• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Informatie via de sateliet

Oei, daar zit wel iets in @Mayo . Pas op mensen, woensdag gehacked dag!šŸ˜‰

@phtvs , de vraag van @Mayo is inderdaad zo gek niet, tenminste, als we zelf via een satelliet informatie zouden kunnen verzenden.

Als we alleen luisteren, zoals met een gewone satellietschotel naar radio en TV dan is dat passief. We zenden dan niets uit en kunnen ook niet worden ontdekt of "gehacked". Ik kan mij voorstellen dat wij zo evengoed signalen van "militaire satellieten" zouden kunnen ontvangen, en van andere satellieten die niet voor openbare telecommunicatie bestemd zijn. Die signalen zijn dan vast versleuteld, en ik ga er maar van uit dat er daarvan "geen chocolade" te maken zal zijn?

Zouden we ook informatie kunnen verzenden via een satelliet, en daarop doelde je, dan kan ook een ander meelezen tenzij wij onze berichten versleutelen. Met een abonnement op Starlink is dat tweerichtingsverkeer mogelijk en arriveert ook nog eens precies in de taal die onze computer spreekt. Een gehackt worden (van de computer) is dan wel mogelijk vanaf dat internet, maar een "gehacked worden" van de informatie die we ontvangen en verzenden (het signaal zelf) niet denk ik, dat zal tussen ons en het grondstation vast wel versleuteld zijn.

@joepmeloen , zo te zien heeft het twee decoders ingebouwd:
Type TV tuner DVB-C | DVB-T2
Dus het kan op de kabel worden aangesloten en ook op een antenne maar niet op een satelliet schotel. Je kunt er dan sowieso de vrije kanalen mee ontvangen (via de antenne niet in NL meen ik).
Het heeft ook Common interface CI+ v1.4 dus een betaal-TV ontsleutelkaart kan worden ingestoken voor weergave van betaalzenders.
Om er een satellietschotel op te kunnen aansluiten is er echter een DVB-S tuner nodig. In veel TV's is dat al ingebouwd maar in deze niet. Zelf zou ik zo'n TV daarom niet snel kopen "voor de prep".

Terzijde: Mijn oog viel ook op amateurtelevisie via de ether. Met geschikte radio-ontvangstapparatuur zou dat te ontvangen moeten zijn, maar ik heb geen flauw idee of er actief mee wordt geƫxperimenteerd. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amateur_television

Daar wordt wel mee geƫxperimenteerd, maar vereist toch wel wat technische know how en een licentie.

Daar wordt wel mee geƫxperimenteerd, maar vereist toch wel wat technische know how en een licentie.
Die technische know-how is dus wel voorhanden @Bearcat , maar zijn de uitzendingen wel "te pruimen" door illegale meeluisteraars? Niet dat het non-stop "Turks Fruit" is in zwart-wit en aan de vroegere piratenzenders doet denken of (grote schrik) van hetzelfde bedenkelijke peil is als 3/4 van wat de landelijke omroepen de ether in slingeren?!šŸ˜‰

Terug
Bovenaan