Jannes
Prepper goeroe
Beste mensen,
Onverwacht is het mij vandaag toch gelukt om twee spiksplinternieuwe hommeldozen "los te branden" bij een leverancier (met overduidelijk een goed hart!). Deze dozen hebben elk een nog piepjonge familie, en zijn de afgelopen dagen gebruikt bij voorlichting op scholen, en kunnen niet meer de kas in. Geheel onderaan een foto van een van die dozen; het nog kleine nest wordt uiteindelijk wel zo'n 1/2 tot 3/4 van de doosinhoud groot.
Een punt is wel, dat ik de dozen vanochtend heb opgehaald, en ik het riskant vind om ze lang gesloten te houden. De beestjes hebben wel een voorraad nectar en suiker, en zitten zeker al een dag vast in de doos, maar meerdere dagen opgesloten zitten is vast geen pretje voor ze. En zet ik de dozen hier open dan is er weer het risico dat de halve familie ergens rond vliegt zodra de dozen mee moeten, en om nu familieleden van elkaar te scheiden...
Dus de dozen moeten wel binnen enkele dagen worden opgehaald, het liefst dit weekend nog.
Ze staan ze hier in 's-Gravenzande klaar, voor de geef natuurlijk/voor nop.
Nu zijn het maar twee dozen... Het mooist zou zijn om twee mensen blij te maken, en wellicht kunnen er twee samen iets regelen wat vervoer betreft?
Kortom: wie kan ik er blij mee maken...?
(Mochten zich meer dan twee gegadigden melden, dan gaan eerlijkheidshalve degenen die al in dit draadje hebben gepost voor, en anders loot ik wellicht...).
Groeten,
Andre
Bekijk bijlage 15792
Het is echt een doordacht systeem. Rechts zien jullie de "suiker-borstel" Het witte ronde propje) waar juist een hommel van snoept. Onder de binnenbak zit een flinke voorraad suikersiroop. Rechts bovenin liggen twee blokjes nectar/was dat de hommels kunnen gebruiken om het nest mee op te bouwen, en dat gaat snel. Zodra ze de bloemen kunnen opzoeken is dat niet meer nodig, en vandaar ook een reden om de dozen niet te lang gesloten te houden en spoedig bij de nieuwe baasjes te hebben.
Mooi om te lezen zeg!
En ik hou dit in mijn achterhoofd voor de toekomst. Niet in 1x alles willen en doen.
Ik hoop dat je 1 of 2 mensen blij kunt maken. Helaas uit de richting voor mij.