• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe een extreem zuinig generator gebruik? Via een buffer-accu?

Je kunt prima zonder koelkast en al helemaal de helft van het jaar. Zonder die koelkast heb je dermate weinig stroom verder nodig, dat dit makkelijk met een zonnepaneeltje en accu is op te lossen.

De voornaamste stroomgebruikers in een SHTF situatie (dus geen netstroom, water en gas meer) zijn de ledlampen, wereldradio, porto's en wellicht klein spul als tablet of telefoon.
Internet ligt eruit, TV uitzendingen zijn er niet meer, hopelijk nog wat radio te ontvangen voor nieuws.
Shtf...shit hit the fan...ofwel, er zijn enorme problemen.
Toch denken mensen vaak nog dat ze in zo'n situatie de levensstandaard van heden door kunnen zetten in plaats van om te schakelen naar de noodmodus, naar shtf.

Denk ook eens na over een shtf waar jij als enige in de buurt nog een werkende koelkast en vriezer hebt...

Overigens was één van de grote problemen in Oekraïne toen daar stroom wegviel vanwege de bombardementen en oorlog daar, dat de mensen die konden vluchten weg gingen en hun huisdieren achterlieten. Ze werden de eerste tijd gevoerd door achterblijvers met voedsel uit die vriezers. Daarna werden de honden wilde beesten, gevaarlijk. Niet meteen iets wat wij ons bedenken als we aan een shtf denken.
 
Hoe leefden mensen toen de koelkast nog niet was uitgevonden? Gebruiksgemak heeft altijd zijn prijs...
Het voordeel van benzine is de hoge energiedensiteit en draagbaarheid...
Zonnepanelen en een kleine accubank zijn verstandiger om je op te focussen dan het rendement versus tijd
van een benzine generator te proberen verhogen. Je moet oplossingen zoeken waar ze zitten, niet daar
waar ze rekenkundig niet kunnen zitten.

Verder een leuke brainfart om over te filosoferen... maar in tijden van crisis zal je het verstandiger
en zuiniger moeten aanpakken.
Hi @markske Wat er rekenkundig niet waar kan zitten is mij even onduidelijk, maar....
Wat is verstandiger...? Zonnepanelen zijn mooi, als ze het doen...
Doen zonnepanelen het na een SHTF niet, en een generator nog wel, dan is alleen duurzaam (zonnepanelen) de zaak voor elkaar hebben zeker niet verstandiger lijkt me. Ik bedoel maar, dat het m.i. het beste is om alle opties afzonderlijk optimaal te kunnen benutten, voor het geval dat dat eens nodig is.
En zo is/was het ook bedoeld.
Doet een generator het straks niet, dan is het weer fijn om zonnepanelen te hebben die het wel doen. Alles alleen op zonnepanelen (zonder generator) is de andere insteek en is voor de lange duur nog wel belangrijker (zolang dat goed gaat).
Het een niet zonder het ander lijkt me.
En dan bezien, waar het optimum ligt.
En sowieso al het overbodige elektriciteitsverbruik overboord, inderdaad.
 
Dan sluit je voor de test toch een 500w bouwlamp aan.
Of gooi een vaste hoeveelheid brandstof bv 100ml in de tank en laat hem onbelast draaien en daarna 100ml met een 500w bouwlamp.
Dan heb je dat beeld alvast.
Je zou daarna nog een test kunnen doen met 2 bouwlampen en heb je 1000w op 100ml benzine.
@Arie Ik ga dat eens proberen, goed idee. Zelf dacht ik al aan zo'n klein elektrisch kookplaatje, en heb dat overigens ook al eens uitgeprobeerd. Mijn generator heeft een LCD uitlezing van het afgenomen vermogen, en bij het op schakelen naar "hetere standen" was duidelijk het bij schakelen van een extra weerstand zichtbaar. Op een gegeven moment liep ook het toerental plotseling op, en juist daarvoor leek het nog een stationair draaien te zijn. Ik kon alleen niet zien of er binnen stationair (bij gelijk toerental) niet ook nog geleidelijk aan meer brandstof en lucht is bij geregeld. maar lijkt me minder waarschijnlijk bij een (waarschijnlijk?) simpele carburator. Brandstofverbruik meten is inderdaad de oplossing. Leeg draaien en 100 ml... goed idee...
 
Even een korte uitleg hoe een koelkast werkt, voor de mensen die dit draadje later gaan lezen omdat ze nuttige info zoeken.

Een koelkast is afgevuld met een afgepaste hoeveelheid koudemiddel (R404A,of bijv.R134a).
Dit koudemiddel werkt optimaal bij de meest voorkomende temperatuur,dit is bij de gemiddelde koel/vrieskast bij keukentemperatuur.
Dit koudemiddel condenseert dus bij een omgevingstemperatuur tussen de 15 en 25 graden.
Als je de temperatuur van de condensor aan de achterkant meet zal deze ongeveer 10K (kelvin) hoger zijn dan de omgevingstemperatuur. De verdamper aan de binnenzijde is normaal 10K lager dan de temperatuur in de kast.
Verdamper en condensor,samen met de koudemiddelinhoud zijn op elkaar afgestemd,nu is er een van de factoren in onbalans en heeft dus effect op een andere.
Het gas in de condensor wordt vloeistof maar wordt in een te koude omgeving extra onderkoeld en blijft in de condensor,de compressor heeft een vaste drukverhouding (m3/h)maar zal te weinig vloeistof verdampen en dus zal het temperatuurverschil in de kast te klein zijn en komt hij dus niet op temperatuur.(de condensatiedruk is te laag dus de verdampingsdruk is ook te laag). link
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een koelkast of vrieskist in een kelderplaatsen vind ik stom. Een kelder is opzich een koele plaats. Waarom ge je er dan een toestel in plaatsen om iets te koelen? Terwijl je met de motor ( compressor ) dan weer een warmte bron hebt waarmee je jou kelder opwarmt.
Zet jou koelkast in de garage berging schuurtje of zelfs op de zolder . Maar niet in de kelder.
@Flos Welnee, dat is niet stom denk ik, maar is juist slim...;)
*:rolleyes:*Hmmm, bij nader inzien moet ik mijzelf corrigeren*:rolleyes:*
Slim is het alleen, vanuit het "natuurkundig" werkingsprincipe van een koelkast of vrieskast geredeneerd, maar dat is wel even anders zodra de besturing/thermostaat van zo'n apparaat niet meer werkt bij een lagere temperatuur.
En dat is bij veel apparaten kennelijk het geval, en is dan niet slim;).
Ik heb bij Liebherr eens nagekeken en vind daar het volgende:
"Alle koel- en vriesapparaten zijn ingedeeld in zogenoemde klimaatklassen. Een klimaatklasse is de omgevingstemperatuur waarin het apparaat functioneert volgens de opgegeven specificaties. Alle LIEBHERR diepvrieskasten zijn geproduceerd voor klimaatklasse SN-T. Dit wil zeggen dat zij geschikt zijn voor omgevingstemperaturen tussen +10 en +43 ºC. Binnen deze temperatuurrange voldoen zij aan alle in de brochure vermelde specificaties, zoals het opgegeven energieverbruik. Dit wil overigens niet zeggen, dat de kast buiten deze temperatuurrange niet functioneert. Ook bij temperaturen onder +10 ºC zal een LIEBHERR diepvriezer uw levensmiddelen blijven conserveren. Bij deze lage omgevingstemperaturen is het echter wel mogelijk, dat zich op de buitenzijde van de diepvrieskast condens vormt. [...] Bij omgevingstemperaturen onder het vriespunt kan de werking van het apparaat en nauwkeurigheid van de elektronica niet meer worden gegarandeerd en kan condensvorming in de behuizing ook tot beschadiging van de elektronica leiden.
Bij de professionele diepvrieskasten (uitgezonderd statische diepvrieskasten) is vanwege het ontdooisysteem een omgevingstemperatuur van minimaal +10°C verreist."


Tenminste, als ik de inhoud van een vrieskist tot-20C wil koelen, dan doe ik dat het liefst in een ruimte van -20C;) Of in ieder geval daar waar de temperatuur er zo dicht mogelijk bij in die buurt komt. Dan immers het minste last van opwarming door de omringende lucht, en de koel-compressor werkt ook nog eens efficiënter omdat de warmte vanuit de vrieskist gemakkelijker aan koude lucht is af te staan dan aan warme lucht.

En als een kelder 12C is, en je wilt de inhoud van een koelkast daar tot 7C koelen? Hoe doen we dat dan in een kelder, met die inhoud, zonder koelkast? Natte lappen er over en ventileren zou misschien kunneno_O, maar een koelkast is dan toch wel het eerste waar ik aan denk.

Je bedoelt ook denk ik, dat de warmte die de compressor af staat, in een kelder niet wordt benut. Maar het is nauwelijks meer dan een klein beetje warmte uit dezelfde koele kelder. Het komt uit de kelder in de koelkast en gaat weer in de kelder terug. In een garage of zolder is het warmer, warmt een koelkast sneller op, en kost het meer energie om al die warmte weer uit de koelkast te krijgen. En vooral dat laatste is dan nadelig, tegenover opstellen op een koelere plek.
 
Ok, het voorbeeld van de kelder is niet zo goed. Heel dom zelfs... ik ga mij even diep schamen, ergens in de kelder denk ik..
Maar wat ik probeerde aan te geven, is de koelkast zo te plaatsen dat je de minste belasting hebt op je energie bron. Daar ging het om. Maar goed, intussen weten we wel dat een koelsysteem zo gevoelig is, dat je die dus niet in de kou kunt zetten. Dat is dan wel weer fijn om te weten ;)
 
Als je toch persé een koelkast nodig bent, is het wellicht beter te kijken naar een absorptie koeler ipv een compressor koeler.

Een absorptie koeler werkt met warmte en kan zowel op 12 volt, 220 volt of uiterst prepbare gasfles aangesloten worden. Met wat prutsen kan het zelf met een kaarsje en er bestaan zelfs koelkasten die op dit principe met petroleum draaien (zie . Zelfs bij het gebruik van een accu scheelt het een omzettingsproces naar 220 wisselspanning, wat uiteraard ook efficiëntie kost.

Absorptie koelers zitten in caravans en campers en je hebt ze ook in koelbox vorm (heb er zelf eentje). Hoe wekt het, zie wiki hierover: https://nl.wikipedia.org/wiki/Absorptiekoeling

Toch blijf ik benieuwd naar wat je in een SHTF geval in je koelkast wilt opslaan. Verse producten, bederfelijke melk, vleeswaren, etc, zijn dan slecht verkrijgbaar.
De blikken en potten die je opentrekt of overgehouden bereide maaltijd eet je snel genoeg op.
 
Leuk draadje hier...

Wat ik echter wel even aan wil geven dat ik aanraad om verliezen absoluut mee te nemen in de berekeningen.
De verliezen zijn aanzienlijk.
Het is ook zo dan wanneer je een generator welke 2kW kan leveren op 75% laat draaien, deze niet 75% benzine
verbruikt t.o.v. 100% belasting, en ook een inverter niet, al zal deze wel efficienter om gaan met de brandstof.
Dan kom je batterijlader welke een aanzienlijk verlies heeft. Check dit. Neem aan een rendement van 85%.
Dan laad je de batterij, van het minimum (laten we 30% aanhouden) tot bijvoorbeeld 60% of 70% gaat lekker snel.
Je heelt je maximale laadstroom. Na een bepaald punt word de laadstroom minder naar mate de 100% nadert.
Je doet er dus langer over om de batterij helemaal vol te krijgen. Dit is overigens afhankelijk wat je gebruikt. Lood accu's, NiMH, Li-ion, what ever.
Het is alleen iets om rekening mee te houden. Dan is de batterij vol. Je hebt vaak een stukje zelf ontlading...
Maar goed, bij continue gebruik mag je die verwaarlozen.
Dan komt het andere inverter gedeelte. De batterijspanning moet weer naar 230 volt sinus worden omgezet.
Hier moet je ook naar het rendement kijken. Ik denk dan 85% geen gek getal is...
Nu komen je gebruikers...

Ook haalt een generator nooit de energie volledig uit de benzine welke er in zit.
De generator heeft wrijvingsverliezen, warmteverliezen, enz. Als je de warmte van het ding gebruikt voor je CV heb je een WKK (warmte kracht koppeling),
maar dat is bij een 2kW generator onderkbaar.

Je ziet dus dat ven van benzine tot daadwerkelijk verbruik een ontzettende hoeveelheid verlies zit wat je echt moet meenemen in je berekeningen.

Wat dat betreft ben ik niet helemaal een NooB wat betreft het inzicht tot energie, en elektra.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste mensen, nu dan toch maar even over van de Koelkast naar ... de Koude douche...

Ik heb vandaag de beloofde verbruiksmeting gedaan aan mijn Denqbar 2,2 kW inverter-generator, en het resultaat was wel ietwat .... ontnuchterend;).

Deze generator heeft een viertaktmotor, kan 2 kW leveren, en kan een piekbelasting van 2,2 kW aan.
De generator was in de "Economy"-stand ingesteld, en volgt zo qua toerental het verbruik (zonder Economy draait de generator op een hoger toerental - nodig als er plotselinge hoge belastingen worden verwacht, zoals bij gebruik van sommig elektrisch gereedschap).

Ik vond een maatbekertje met schaalverdeling van 5 tot 50 ml, heb daar een gat in geboord en een slangpilaar met slangetje in gemonteerd, en het geheel op de benzinekraan van de generator aangesloten.
Het gele op de foto is Euro 95 benzine.

Ik heb bij continu draaiende generator per meting telkens gevuld tot boven de 50 ml streep, bij 45 ml de stopwatch in en bij 5 ml stop. En verkreeg zo telkens de tijd waarbinnen precies 40 ml benzine werd verbruikt. Het daarbij geleverde vermogen was nauwkeurig af te lezen op het display van de generator, en dat was voor dit doel perfect...
upload_2017-1-15_22-33-38.png
Hieronder de opstelling. Een eenvoudig elektrisch kookplaatje bleek perfect voor deze metingen. Door per meting telkens een andere verwarmingsstand te nemen, was er eenvoudig over een aardig vermogensgebied te meten.
upload_2017-1-15_22-32-21.png
In de tabel hieronder is een en ander opgenomen. Het meting-nummer geeft (in de tijd) de volgorde van meten aan. Ik heb de resultaten daarna in volgorde van oplopende belasting gerangschikt.
Er was pas bij het overschakelen van kookplaat-stand 1,5 naar 2, een oplopen van het toerental hoorbaar. Maar daar is dan ook sprake van een sprong van 300 naar 900 Watt. Ik wil daar later nog eens tussenin meten, door bijvoorbeeld een halogeen-straler bij te schakelen.

"Een volle tank van 7 Liter is geschikt voor maximaal 14 uur gebruik." las ik in de productomschrijving...
MAXIMAAL is dan inderdaad het toverwoord...:rolleyes:

Het blijkt dat deze Denqbar 2.2 kW generator inderdaad zo'n 0,5 liter benzine per uur gebruikt:thumbsup:
... tja, maar dan ook alleen als er nog net geen 300 W wordt afgenomen...:lol:
Het ding vreet al 0,43 liter per uur als er helemaal geen vermogen wordt afgenomen (nullast), en slikt 0,45 liter per uur zodra er maar 137 W aan vermogen wordt afgenomen.
Bij 1,2 kW afgenomen vermogen is het verbruik ongeveer een liter per uur.
Bij 1,6 kW afgenomen vermogen is het verbruik ongeveer 1,34 liter per uur.
En dan is dit nog wel een "zuinige" inverter-generator...

Haha, ik moet mijn eerdere berekeningen wel aan gaan passen vermoed ik...;)

De lijn van de grafiek onderaan is even bij benadering (de meetpunten daarin kloppen).
upload_2017-1-15_22-50-0.png
upload_2017-1-15_22-51-25.png
En aanvullend deze nog even... Het ziet er naar uit dat deze generator ook bij 2 kW vollast geen beter rendement zal geven dan tussen de 1,2 en 1,25 kWh per liter benzine . De rest is en blijft warmte.
Het is dus geen generator ... maar (net als onze auto's overigens) een kachel!;)
upload_2017-1-16_0-41-27.png
 
Interessante bevindingen @RockyFlats en meten is weten. Nuttige info waar anderen ook veel aan kunnen hebben. :)
Ik vermoed dat het voor andere generatoren het niet veel anders zal zijn en des te kleiner, des te minder rendement.
 
En als je die warmte gaat gebruiken voor het verwarmen van je huis heb je een WKK.
In ziekenhuizen word dit heel veel toegepast, maar dat als energiecentrale, en niet alleen voor nood.

Toch maar een paar jerrycans bij kopen :p.

Leuke test trouwens! Ik wil mijn Parkside PGI 1200 A1 ook nog eens proberen qua verbruik.
Ik heb overigens bewust maar een 1200 (1000 nominaal).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:thnx:
Het was leuk om te doen, maar het onderwerp is voor mij ook geen dagelijkse kost, en ik twijfel eerlijk gezegd nog wel ietwat, of ik het wel goed heb berekend… Kunnen jullie er misschien ook nog even kritisch naar kijkeno_O? In de tabel zijn de weergegeven 40 ml, de tijdsduur en het opgenomen wattage in ieder geval correct; daarvoor steek ik m’n handen in het vuur:rolleyes:.

@FKAGB gaf al aan dat Euro95 een energetische waarde van 9,7 kWh/l heeft. Als mijn berekeningen en grafieken juist zijn, dan lijkt 1,225 kWh/l toch wel het maximale dat deze generator er uit kan halen. En dat is dan een rendement van (1,225/9,7)*100=12,6 % van benzine naar geleverde stroom.
En vervolgens gaat de opgewekte stroom via de batterijlader van @Niels (85%) naar de accu, en op het moment van verbruiken uit de accu weer via een inverter (85%) van 12V naar 230V. Dat is dan 12,6 x 0,85 x 0,85 = 9,1 % totaal rendement van brandstof naar stroom uit de accu. En zoals Niels aangeeft, volgt dan nog het rendement van de verbruikers...:lol:

Zomaar een paar dingen die mij te binnen schieten:
  • Een generator in een geluiddichte kast met een deugdelijke rookgasafvoer naar buiten, zou in nood kunnen helpen om een ruimte te verwarmen. En beschermt tegelijk tegen diefstal;
  • En zoals @Ray aangeeft: hoe kleiner de generator des te slechter het rendement, waarschijnlijk. Welk formaat generator is er dan nog in staat om “een redelijk rendement” te leveren, vraag ik mij af. Stel (?) dat een 500W generator ongeveer presteert zoals die 2,2kW van mij in het 500W bereik... Dan zou je, door geen 500W maar een 2,2kW generator te nemen, het dubbele aan stroom kunnen opwekken bij hetzelfde verbruik aan benzine… Maar of het echt zo kras is betwijfel ik, en wellicht zit het verschil meer tussen alle "kleintjes" op een hoop (600W-3000W) vergeleken met alle echt grote (10 kW, 100 kW...). Misschien hebben alle "kleintjes" op 2/3 en meer van hun nominale vermogen zo'n beetje hetzelfde rendement (?). Iemand met een 3 kW generator zou dan bij een doorsnee afname van 1 kW qua brandstof wel weer duurder uit zijn dan iemand met bijvoorbeeld een 1,2 kW generator. Wie weet er hoe dat zit? Ik vind het in ieder geval een eye-opener, dat ik door het afgenomen vermogen optimaal te kiezen, in plaats van 600Wh/l (bij 300W) het dubbele aan energie = 1200Wh/l (bij 1600W) uit dezelfde liter kan halen:confused:
  • Het verbaast mij enorm dat er nagenoeg geen informatie te vinden is over het rendement van kleine generatoren. Er wordt wel telkens aangegeven wat zo’n ding aan vermogen kan leveren, maar een generator is toch bij uitstek voor noodstroom uit een beperkte voorraad brandstof, en dan is het verbruik op z’n minst zo belangrijk. Maar misschien denken alleen preppers zo…:confused:?
  • In hoeverre is een direct gebruik/verbranden van de brandstof zelf niet gewoon het beste? Voor verlichting (olielampen) en koelen (zijn absorptiekoelkastjes op petroleum mogelijk?) is dat rendement vast al stukken beter (?) dan op stroom uit een generator, en dat zal al helemaal zo zijn als het om verwarmen gaat. Het zou mij echt benieuwen wat dan het licht-rendement van bijvoorbeeld een druk-olielamp/benzinelamp is… Vast veel beter…
@Niels Een mooi ding, die Parkside, en ook inverter zie ik... Het zou mij niet verbazen als je dan ook op zo'n 2/3 tot 3/4 van het nominale vermogen al een vergelijkbaar rendement haalt. Of hopelijk nog beter... Ik ben benieuwd!
Ik bedenk me net: Misschien is een energiekostenapparaat te gebruiken bij de meting, en wellicht heb je zo'n ding? https://www.conrad.nl/nl/energiekos...1551548_pla-192988133348_pla-103696&WT.srch=1
Het meet spanning, frequentie, stroom, vermogensfactor en vermogen, lees ik. Als het vermogen dan uitleesbaar is (?), dan zou je zo gemakkelijk kunnen variëren met willekeurige belastingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Absorbtie koelkasten op petroleum bestaan, ook nu nog maar zijn reteduur, (<link). Nieuw dan.

Met name in het scandinavische landen zijn ze nog in gebruik. denk aan de afgelegen hutten.
Verder waren ze popi jopie op binnenvaartschepen.

2e hands duiken ze af en toe op, probleem wat je dan hebt is dat ze niet meer te vullen zijn. Althands ik heb nog geen bedrijfje gevonden dat dat kan. Ik heb er drie in verschillende stadia van ontmanteling. Bij de een werkt de koeling maar is de kast verrot, bij de andere het interieur kapot etc. En ze zijn natuurlijk niet identiek.
De oude draaien op een mengsel van oa amoniak.
 
De tabel en grafieken heb ik nog maar even iets verbeterd, nu overal met ingetekende curve.

Die curve tussen de meetpunten is een benadering, die waarschijnlijk aardig zal kloppen, en helpt om het verbruik en de afgegeven energie te bepalen voor tussenliggend afgenomen elektrisch vermogen.

Het "meetpunt" bij 2000 W is geen meting maar is een aanname, en moet ik t.z.t. nog meten/verifiëren.

Ik heb in de onderste grafiek het rendement in % van de energie-inhoud van benzine (9,7 kWh/l) vermeld. Zo te zien, ligt het maximale rendement waarschijnlijk rond de 12,5 %.

upload_2017-1-17_22-47-30.png

upload_2017-1-17_22-54-52.png

upload_2017-1-17_22-55-50.png

upload_2017-1-17_22-57-32.png
 

Bijlagen

  • upload_2017-1-17_23-4-20.png
    upload_2017-1-17_23-4-20.png
    157.9 KB · Weergaven: 8
Hallo, als binnen vaart schipper,moeten wij altijd zelf voor onze energie zorgen. Om het generator gebruik te beperken gebruiken wij voor de nacht traktie accuus en omvormers. 24 of 48 volt. Voordeel van traktie ten opzichte van nieuwe wetse accuus, is de aantal laadcycles. Wij ontladen de accuus bijna elke nacht tot 45-75 % van de capaciteit. 1 stel is nu 11 j oud. Nog niet versleten, gebruiken alleen meer water. Ik gebruik gewoon kraanwater voor de accuus, maar hebben op het drinkwater systeem wel een extra Wyco filter. Veel schepen hebben ook zonnepanelen er bij. Belangrijkste voor behoud van je accuus is de laadcyclus van de lader! Heb je ook een brandstofcel overwogen? Kwa stroom misschien niet het beste rendement, maar je kan in de winter, wel gelijk je huis verwarmen. Nadeel van een benzine generator is, dat je opslag benzine op den duur schraal word, dus heb je de generator nodig, wil die gewoon Niet. Door de slechte benzine. Dan is diesel veel eenvoudiger.
 
Tja, @binnenvaartschipper daar zeg je zowat, een diesel generator is dan eenvoudiger maar zijn altijd erg groot en zwaar en beginnen bij een prijs van 1000 euro.
Voor tijdelijke noodstroom voorziening in een woning is een kleine benzine generator handiger en goedkoper.
De vriezer en verlichting e.d. kun je dan een tijdje laten werken.
En je kunt een kleine aggregaat makkelijk vervoeren naar ander adres om b.v. de vriezers weer te laten werken of voor onderweg een stroomvoorziening bij je te hebben. Ik heb o.a. een aggregaat ( Yamaha EF600) die ook 12 Volt autoaccu's kan laden en erg klein is.
Voor een vaste verblijfplaats is uw oplossing wel goed, maar ik en ook wel andere preppers hebben ook graag snel verplaatsbare oplossingen bij de hand. Dus compacte aggregaten.

De benzine is tegenwoordig beperkt houdbaar, maar als je van het merk Aspen koopt wel lang houdbaar.
Wel 3,50 per liter maar 10 jaar houdbaar.

@binnenvaartschipper, ik neem aan dat de accu's worden opgeladen tijdens het varen door de scheepsmotor, dus dit is al een voordeel i.v.m. brandstof voor de scheepsgenerator of heeft u aparte generators voor de accu's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.

De benzine is tegenwoordig beperkt houdbaar, maar als je van het merk Aspen koopt wel lang houdbaar.
Wel 3,50 per liter maar 10 jaar houdbaar.
Dit is een goede tip voor mijn bladblazer, want die gebruik ik niet veel.

@binnenvaartschipper, ik neem aan dat de accu's worden opgeladen tijdens het varen door de scheepsmotor, dus dit is al een voordeel i.v.m. brandstof voor de scheepsgenerator of heeft u aparte generators voor de accu's.
Wij laden ook met de hoofdmotor de accu's bij, maar met dit koude weer, draait de generator ook, tijdens de vaart. Dit is nodig , omdat onze verwarming elektrisch is. In de zomermaanden staat de generator veel stil, tijdens de vaart.

Nog een opmerking, betreft verbruik van een generator. Wij aan boord hebben generators van 17-40 Kva. Wij rekenen 1 -1,5 L verbruik per uur voor nullast.
En voor elke 3000 watt /uur 1 L diesel extra per uur.

[MOD] Even Quotes van gemaakt voor de duidelijkheid. [/MOD]
 
Beste mensen, nu dan toch maar even over van de Koelkast naar ... de Koude douche...

Ik heb vandaag de beloofde verbruiksmeting gedaan aan mijn Denqbar 2,2 kW inverter-generator, en het resultaat was wel ietwat .... ontnuchterend;).

Deze generator heeft een viertaktmotor, kan 2 kW leveren, en kan een piekbelasting van 2,2 kW aan.
De generator was in de "Economy"-stand ingesteld, en volgt zo qua toerental het verbruik (zonder Economy draait de generator op een hoger toerental - nodig als er plotselinge hoge belastingen worden verwacht, zoals bij gebruik van sommig elektrisch gereedschap).

Ik vond een maatbekertje met schaalverdeling van 5 tot 50 ml, heb daar een gat in geboord en een slangpilaar met slangetje in gemonteerd, en het geheel op de benzinekraan van de generator aangesloten.
Het gele op de foto is Euro 95 benzine.

Ik heb bij continu draaiende generator per meting telkens gevuld tot boven de 50 ml streep, bij 45 ml de stopwatch in en bij 5 ml stop. En verkreeg zo telkens de tijd waarbinnen precies 40 ml benzine werd verbruikt. Het daarbij geleverde vermogen was nauwkeurig af te lezen op het display van de generator, en dat was voor dit doel perfect...
Bekijk bijlage 5417
Hieronder de opstelling. Een eenvoudig elektrisch kookplaatje bleek perfect voor deze metingen. Door per meting telkens een andere verwarmingsstand te nemen, was er eenvoudig over een aardig vermogensgebied te meten.
Bekijk bijlage 5416
In de tabel hieronder is een en ander opgenomen. Het meting-nummer geeft (in de tijd) de volgorde van meten aan. Ik heb de resultaten daarna in volgorde van oplopende belasting gerangschikt.
Er was pas bij het overschakelen van kookplaat-stand 1,5 naar 2, een oplopen van het toerental hoorbaar. Maar daar is dan ook sprake van een sprong van 300 naar 900 Watt. Ik wil daar later nog eens tussenin meten, door bijvoorbeeld een halogeen-straler bij te schakelen.

"Een volle tank van 7 Liter is geschikt voor maximaal 14 uur gebruik." las ik in de productomschrijving...
MAXIMAAL is dan inderdaad het toverwoord...:rolleyes:

Het blijkt dat deze Denqbar 2.2 kW generator inderdaad zo'n 0,5 liter benzine per uur gebruikt:thumbsup:
... tja, maar dan ook alleen als er nog net geen 300 W wordt afgenomen...:lol:
Het ding vreet al 0,43 liter per uur als er helemaal geen vermogen wordt afgenomen (nullast), en slikt 0,45 liter per uur zodra er maar 137 W aan vermogen wordt afgenomen.
Bij 1,2 kW afgenomen vermogen is het verbruik ongeveer een liter per uur.
Bij 1,6 kW afgenomen vermogen is het verbruik ongeveer 1,34 liter per uur.
En dan is dit nog wel een "zuinige" inverter-generator...

Haha, ik moet mijn eerdere berekeningen wel aan gaan passen vermoed ik...;)

De lijn van de grafiek onderaan is even bij benadering (de meetpunten daarin kloppen).
Bekijk bijlage 5418
Bekijk bijlage 5419
En aanvullend deze nog even... Het ziet er naar uit dat deze generator ook bij 2 kW vollast geen beter rendement zal geven dan tussen de 1,2 en 1,25 kWh per liter benzine . De rest is en blijft warmte.
Het is dus geen generator ... maar (net als onze auto's overigens) een kachel!;)
Bekijk bijlage 5420

Hier was ik al bang voor! Mooi getest! Wie kan dit testen met een lpg inverter generator?
 
Beste @Lifepo4 ,

Je hoeft niet de vraag of topic te quoten als je reageert. Dat komt de leesbaarheid ten goede
Dit is een onderwerp waar het laatste in 2017, 5 jaar geleden, op gereageerd is.
Ik vrees dat je zelf de eerste stappen moet nemen en de test moet aangaan.
 
Terug
Bovenaan