental - nodig als er plotselinge hoge belastingen worden verwacht, zoals bij gebruik van sommig elektrisch gereedschap).
Ik vond een maatbekertje met schaalverdeling van 5 tot 50 ml, heb daar een gat in geboord en een slangpilaar met slangetje in gemonteerd, en het geheel op de benzinekraan van de generator aangesloten.
Het gele op de foto is Euro 95 benzine.
Ik heb bij continu draaiende generator per meting telkens gevuld tot boven de 50 ml streep, bij 45 ml de stopwatch in en bij 5 ml stop. En verkreeg zo telkens de tijd waarbinnen precies 40 ml benzine werd verbruikt. Het daarbij geleverde vermogen was nauwkeurig af te lezen op het display van de generator, en dat was voor dit doel perfect...
Bekijk bijlage 5417
Hieronder de opstelling. Een eenvoudig elektrisch kookplaatje bleek perfect voor deze metingen. Door per meting telkens een andere verwarmingsstand te nemen, was er eenvoudig over een aardig vermogensgebied te meten.
Bekijk bijlage 5416
In de tabel hieronder is een en ander opgenomen. Het meting-nummer geeft (in de tijd) de volgorde van meten aan. Ik heb de resultaten daarna in volgorde van oplopende belasting gerangschikt.
Er was pas bij het overschakelen van kookplaat-stand 1,5 naar 2, een oplopen van het toerental hoorbaar. Maar daar is dan ook sprake van een sprong van 300 naar 900 Watt. Ik wil daar later nog eens tussenin meten, door bijvoorbeeld een halogeen-straler bij te schakelen.
"Een volle tank van 7 Liter is geschikt voor maximaal 14 uur gebruik." las ik in de productomschrijving...
MAXIMAAL is dan inderdaad het toverwoord...
Het blijkt dat deze Denqbar 2.2 kW generator inderdaad zo'n 0,5 liter benzine per uur gebruikt:thumbsup:
... tja, maar dan ook alleen als er nog net geen 300 W wordt afgenomen...
Het ding vreet al 0,43 liter per uur als er helemaal geen vermogen wordt afgenomen (nullast), en slikt 0,45 liter per uur zodra er maar 137 W aan vermogen wordt afgenomen.
Bij 1,2 kW afgenomen vermogen is het verbruik ongeveer een liter per uur.
Bij 1,6 kW afgenomen vermogen is het verbruik ongeveer 1,34 liter per uur.
En dan is dit nog wel een "zuinige" inverter-generator...
Haha, ik moet mijn eerdere berekeningen wel aan gaan passen vermoed ik...
De lijn van de grafiek onderaan is even bij benadering (de meetpunten daarin kloppen).
Bekijk bijlage 5418
Bekijk bijlage 5419
En aanvullend deze nog even... Het ziet er naar uit dat deze generator ook bij 2 kW vollast geen beter rendement zal geven dan tussen de 1,2 en 1,25 kWh per liter benzine . De rest is en blijft warmte.
Het is dus geen generator ... maar (net als onze auto's overigens) een kachel!
Bekijk bijlage 5420