De Bezorgde Burger
Prepper goeroe
Beste preppers,
Omdat ik over een paar weken op survival/bushcraftcursus ga en ik daarbij niets aan het toeval wil overlaten, ben ik alvast bezig met mijn paklijst samen te stellen. Deze cursus gaat niet om een "echte" survivalsituatie na te bootsen, er zullen gewoon verzorgde maaltijden en stromend water zijn. Het gaat met name over vaardigheden oefenen, methoden en ervaringen uitwisselen. Sommige deelnemers zullen dit gewoon als een kampeertocht benaderen.
Voor mezelf wil ik het wel een extra dimensie geven door het qua uitrusting zo minimaal mogelijk aan te pakken: de spullen die ik normaliter zelf op mijn rug meeneem op een dagtocht zouden voldoende moeten zijn om het te redden in een 24u-noodsituatie. Ik ga hierbij als basis dus uit van mijn paklijst die ik normaliter voor een dagtocht (door de natuur in NL) gebruik, met enkele extra's vanwege de geplande overnachting, en nog een paar extra's vanwege de bushcraftactiviteiten.
Omdat elke ons telt op een hele dag rondsjouwen, heb ik de gewichten van de zaken ook in deze lijst opgenomen. Mijn basislijst weegt alles bij elkaar 6.7 kg, en ik neem nog eens 2.3 kg aan extra's mee, waardoor het totaal dus 9.0 kg wordt.
Graag hoor ik jullie commentaar / ideeën / inzichten!
KLEDING (gewicht niet meegerekend)
(basisuitgangspunt: verzorgde maaltijden)
Omdat ik over een paar weken op survival/bushcraftcursus ga en ik daarbij niets aan het toeval wil overlaten, ben ik alvast bezig met mijn paklijst samen te stellen. Deze cursus gaat niet om een "echte" survivalsituatie na te bootsen, er zullen gewoon verzorgde maaltijden en stromend water zijn. Het gaat met name over vaardigheden oefenen, methoden en ervaringen uitwisselen. Sommige deelnemers zullen dit gewoon als een kampeertocht benaderen.
Voor mezelf wil ik het wel een extra dimensie geven door het qua uitrusting zo minimaal mogelijk aan te pakken: de spullen die ik normaliter zelf op mijn rug meeneem op een dagtocht zouden voldoende moeten zijn om het te redden in een 24u-noodsituatie. Ik ga hierbij als basis dus uit van mijn paklijst die ik normaliter voor een dagtocht (door de natuur in NL) gebruik, met enkele extra's vanwege de geplande overnachting, en nog een paar extra's vanwege de bushcraftactiviteiten.
Omdat elke ons telt op een hele dag rondsjouwen, heb ik de gewichten van de zaken ook in deze lijst opgenomen. Mijn basislijst weegt alles bij elkaar 6.7 kg, en ik neem nog eens 2.3 kg aan extra's mee, waardoor het totaal dus 9.0 kg wordt.
Graag hoor ik jullie commentaar / ideeën / inzichten!
KLEDING (gewicht niet meegerekend)
- Ondergoed, shirt, sokken
- Outdoorbroek (afritsbaar, met fijne zakken)
- Warm vest
- Wind/regenjack
- Stevige wandelschoenen
- 50 Horloge (met kompas, GPS, thermometer, barometer)
- 30 Paracord armband (met noodfluit en mini-firesteel)
- 250 Telefoon (in waterdichte hoes)
- 90 Portemonnee (eigenlijk alleen bankpas, rijbewijs, zorgpas, paar flappen cash)
- 20 Sleutels (alleen voordeursleutel)
- 1580 Dagrugzak 30L
- 20 Plastic zak (afval meenemen)
- 20 Plastic zak (foerageren, sprokkelen)
- 50 Puinzak (regenval, drijver, drybag)
- 20 Kauwgum
- 140 Zonnebril (in hardcase)
- 30 Zonnebrand mini
- 12 Lippenbalsem zon
- 25 Insectenspray
- 6 Oordoppen
- 30 Buff
- 120 Pet
- 380 Poncho (kan doubleren als grondzeiltje)
- 80 Handschoenen (snijbestendig)
- 120 Zaklamp (+ diffuser)
- 280 Multitool
- 120 Verrekijker (mono)
- 52 Hoofdlamp
- 6 Toiletpapier (paar velletjes genoeg voor 1x)
- 55 Handenreiniger (tevens brandstof)
- 52 Vochtige doekjes
- 890 Tarp (3x4,5m) + haringen (6 st) + paracord (30m)
(basisuitgangspunt: verzorgde maaltijden)
- 1350 Waterfles 1.1L + hengsel
- 70 Eetgerei (mok, spork)
- 90 Energierepen (2 st)
- 300 EHBO-kit
- 30 Reisapotheek
- 300 Survival kit EDC (puur voor de show, inhoud in deze context niet zo relevant, omdat ik niks hiervan verwacht nodig te hebben - misschien zal ik ooit een keer een 24u oefening doen met uitsluitend deze kit)
- 250 Bivakzak (bij ongeplande overnachting zou ik een nooddeken gebruiken uit de survivalkit)
- 830 Slaapmatje (alleen als backup, ik wil eigenlijk iets improviseren met de poncho)
- 50 Reistandenborstel + tandpasta mini + tandenstoker
- 120 Reserve ondergoed, sokken (waterdicht verpakt)
- 10 Koffie instant (pure kampeerluxe, in echte overlevingssituatie zou ik eerder een caffeinepil nemen uit de survivalkit)
- 250 Powerpack + laadkabeltjes (tevens kampverlichting)
- 50 Notitieblokje + pen/potlood
- 100? Holsters/foedraals/riembuidels e.d.
- 120 Vast mes
- 250 Klapzaag
- 30 Firesteel
- 65 Slijpgerei
- 5 Puntenslijper (tondel)
- 100 Waterfilter (puur voor de show, er is kraanwater op de kamplocatie)