• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houtkachel (tijdelijk) installeren via raam?

Als je alleen een houtkachel voor verwarming hebt kom je er snel achter waarom we die niet meer hebben. En romantiek is ver te zoeken als na het uitgaan van de kachel de cv niet aanspringt. Voor nood zou je dan toch beter voor de kacheltjes van @Stu gaan. Zeker als het maar 10 tot 20 dagen zijn.

Ik heb 7 jaar alleen maar een houtkachel gehad. Kookte er op, bakte er in, had er heet water van, en droogde mijn was er boven en omheen. Een multifunctionelere warmte bron heb ik nog nooit gehad. En ja, kachel ging 's nachts uit. Wat is daar een probleem aan? Opnieuw papier en aanmaakhoutjes er in, aansteken en brand weer. Oké, met mist moest er eerst een gasbrandertje in staan om de pijp te verwarmen. Anders had ik geen trek, was het net zo (of erger) mistig in huis.

Maar je reactie geeft wel aan hoe "verpest" je bent door de cv. En heel veel mensen met jou. ;) Ik geef graag mijn cv installatie op voor weer een houtkachel.

Technisch gezien zou het branden van hout ook CO2 neutraal zijn. @martin heeft dat een keertje uitgelegd.

Het is inderdaad een feit dat indien een boom zou wegrotten er exact dezelfde hoeveelheid CO2 vrijkomt dan hetgeen vrijkomt indien je het in brand steekt (is ook wel logisch, je kan het vergelijken met de wet behoud energie). Maar....

Ik zou niet durven beweren dat pellets alleen van restmateriaal worden gemaakt. Ik durf te beweren dat er genoeg bedrijven zijn die ze importeren en dat er wel degelijk bomen worden gekapt.
En dat een flink wat dieselschepen deze pellets transporteren vanuit canada naar Nederland is ook niet echt bevorderlijk voor de CO2 uitstoot. Dus ik moet @Roel wel gelijk geven op dat punt.

Maar los hiervan blijft het een gegeven dat een palletkachel veel efficiënter verbrand waardoor het alsnog verstandiger is om te kiezen voor een palletkachel dan een houtkachel. (en met efficiënter bedoel ik zowel met betrekking tot milieu als met betrekking tot de kosten).

Stel dat je in een bosrijk gebied woont en dat er meer hout vrijkomt dan je ooit kan opstoken dan zou ik alsnog voor een inefficiënte houdkachel of een combinatie kachel die zowel pellets als resthout kan verbranden (maar dan heet het een biomassaketel)

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar je reactie geeft wel aan hoe "verpest" je bent door de cv. En heel veel mensen met jou. ;) Ik geef graag mijn cv installatie op voor weer een houtkachel.

als ik aan al die keren terug denk dat ik s'morgens eerst naar buiten moest omdat ze alles opgestookt hadden, lekker door de sneeuw naar het houthok. Het al warm hebben voor de kachel brand....... dan maar verpest ;)

Ik heb ook nu weer een houtkachel, maar nu is het mogen en geen moeten meer, en dat is een groot verschil

Laatst bewerkt:
Voor een schoorsteen zijn voorschriften... Toen ik mijn huis kocht en verbouwde heb ik het allemaal uitgezocht.
Ik heb een bestaand kanaal gepakt, en hier een dubbelwandige flexibele renovatiepijp doorheen getrokken, 150 mm.
Ik geloof dat de schoorsteen boven de nok uit moet komen, en als die halverwege of vrij laag uit je pannendak komt dan moet het nog behoorlijk ver omhoog gemetseld worden.
Ik zou zeggen pleur wat in een zoekmachine, en zoek het op op internet, genoeg over te vinden.
Terecht word ook genoemd de trek! Ik zou niet zo even een kort pijpje naar buiten steken die niet boven het huis uit komt.
Zoals bij Tanfana zou die 2 meter opstaande pijp wel boven de dakrand zijn uitgekomen, en lekker trekken.
Als je kachel niet trekt krijg je rook binnen. Voor CO ben ik niet meteen bang zolang de rookgassen uit de schoorsteen komen.
Heb je geen foto's van de situatie?

Wat @Niels zegt plus het feit dat je in een huurhuis woont en de eigenaar = verhuurder meld dat je geen houtkachel mag gebruiken. Volgens mij heb je dan 123 een huurconflict.
Nog afgezien van buren die last hebben, terecht of onterecht.

Terug
Bovenaan