Ik ben inmiddels al weer een tijdje terug van dat bushcraftweekend, en heb daar ook al elders een verslagje over geschreven (
zie link). Ik dacht dat het misschien wel aardig is om toch nog een opvolging en eindoordeel te schrijven specifiek over de uitrustingslijst. Dus bij deze:
Sinds de laatste update op deze post van 6 juni had ik toch nog het een en ander aangepast aan de uitrusting.
TOEVOEGINGEN
+746 Slaapzak lichtgewicht van de Lidl (ik besloot toch voor de kampeerervaring te gaan en niet in de reddingsdeken te slapen)
+550 Flesje whiskey en zakje noten (want lekker)
+202 Hardloopmaillot (ivm verwachte nachttemperatuur van 9 graden)
+139 Grondzeil 2x1,5m (om poncho en slaapmatje te sparen)
+90 Nieuw handig EDC schoudertasje
+82 Handdoekje sneldrogend
+65 Muts (ivm verwachte nachttemperatuur van 9 graden)
+25 Balaclava (ivm verwachte nachttemperatuur van 9 graden)
+15 Autosleutel (bleek dat ik toch de chauffeur was, reservesleutel gepakt zonder centrale deurvergrendeling om 30 gram te besparen)
WEGLATINGEN/AFSLANKEN
-383 Slaapmatje vervangen door een lichtgewicht van de Lidl
-357 Poncho weggelaten
-220 Organizervak voor gereedschap weggelaten
-100 Rugzak gestript van overtollige accessoires
-95 EHBO-set afslanken (voornamelijk op redundantie)
-80 Alle foedraals weggelaten (in plaats daarvan handiger EDC tasje)
-60 Tarp accessoires afslanken
-55 Brillendoosje verwisseld voor een lichter exemplaar
-40 Handenreiniger overgegoten in kleiner flesje
-39 Organizertasje medium weggelaten
Alles paste precies in de 30 liter rugtas, en woog samen 9.4 kilo (exclusief gedragen kleding, schoenen, horloge en telefoon).
LEERMOMENTEN
- Ik had geen (fatsoenlijke) noodfluit bij me. Normaal heb ik die altijd bij me aan mijn sleutelbos, maar omdat ik nu slechts met de voordeursleutel wegging had ik daar niet meer aan gedacht.
- Slaapzak + slaapmatje + grondzeil was zeer koud met 9 graden, ondanks hardloopbroek, singlet en muts. Balaclava + bivakzak uiteindelijk niet gebruikt, had ik misschien wel moeten doen. Voor de volgende keer slaapzak + slaapmatje vervangen voor degelijke comforttemperatuur.
- Houtkleurig potlood laten vallen, en kon ik niet meer terugvinden zelfs terwijl ik wist waar die ongeveer lag. Volgende keer graag lekkere felle kleur, en/of vast monteren aan het notitieblok.
- Haringen (metalen pennen ong. 10cm) volledig nutteloos in bosgrond, was makkelijk op te lossen met ter plaatse gesneden houten staken.
- Kijker (in ieder geval deze specifieke) is redelijk nutteloos, volgende keer gewoon weglaten of investeren in fatsoenlijke kwaliteit.
- Rugzak is helemaal top, maar met deze bepakking wel zo goed als vol. Als er ook nog eten en kookgerei mee had gemoeten had dat dus niet gepast.
- Paracord armband zit echt zeer onprettig om de pols, en is daardoor niet daadwerkelijk als armband te gebruiken. Ook de noodfluit en de firesteel die daarop zitten zijn dusdanig inferieur dat ze zelfs als backup niet echt nuttig zijn.
OPSTEKERS
- Hoofdlamp, poncho, regenhoes, vochtige doekjes allemaal niet gemist.
- Powerbank niet gemist, zowel zaklamp als telefoon (met WiFi, 4G, Bluetooth, GPS allemaal uit) gaan meer dan 3 etmaal mee.
- Gewicht van de tas was zeer goed te doen, 1-2 kilootje meer was ook nog best geweest.
- Bivakzak en balaclava niet gebruikt, zullen ook niet nodig zijn bij fatsoenlijke slaapuitrusting.
- Reserve ondergoed niet gebruikt, alleen meenemen bij meer dan 1 overnachting.
- Slijpgerei en 2e pakje zakdoekjes eigenlijk ook niet nodig bij 1 overnachting.
- Notitieblokje van 50 gram, slechts 2 velletjes daarvan gebruikt, dat kan wel efficienter volgende keer.
- Puntenslijper niet gebruikt, later nog te evalueren.
- Snijbestendige handschoenen zijn essentieel, ik ga nooit meer zonder.
- Bijl (geleend van instructeur) was nuttiger dan verwacht, maar kan inderdaad prima weggelaten worden.
- Tampon + handenreiniger is helemaal top bij vuur maken, volgende keer 2x aantal etmaal tampons meepakken, en dit spul verplaatsen naar EDC.