• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoofdlamp

Ik heb twee Petzl's in gebruik. De Tactikka plus en de Tikka. De Ik vindt het prettige hoofdlampjes. Veel keuze in functies en inmiddels met een nieuwe lijn modellen. Voor mij zijn de eisen kantelbaar en rood licht en van accu over kunnen naar standaard AAA batterijen. Lumen maken me niet zo veel uit.

Ik kan niet anders dan toch een negatieve ervaring vermelden. Ze kunnen slecht tegen verdrukking in je rugzak oid. Zie de barstjes die zitten in de rechts afgebeelde Tactikka van mij.
Ik heb het opgelost door (voor vervoer) een bakje van iets anders ervoor te gebruiken die perfect hiervoor leek te passen. Hun eigen doosjes zijn me veel te duur.

Vermakelijk om het volgende artikel in de blog van Paul Kirtley "Why I Stopped Using Petzl Headlamps" hierover te lezen. Zijn ervaring is er ook eentje.

Hoewel ik zeer overm mijn Tactikka+ te spreken ben heeft het lampje me nooit helemaal lekker gezeten.
Qua functies voldoet het prima, verschillende wit licht modi, beacon mode. Rood, groen en blauw licht, elk met beacon mode.
Precies wat ik zocht. Echter, (ik schreef hier al eerder over) de verpakking geeft je de indruk dat je een professionele koplamp koopt. Dat samen met het label 'waterproof' leggen de verwachting hoger dan spatwater dicht.
De lamp zelf is nogal... plastic. Het batterij compartiment is niet zo dicht als ik had verwacht. Al heb ik er mee in de stromende regen gestaan, elke keer vraag ik me weer af of de lamp er niet mee gaat stoppen.

In de uitverkoop heb ik ooit een Petzl hard case gekocht. De lamp gooi ik (in dit hoesje) gewoon in mijn rugtas. Nooit problemen mee gehad. Al zal ik nu wel wat voorzichtiger zijn. Want écht goedkoop zijn de lampen ook weer niet; €50,- oid.

Het artikel is bijzonder leuk om te lezen en bevestigd mijn angst een beetje. Ik hoop in ieder geval dat de klimuitrusting van Petzl degelijker is!

Dus, op zoek naar een andere hoofdlamp!

@Gigo weet je Wat de lichtsterkte is in de zwakke stand? Ik las dat de sterke stand 80 Lumen is.
Ik gok rond de 40/50 lumen. Afgelopen week ben ik heel de week in de Ardennen geweest en heb ik zodra de zon onder ging altijd deze lamp op mijn hoof gehad.
De nachtstand is er fijn en de lamp is nog niet merkbaar minder gaan schijnen, voor dit geld vind ik dat heel netjes. Het rubber om de lamp die je moet verwijderen als je de batterijen wilt vervangen wordt wel wat losser na het loshalen, hij zal dus na het vaak wisselen van de batterijen wel wat minder waterdicht zijn denk ik.

Als je heel handig bent kan je er een maken met siliconenkit.
Je gebruikt daar voor de originele rubber in gips, laat het drogen haal de rubber er uit.
De mal is nu klaar.
De koker met kit,,,,, snij de tuit schuin af zo dat je vrij vlak de kit door de mal heen legt.
Laat het drogen en als je het goed hebt gedaan heb je een siliconenrubber voor het leven.

Ik heb aardig wat werkjes gedaan met de kit, je kan er heel wat mee.

Bekijk bijlage 8510 De Black Diamond Ion blijkt perfect beschermd te worden door een doosje van minder dan 1 euro van de action.
En wat weegt dat :fluit:

Mijn Petzl Tacktikka+ in het oude type (dus met opklapbaar rood venstertje) gaat nu al een jaar of 8 mee zonder beschermhoesje. Hij zit in het topvak van mijn tas, of op mijn hoofd of slingert ergens in de tent maar ik heb nog niet eerder de behoefte gehad hem extra te beschermen. Wat mij betreft dus ook een aanrader.

En wat weegt dat :fluit:
Ja, ik ga van 50 naar 100gram maar zoals je in een eerdere post in dit topic ziet zijn de hoofdlampjes toch soms kwetsbaar. En je weet vast hoe ze met je bagage omgaan als deze in het vrachtruim van een vloegtuig beland? Met het oog daarop toch enige (budget-)bescherming. Nog goedkoper en lichter is oprollen in kleding.

Ik zoek nog een goede hoofdlamp, voornamelijk om bijvoorbeeld tijdens een blackout in huis te gebruiken (binnenshuis rondlopen, boek lezen, simpele handelingen uitvoeren, ...) en dus niet persé voor buiten (hoewel dat altijd handig is). Ik zoek dus eerder een hoofdlamp om tijdens een bug in te gebruiken.

Is dit een goede hoofdlamp? Of bestaan er betere prijs/kwaliteit hoofdlampen?

Ik denk dat je goed moet kijken wat je gebruiksdoel is, je hebt het over handelingen in huis en lezen, een lamp met een te hoge output (teveel lumen op de laagste stand) is dan niet fijn, je reflecteert dan zoveel licht van je boek/de dingen waar je bezig bent (aanrecht spiegel etc) dat je jezelf verblind. voor dergelijk gebruik is een simpel hoofdlampje al snel voldoende. Dn bedoel ik niet de gemiddelde action of lidl kwaliteit, maar gewoon een simpele van een goed merk (petzl, mammut, etc.) de belangrijkste truc is dat je de lamp goed genoeg kan richten voor jou gebruik, lezen vraagt weer wat anders dan een boterham smeren.

Dus op naar een outdoor winkel, en daar proberen (passen) en als het kan testen (boek voor je neus houden met de lamp aan in een donker hoekje ).
Let op dat onderdelen aan elkaar vast zitten en je dus niet zomaar een batterijdeksel kwijt bent (al is dat in huis minder vervelend dan in het bos :)

Wat ook prettig werkt is een diffusor, deze zorgt ervoor dat het licht zich meer verspreid waardoor het minder fel op 1 plek is. er zijn zaklampen waar deze voor te krijgen zijn (o.a. fenix, en maglite C/D-cell zijn te voorzien van een witte punt) (een opgerold dun papiertje kan ook al wonderen doen)

Ook een detail om op te letten, is het lampje oplaadbaar, of kan je er reguliere (AA/AAA) batterijen in stoppen, (persoonlijke voorkeur en beschikbaarheid van alternatieve laadbronnen)

Mijn twee duppies,

GreetZ,
Pjotr78

• Leuk
Waarderingen: Ray
Wat ik zelf een fijne lamp vind is de Fenix HP 15. Veel vermogen en een lange brandduur door de vier AA's en deze batterijen zijn eenvoudig verkrijgbaar.
De hoofdbanden zijn goed te verstellen en ook passend te maken voor een groter hoofd. Verder is de aan-knop afgeschermd door een plastic lipje, waardoor deze niet zomaar aanspringt als deze in een tas zit.
Door de vijf standen kun je de lichttsterkte goed aanpassen aan de behoefte.

Als ik nadeel zou moeten bedenken dan is het de prijs van € 65,-.

Ik gebruik de lamp veel bij klussen, 'savonds in de tuin en op vakantie om bij te lezen.

1.png
- Eco (10 ANSI lumen, 160 u)
- Low (50 ANSI lumen, 40 u)
- Mid (150 ANSI lumen, 10 u)
- High (400 ANSI lumen, 3 u 30 min.)
- Burst (900 ANSI lumen)
- SOS (50 ANSI lumen)

• Leuk
Waarderingen: J.J
De branduren zal sterk afhangen van de batterijen of accu's die je gebruikt.
Wij hebben gebruiken de AEROCELL van de Lidl krachtig en goedkoop.
De bloeddrukmeter behoud langer zijn kracht dan bvb de Duracel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voordeel vind ik vooral de lage standen...je hebt vaker meer aan minder licht dan aan meer licht.
Absoluut waar. Stand 4 gebruik ik alleen als ik onder de vloer moet in de kruipruimte of als ik moet bijlichten als ik met gereedschap in een donkere hoek bezig ben. Stand 5 is in huis onbruikbaar; veel te veel licht.
Maar ik vergelijk het vermogen met het bouwmarktlampje dat ik eerst gebruikte en die kwam vaak tekort.

De branduren zal sterk afhangen van de batterijen of accu's die je gebruikt.
Wij hebben gebruiken de AEROCELL van de Lidl krachtig en goedkoop.
De bloeddrukmeter behoud langer zijn kracht dan bvb de Duracel.

Duracell heeft vooral een goede marketingafdeling. De Aerocell's ken ik niet.
Ik gebruik altijd de oplaadbare Eneloop batterijen. Die behouden lang hun kracht.

Terug
Bovenaan