Een bijl maakt veel lawaai..
Zeker in NL waar je vaak ongezien de bossen intrekt vanwege de vele regelgeving, is een bijl nog net niet waardeloos.
Geluid draagt ver en vanuit prepper oogpunt is dit juist NIET wat je wilt.
Het zaagje uit het filmpje is een mooie en neemt pracktisch geen ruimte in je tas mits goed verpakt.
Toch zou ik kiezen voor gewoon een inklapbaar houtzaagje. Een mooie baco laplander, of de goedkope van de lidl.
Maakt weinig geluid en geeft veel plezier!
Tevens kun je ook makkelijk eventueel zonder bijl, zaag, zaagje, je kampvuur aankrijgen hoor.
Een goed vuur verdeel je in een paar stappen.
Van kleine houtjes naar grotere. Als.je kolen eenmaal volledig oranje gloeien, dan maakt het niet meer uit wat je er op gooit want alles brand.
Zoek altijd hout wat van de grond af ligt.
Alles wat op de grond ligt, daar is vocht in getrokken. Zoek in de struiken of bomen naar losse takken en gebruik deze in het begin.
Dode takken zijn makkelijk met een knie of voet te breken en daar heb je dus geen bijl, zaag of zaagje voor nodig.
Eventueel batoneer je met je mes kleinere delen en maak je een paar mooie feathersticks.
Als ik een beginnend vuurtje heb, dan leg ik daar naast al vaak de dikkere blokken om te drogen.
Deze kunnen dan in het 'oranje kooltjes' stadium met gemak er boven op gelegd worden, zonder ooit gekliefd te zijn.
In de Bushcraft wereld werkt iedereen met het gereedschap welke hij/zij vanuit persoonlijke voorkeur prefereert.
Toch zullen de meesten antwoorden dat het inklapbare houtzaagje hun voorkeur heeft ook al willen velen wel de skilz bezitten om met de bijl te werken.
Het valt me op dat de preppers in dit topic daarentegen over het algemeen voor de lawaaierige bijl kiezen.
Juist vanuit een Survival opzicht, is de bijl anders dan een verdedigings wapen en zeker in NL juist niet geschikt om jezelf onopvallend te bewegen.