Het lijkt mij wel interessant om bij deze discussie over voedselvoorraad onderscheid te maken tussen oogst van eigen land waarvoor je afhankelijk bent van externe partijen en oogst waarvoor je niet afhankelijk bent van externe partijen.
@Henk88 , alweer zo'n mooie post, bedankt!
Het is ook die afhankelijkheid die inderdaad tot nadenken dwingt. Kant en klaar op voorraad is een ding, maar daarna...
Als je bijvoorbeeld zaden moeten kopen dan ben je net als bij kant en klaar voedsel afhankelijk van winkels en fabrikanten. Het is niet realistisch om de opbrengst van die zaden mee te rekenen bij je voedselvoorraad omdat je bij calamiteiten mogelijk dat zaad niet kunt kopen. Als je echter meer kijkt naar voedselbos concepten waarbij je werkt met doorlevende gewassen die minder gevoelig zijn voor ziektes en veranderende weersomstandigheden en waarbij je niet afhankelijk bent van externe partijen dan lijkt het me logisch de opbrengst van die gewassen mee te rekenen bij je voedselvoorraad.
Zeker, en al helemaal als je vanuit ervaring weet wat wat je ervan kunt verwachten.
Ik ben hier zelf flink op aan het inzetten omdat noodrantsoenen zoals NRG-5 in grote hoeveelheden erg duur zijn en andere voorraden kosten ook best wat tijd en geld. Pasta, rijst en bonen kun je nog redelijk makkelijk langdurig bewaren in mylar zakken maar producten zoals verse groenten en fruit zijn al een stuk arbeidsintensiever om langdurig goed te houden.
Koken, blancheren, wecken... veel werk inderdaad.
Als aanvulling op mijn voedselvoorraad kies ik dus voor doorlevende, winterharde gewassen die het hele jaar of vooral in de winter oogst kunnen geven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld prairie lelie, suikerwortel, aardpeer, japanse andoorn, indianenaardappel, zuring, brave hendrik en schorseneer.
Prima tips. Ik denk dat ik ook maar eens wat minder-zinvolle struiken eruit gooi (rode bes/witte bes) en een volwaardig mini-volkstuintje optuig.
Als je dit combineert met de teelt van insecteneiwitten binnenshuis kun je praktisch het hele jaar door een verse, volwaardige maaltijd op tafel zetten zonder aandacht te trekken van buren en zonder dat je afhankelijk bent van externe partijen voor bijvoorbeeld veevoer of zaden.
Ik denk dan meer aan aquaponics... Een visje of kreeftje op bord lijkt me toch wel smakelijker dan meelwormen en maden
Wat denk je daarvan?
Een bijkomend voordeel van deze strategie is dat je hiermee ook kunt preppen tegen meer geleidelijke problemen zoals bijvoorbeeld inflatie. Als voeding langzaam duurder en schaarser wordt zoals nu is een voedselvoorraad van 1 of 2 jaar leuk maar als je daar eenmaal doorheen bent dan heb je geen voorraad meer en moet je alsnog tegen die tijd peperduur eten kopen in de winkel.
Als er al iets te krijgen is. Evengoed, vraag ik mij wel af of het zal wennen, bij weer en wind in een bivakslaapzak onder de kruiwagen, om de spruitjes te bewaken. Zodra de schappen leeg zijn of het spul peperduur, vinden ze het wel bij een ander in de tuin. Toch maar eens op zoek naar wat "Bouncing Betties"
Mijn doorlevende voedselgewassen zijn geschikt om van te leven als er geen winkels meer open zijn maar in de tussentijd kan ik de kosten drukken van boodschappen doen.
Het enige nadeel is dat je deze gewassen niet zomaar kunt verplaatsen naar een BOL maar veel meer dan een jaarvoorraad NRG-5 voor 1 persoon gooi je ook niet zomaar in de kofferbak van je auto.
Het bail-out idee is m.i. ook alleen zinvol bij een gedegen en voortdurende voorbereiding, en een snel vertrek. Net zoals
@PBear dat doet. Maar, die heeft dan ook een tropische verrassing met roots onder de palmen.
Familiebanden verder weg, en de juiste partnerkeuze op voorhand, is zo slecht nog niet. En dat leest iedereen nu pas...
@Henk88 , wellicht hebben we het toch zo slecht nog niet getroffen, en redden we het thuis best, ook als het eens wat minder gaat.