• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ik stop een huis in mijn bob la la een huis in mijn bob!

Ik ben de über prepper en heb gereedschappen mee om een heel dorp te bouwen.

• Zeker weten!

Stemmen: 4 16.0%
  • Nee.

Stemmen: 10 40.0%
  • Een heel dorp is wat te enthousiast maar een huiske op de praire moet lukken.

Stemmen: 11 44.0%

• Totaal aantal stemmers
    25

Myronprps

Prepper goeroe
Even een ouderwets BOB topic.

Ik neem jullie mee naar het jaar: uhhhhhhh 2018:)

De wereld economie is compleet ingestort voor nu al enkele maanden, het eten begint op te raken en jij besluit met een aantal mensen (bijv: familie,vrienden of je minnaar). De BOB/INCH te pakken en zit nu in een bos compleet afgesloten van de rest van de mensheid en laten we voor het gemak er even van uit gaan dat voedsel en drinken geen echt probleem is. (Dit is even het scenario).

Nu zit je dus in het bos met je tentje of je tarpje en nu?

Dit vraag ik mij dus al een tijdje af. Als je BOB opzoekt op het oude/recente forum of op youtube kijkt zijn mensen qua onderdak meestal toch afhankelijk van een tarp/tent/bivakzak. Maar na enkele weken lijkt mij toch dat je wel wat anders wilt. Eens een keer je bed in kruipen zonder dat onder een tarp moet kruipen of je tent in moet glijden is ook wel eens fijn.

Een winter in je tent doorbrengen zonder moderne gemakken kan toch erg uitdagend zijn. Nu zeg ik niet dat je gelijk in een ijspegel veranderd maar de mens gaat nou eenmaal opzoek naar oplossingen die ervoor zorgen dat wij minder moeite hoeven te doen om te overleven.

Hoe denken jullie hierover? hebben jullie bijvoorbeeld gereedschappen mee om een simpel huis (bijv.) te bouwen? Die gereedschappen zijn natuurlijk enorm zwaar maar kan uiteindelijk wel het verschil maken tussen "thriven of alleen surviven". Alleen een goede beitel,kloofijzer en normale zaag kan al enorm veel verschil maken. Ik ben benieuwd wat jullie hierover denken.

May the odds be even in your favor.

Dergelijke gereedschap past niet in een BOB naar mijn mening, veel te zwaar. Klapzaagje wellicht, en stevig mes natuurlijk. Als je vervoer hebt is het een ander verhaal.
Beter idee is dan, als je van tevoren de locatie voor je bug out weet, ergens in de buurt een cache aan te leggen met dergelijke gereedschappen.
Binnen jouw scenario zou ik aanvankelijk onder een zeil / tarp leven en uiteindelijk een soort muren en vloer maken maken van gesprokkeld dood hout met de tarp als hulp om het dak waterdicht te maken. Muren dichtgestopt met bladeren, mos of wat voorhanden is. Voor de ingang een vuur plaats en een reflectie muur.
Dat eenmaal gedaan kun je een soort plateau maken om op te slapen.

Wij hebben de luxe dat we een lokatie hebben diep in de bergen wanneer er stront aan de knikker is, het is alleen 4 weken lopen vanaf hier en met de fiets is het twee weken. Voor dat we de lokatie bereiken zullen we het moeten doen met de tent.

Wij hebben de luxe dat we een lokatie hebben diep in de bergen wanneer er stront aan de knikker is, het is alleen 4 weken lopen vanaf hier en met de fiets is het twee weken. Voor dat we de lokatie bereiken zullen we het moeten doen met de tent.
Maar je hebt dus al een Locatie, heb je hier wel gereedschappen liggen? Ik denk namelijk nog wel eens dat gereedschappen worden vergeten in de preppersgemeenschap.

Dergelijke gereedschap past niet in een BOB naar mijn mening, veel te zwaar. Klapzaagje wellicht, en stevig mes natuurlijk. Als je vervoer hebt is het een ander verhaal.
Beter idee is dan, als je van tevoren de locatie voor je bug out weet, ergens in de buurt een cache aan te leggen met dergelijke gereedschappen.
Binnen jouw scenario zou ik aanvankelijk onder een zeil / tarp leven en uiteindelijk een soort muren en vloer maken maken van gesprokkeld dood hout met de tarp als hulp om het dak waterdicht te maken. Muren dichtgestopt met bladeren, mos of wat voorhanden is. Voor de ingang een vuur plaats en een reflectie muur.
Dat eenmaal gedaan kun je een soort plateau maken om op te slapen.

Het is natuurlijk erg zwaar maar om jaren in een hutje van dode takken te gaan wonen heb ik ook niet zoveel zin in.
Daarom kun je dan beter denk ik af en toe wat vaker stoppen als je te voet gaat en toch wat meenemen.

Zou het het jou waard zijn om dan een dag of twee flink "pijn" te lijden maar dat je bij je BOL uitkomt met gereedschappen?

Ik ben opzoek naar andere gedachtes hierover, ik kan wel de hele dag tegen mijzelf zeggen dat ik gelijk heb maar door dit forum moet je juist op andere ideeën komen.

Zou het het jou waard zijn om dan een dag of twee flink "pijn" te lijden maar dat je bij je BOL uitkomt met gereedschappen?

Ik denk dat als je eenmaal in een scenario terecht bent gekomen waarin je moet terugvallen op je BOB de kans ook groot is dat je NIET de luxe zult hebben lang op één plek te kunnen blijven.
Dus maak je een simpel kamp dat snel op te breken valt. Ook als je een BOB nodig hebt mag je er van uit gaan dat er enige dreiging om je heen is, in welke vorm dan ook en veelvuldige en snelle verplaatsingen nodig zijn.
Een zware BOB is dan niet wenselijk.

Het is zowiezo Uber wat ik allemaal heb liggen :(
En mocht het dan zover komen en de BOB moet op de rug ( Eerst twee dagen nodig om te beslissen welke :(:lol: ) dan blijft twee derde liggen omdat het niet mee kan :oops:
Wat gereedschap moet mee , ja moet ;)
Wat heet UBER :eek::eek:
Ik vind drie liter water mee belangrijker dan een hamer ( Gereedschap ) van drie kilo ;)

Nuttig topic :thumbsup:

Ik heb een (vakantie) woning op mijn BOL. Dus het is voor mij in principe geen probleem. Wel houd ik er rekening mee dat er een situatie kan zijn dat ik mijn BOL niet kan bereiken. Om toch een redelijk onderkomen te kunnen maken, heb ik idd wat gereedschap in een aparte tas gestopt die ik mee kan nemen naast mijn BOB/INCH.

Denk dan aan een extra bijl, zaag, hand-boor (met boortjes), schroevendraaiers, hamer en ook spijkers, schroeven en extra touw en een meetlint. Die tas weegt aardig wat, dus die neem ik alleen mee als we vervoer hebben en ik vermoed dat we onze BOL niet kunnen bereiken. (auto of fiets)

Het lig eraan wat de situatie is, maar bij een langdurige shtf zullen er ongetwijfeld woningen/schuren/bedrijven leeg staan. Kraken is dus ook een goede optie.

@Myronprps, ja zeker. We hebben er zowel hand als elektrisch gereedschap, een flinke houtvoorraad welke genoeg is voor enkele maanden, hengels, genoeg etenswaren. Het is gebouwd en ingericht dat je er zo kan wonen eigenlijk. De houtkachel is ook aangeschaft dat het mogelijk is om er op te koken dus daar hebben we al over na gedacht :D

We hebben daar ook fietsen en extra trekking spullen liggen.

Hierbij een bekend "voorbeeld" van wat @Myronprps bedoelt volgens mij. ;)
En ik moet zeggen, de meeste van de dingen die Dave Canterbury in deze video aankaart zijn goed om over na te denken.
(Vanaf ongeveer 10:00 gaat het over gereedschap)

Zelf heb ik in mijn bob een paar zaagbladen, een bijltje, een paar boortjes en een simpele methode om deze te kunnen gebruiken.
Daarnaast nog een paar messen, voor diverse toepassingen.
Het moeilijkste om mee te nemen zijn denk ik de bevestigingsmaterialen (spijkers....)

Mocht het mogelijk zijn om met de auto te vertrekken, dan kan er dergelijk nuttig gereedschap mee. Op beide mogelijke uitwijklocaties (niet van mij) ligt gelukkig ook al redelijk wat.
Maar ja, als ik echt met een rugzakje moet vertrekken zal het gereedschap beperkt blijven tot mes, klapzaag en bijltje en wordt het toch meer bushcraft achtige shelters waarbij een beetje slim gebruik maken van je omgeving een bak werk kan besparen.

Dit kom ik heel vaak tegen in het bos, omdat hier de onderliggende laag bestaat uit zand:
groot_DSC01582(1).JPG

Een mooi begin.....

Zeer nuttig topic, titel en labels wordt ik minder enthousiast van.

Als ik een beetje zoek in mijn schuur zal ik hier wel een schroevendraaier vinden. Om hem in mijn BOB te stoppen heb ik echt geen zin. Want als je er een nodig hebt is het nu net een andere maat. In mijn BOT ( bug out trailer ) daar in tegen wel . Als ik hem vinden kan natuurlijk.

Leuk om te zien hoe iedereen over de dingen nadenkt.

Als ik naar mijn bos moet vertrekken gaat sowieso de gereedschapskist mee voor de blokhut bouw of ik met de auto moet of lopend.
Hiermee kan ik bomen vellen en heb ik nu de theoretische kennis om planken te maken. Binnenkort natuurlijk echt proberen maar als je eenmaal de planken hebt kun je erg snel met normale boomstammen een simpel vierkant huisje maken. Voor mij denk ik uiteindelijk een enorme luxe en dat niet alleen je kunt het ook nog als ruilmiddel gebruiken.

Ik heb als Bug out locaties 1 of meerdere gebouwen staan.
Dus als het zover mocht komen (en ik denk het wel).
Dan heb ik iig een "stevig" dak boven het hoofd.

En als alle bug out locaties uiteindelijk gevallen zijn.
Tja dan word het idd maar een bushcraft shelter net als bij @Ray.

Ik heb als Bug out locaties 1 of meerdere gebouwen staan.
Dus als het zover mocht komen (en ik denk het wel).
Dan heb ik iig een "stevig" dak boven het hoofd.

En als alle bug out locaties uiteindelijk gevallen zijn.
Tja dan word het idd maar een bushcraft shelter net als bij @Ray.

brr veel plezier, ik blijf liever net zolang proberen totdat ik in een mooi houten huisje zit.

brr veel plezier, ik blijf liever net zolang proberen totdat ik in een mooi houten huisje zit.

Iedereen zijn ding. Van mij mag je ook een huisje maken naast een gebouw. Niemand die er over zal klagen.
Maar voor mij persoonlijk lijkt het in mijn geval niet slim om veel gereedschap mee te nemen.
Omdat het toch allemaal in mijn rugzak moet. En ik heb nou eenmaal niet de mogelijkheid om een auto mee te nemen.
Dat is het mooie van een groep ;)

Terug
Bovenaan